Shutterstock
Käesolev aasta on kujunenud Ameerika Ühendriikides IPO-de (Initial Public Offering) ehk aktsiate esmaste avalike pakkumiste poolest viimase aja parimaks. Selle aasta esimese seitsme kuuga oli USAs börsile minekuvalmis juba 239 ettevõtet, samal ajal kui eelmisel aastal oli vastav arv vaid 132. Tänaseks on dokumentatsiooni esitanutest juba börsile läinud 178 ettevõtet, kaasates üle 38 miljardi dollari kapitali. Sealhulgas on aasta jooksul börsile lisandunud nii mõnigi uus ja huvitav ettevõte.
Allikas: Renaissance Capital
Nagu artikli pealkirigi ütleb, võivad aktsiate esmased avalikud pakkumised anda üsnagi head tootlust. Selle aasta senine aktsia esimese kauplemispäeva keskmine tootlus on olnud 13.5%, jäädes alla vaid eelmise aasta 17%-lisele keskmisele. Kõige populaarsem, 32%-lise esimese kauplemispäeva tootlusega, on tehnoloogia sektor.
Allikas: Bloomberg. Eraldi ei ole väljatoodud väiksemaid sektoreid.
Börsile kauaoodatud GoPro, Inc (Sümbol: GPRO) on ettevõte, mis arendab ning toodab kõrgkvaliteedilisi videokaameraid, mida enamjaolt kasutatakse nende vastupidavuse tõttu ekstreemsetes tingimustes. Kaks aastat tagasi müüs ettevõte 2.3 miljonit kaamerat, mille tulemiks oli 526 miljoni dollari suurune käive, juba aasta hiljem müüdi 3.8 miljonit kaamerat ning käibeks kujunes 985 miljonit dollarit.
Allikas: GoPro
GoPro 427 miljoni dollari suurust esmast aktsiatepakkumist võiks nimetada vägagi edukaks, sest ettevõte jäi tarbijaelektroonika puhul alla vaid Duracellile, mis kaasas 1993. aastal börsilt 433 miljonit dollarit. Kui pakkumishinnaks oli algselt 24 dollarit, siis börsipäeva lõpuks sulgus aktsia hind 31% kõrgemal. Ettevõte nimetas üheks oma kapitalikaasamise põhjuseks laenu tagasi maksmist, mille suurus veel käesoleva aasta märtsis oli 111 miljonit dollarit.
Tulles tänase päeva juurde, on aktsia hind alates esmase pakkumise päevast tõusnud juba 93%. Analüütikute arvamused aktsia osas on lahknevad – mõned arvavad, et aktsia hind on liiga kallis, teised jällegi arvavad, et GoPro kaamerate turg võiks olla koguni neli korda tänasest suurem. Eelmisel nädalal raporteeris GoPro teise kvartali kahjumiks 19.8 miljonit dollarit, mis on ligi neli korda suurem kui aasta varem.
Coupons.com, Inc (Sümbol: COUP), mis hakkas börsil kauplema selle aasta märtsikuu alguses, on järjekordne hea näide kõrgelennulisest internetiaktsia IPOst. 1998 aastal asutatud Coupons.comi ärimudel on algusest peale olnud lihtne: omada ettevõtetest partnereid, kes soovivad enda sooduspakkumiste kuponge antud veebisaidil jagada, ning võtta iga kasutatud kupongi eest teatud protsendi. Eelmisel aastal vahendas ettevõte 315 miljardit kupongi, millest vaid 2.8 miljardit realiseeriti. Konkurentsi poolest mängib Coupons.com ühes liivakastis RetailMeNoti ja Grouponiga, millest kõik üritavad suuremal või vähemal määral virtuaalkujul asendada ameeriklaste palju armastatud kupongiraamatuid. Finantsilisest küljest on ettevõte suutnud küll aasta-aastalt kasvatada oma käivet, kuid kahjumist pole siiani välja jõutud.
Allikas: Coupons.com
Coupons.com kaasas aktsiate esmaselt pakkumiselt 168 miljonit dollarit, kui algselt oli aktsia hinnavahemikuks määratud 12-14 dollarit, siis hiljem tõsteti see suure nõudluse tõttu 16 dollarile. Esimese päeva lõpuks oli aktsia hind teinud suurejoonelise 88%-lise tõusu, 29 dollarile.
Tänaseks päevaks on ettevõtte aktsia hind taandunud, olles vaid 33% kallim kui esmasel avalikul pakkumisel. Pikemas perspektiivis tundub Coupons.com mitmete analüütikute meelest ülehinnatud. Võttes arvesse kasvõi edasivaatava hinna-kasumi suhte, mis on 58.2, võib tõdeda, et ootused ettevõtte osas on suured. Tekib küsimus, et kuidas suudetakse edasi kasvada, tulla välja kahjumist ning olla sammu võrra ees konkurentidest?
El Pollo Loco Holdings, Inc (Sümbol: LOCO), mis avastas näitleja Brad Pitti enne kui ükski filmistuudio ning kelle restoranide ees viimane kanakostüümis ringi kepsles, tegutseb USAs läbi oma tütarettevõtete El Loco Pollo restoraniketina, mille nišiks on Mehhiko-stiilis grillkana toidud. El Pollo Locot on tihti võrreldud Chipotle Mexican Grilliga, kuigi tegelikult oma kontseptsioonilt on tegemist erinevate ettevõtetega, sest kategooriliselt võiks neist esimese liigitada kiirtoidu serveerijaks ning viimase kiir-kvaliteettoidu pakkujaks. Samas on tarbijad arvamusel, et El Pollo Loco on pigem vaesemehe Chipotle, mida toetab ka näiteks fakt, et keskmise arve suurus El Pollo Locos ja Chipotles on vastavalt 5.83 ning 9 dollarit.
Võrreldavad restoranid on müügikohad, mis on olnud avatud vähemalt 12 kuud.
Kuigi tegutsemist alustati juba 1980-ndal aastal, siis börsile tuli ettevõte alles käesoleva aasta juuli lõpus. El Pollo Loco Holdings kaasas esmaselt avalikult aktsiapakkumiselt 107 miljonit dollarit. Esimese päeva lõpuks oli aktsia hind teinud 60%-lise tõusu, tõustes 15 dollarit 24 dollarile. Ettevõtte üks eesmärkidest on kaasatud kapitali eest vähendada laenumahtu bilansis.
Tänaseks päevaks on ettevõtte aktsia hind esmasest pakkumishinnast tõusnud juba ekstravagantsed 130%. El Pollo Loco juhtkond on oma plaanides maininud laienemist esialgu osariikides, kus juba tegutsetakse, kuigi pikemas perspektiivis plaanitakse laieneda üleriigiliselt. Samas, kuigi ettevõte on viimastel aastatel kasvatanud käivet, on ettevõte senini olnud kahjumlik.
Allikas: El Pollo Loco
Käesolev aasta pole veel aktsiate esmaste avalike pakkumiste poolest sugugi läbi. Tundub, et praegune IPO buum pakub investoritele vägagi häid võimalusi, seda vähemalt aktsiate esimesel kauplemispäeval, hoolimata sellest, et ettevõte ise ei pruugi fundamentaalselt just midagi erilist pakkuda.
Kaarel Kalle
LHV praktikant
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.
Tweet