Eralennukite turg valmistub õhkutõusuks - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Eralennukite turg valmistub õhkutõusuks

Kristiina Kirtsi

29.08.2014 09:00

Shutterstock

Nii USA ettevõtete rekordiline vaba raha hulk, kasumite kasv kui ka ülemaailmselt aset leidev ebavõrdsuse kasv suurendavad eralennukite (ehk ettevõtetele, eraisikutele ning valitsusele kuuluvate lennukite) tootjates optimismi turu taastumise kiirenemise ees sellel aastal.

Globaalsele finantskriisile järgnenud ettevõtete kasumi vähenemise, globaalse SKT kasvu aeglustumise ning ebakindluse kasvuga tegi eralennukite turg järsu languse. 2009. aastal vähenes eralennukite müük 30% võrreldes aastatagusega. Nagu allolevalt jooniselt näha, siis enne finantskriisi aasta-aastalt kasvanud eralennukite müük (halli värvi tulp) on pärast 2009. aastat muutumatuna püsinud.

Allikas: Bombardier

Regioonide lõikes müüakse suurim osa eralennukitest USAs, mis on ühtlasi ka maailma suurim eralennukite turg (turuosa 67%). Kui Euroopas survestab eralennukite müüki majanduse ebakindel väljavaade, siis peale USA on suurem nõudlus eralennukite järele veel ka Hiinas ning Ladina-Ameerikas. Mudelite lõikes veavad kasvu suured eralennukid (hinnaklassis 20-300 miljonit eurot), samal ajal kui väikeste lennukite (hinnaklassis 3-20 miljonit eurot) järele on nõudlus pärast finantskriisi järgset madalseisu endiselt nõrk. Märkusena, suured lennukid moodustavad ka suurima osa ehk 50% kogu turust.

Nii USA ettevõtete kasumite kasv, miljardäride arvu suurenemine ülemaailmselt kui ka juba kasutusesolevate eralennukite vananemine suurendavad lootust eralennukite müügi kasvu kiirenemise ees sellel aastal. Lennundussektori analüüse koostava Teal Groupi hinnangul kasvab eralennukite müük 2014. aastal 3% võrreldes aastatagusega ehk 17 miljardi euroni ning sellele järgneval aastal kiireneb kasv 10% peale võrreldes aastatagusega.

Uute eralennukite tellimustest moodustavad umbes poole varasemad lennukiomanikud, kes oma vana lennuki uuema vastu vahetavad. Nõudlus uute lennukite järele on seega otseses seoses kasutatud lennukite järelturu olukorraga. Lootust uute lennukite nõudluse kasvu osas suurendab see, et kasutatud eralennukite osakaal kogu turust on alates 2008. aastast järjepidevalt langenud, langedes 2013. aastal 12,7% peale. Märkusena, ajalooline keskmine jääb 11-12% juurde.

Viimasel neljal aastal on suurimaks eralennukite tellimuste saajaks olnud Kanada ettevõte Bombardier, mis 2013. aastal sai ülemaailmselt esitatud 576 eralennuki tellimusest 53%. 2013. aastal müüs Bombardier 180 eralennukit, mis annab ettevõttele 32% turuosaga liiderpositsiooni.

Turuliider Bombardieri prognooside kohaselt müüakse järgmise üheksa aasta jooksul 9200 eralennukit ehk 1,5-korda rohkem kui aastatel 2004-2013. Rahalises väärtuses kasvab nende prognooside kohaselt 9200 lennuki müügitulu 200 miljardi euroni varasema üheksa aasta 120 miljardi euro pealt.

Lisaks Bombardierile toodavad eralennukeid veel Gulfstream (kuulub USA börsil noteeritud General Dynamicsile), Prantsusmaa ettevõte Dassault Aviation, Cessna (kuulub USA börsil noteeritud Textronile) ning Brasiilia lennukitootja Embraer. Viiest ettevõttest on suurima käibe (eelmisel majandusaastal 31 miljardit dollarit) ning kõrgeima ärikasumimarginaaliga (12%) hoopis Gulfstreami omanik General Dynamics. Märkusena, General Dynamics käibest moodustab eralennukite üksuses vaid 26%, ülejäänud osa tuleb USA valitsusele (sõjaväele) sõjalise varustuse tootmisest (sõidukid, laevad, sidesüsteemid, relvad).

Allikas: ettevõtete majandusaasta aruanded

Müüdud lennukite arvu järgi turul domineeriva Bombardieri käive ulatus eelmisel majandusaastal 13,7 miljardi euroni ning see jaguneb umbes pooleks lennukite- ning rongide müügi vahel. Kanada ettevõtte lennukite üksuse 7 miljardi euro suurusest majandusaasta käibest omakorda umbes poole moodustavad eralennukid (märkusena, ülejäänud osa moodustavad reisilennukid, muud lennukid ning teenused). Regioonide lõikes on ettevõtte suurimaks turuks USA, Euroopa ning Ladina-Ameerika.

Ettevõtte eralennukite portfell täieneb pidevalt kõikides suurusklassides ning näiteks sellel aastal täienes see Challenger 350 võrra ning 2013. aastal Learjet 70 ning Learjet 75 võrra. 2016. aastal on oodata suurte lennukite klassi kuuluva Bombardier Global 7000 ning aasta hiljem Global 8000 lisandumist.

Bombardieri ärilennukite tulevikutellimuste maht ulatus eelmise majandusaasta lõpus 28 miljardi euroni, mida on 13% rohkem kui aasta varem. Viimase kolme aasta jooksul on ettevõtte lennukite üksuse tulevikutellimuste maht kasvanud aastas 22%. Eelmisel aastal käivet 11% kasvatanud ärilennukite tootja plaanib sellel aastal majandusaasta käibe kasvatada 15 miljardi euroni ning 2016. aastal 37% võrreldes 2013. aastaga.

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon