Hinnasõda Briti toidukaupade turul - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Hinnasõda Briti toidukaupade turul

Kristiina Kirtsi

03.10.2014 08:57

Shutterstock

Suurbritannia suurimad toidukaupade jaemüüjad (Tesco, Sainsbury ja Morrisons) on viimasel ajal andnud ebaharilikult palju kasumihoiatusi. Seda selle pärast, et turul domineerivate jaemüüjate äritegevust ei tee raskemaks mitte ainult konkurentsisurve suurenemine säästukettidelt, vaid ka tarbijate eelistuste muutumine.

2014. aastal kasvas Suurbritannia toidukaupade turg 175 miljardi naelani (136 miljardit eurot) ehk 2,8% võrreldes aastatagusega. Võrreldes aastataguse 3,7% kasvuga tähistab aga see kasvu aeglustumist (vt allolev joonis). IGD prognooside kohaselt kasvab kogu Briti jaemüügi turust umbes 55% moodustav toidukaupade turg 2019. aastaks 203 miljardi naelani.

Allikas: IGD

Poodide suuruse lõikes domineerivad riigi toidukaupade turul hüper- ja supermarketid (43% turust), järgnevad väiksemad supermarketid (21%), väiksed kesklinna poed (21%), säästuketid (6,3%), internetipoed (4,6%) ning muu (4,1%). Märkimisväärse edumaaga (turuosa 29%) on turul liidriks Tesco. Nelja suurima toidukaupade müüja hulka mahuvad veel Wal-Martile kuuluv Asda (17% turust), Sainsbury (16% turust) ning Morrisons (11% turust).

Nagu järgmiselt jooniselt näha, suudab Suurbritannia neljast suurimast toidukaupade müüjast müüki kasvatada ainult üks - Wal-Martile kuuluv Asda, mille müük kasvas septembris lõppenud 12 nädala jooksul 1% võrreldes aastatagusega. Samal ajal aga turuliider Tesco müügi 4,5% langus oli viimase kahe kümnendi kiireim. Erinevalt aga väheneva müügiga Suurbritannia suurimatest toidukaupade jaemüüjatest tegelevad Saksamaa säästuketid Aldi ja Lidl jõuliselt nii müügi kasvatamisega (vastavalt 29% ja 18% võrreldes aastatagusega) kui ka rekordilise turuosa suurendamisega.

Allikas: Kantar Worldpanel

Kuna jaemüüjad on konkurentsisurve tõttu sunnitud hindu langetama, aeglustus 14. septembril lõppenud 12 nädala jooksul Suurbritannias toidukaupade jaemüügi kasv 0,3% peale, mis tähistab madalaimat taset alates 1993. aastast. Jaemüüjate hinnangul on toidukaupade turul oodata hinnasurve jätkumist ka tulevikus.

Müüki mõjutab ka see, et Suurbritannia toidukaupade turul on tarbijate harjumustes toimumas muudatused – näiteks on tarbijad muutnud hinnatundlikumaks, toitu raisatakse vähem, süüakse rohkem väljaspool kodu ning väljaspool linna asuvate suurte ostukeskuste külastamine on asendunud kodule lähemal asuvate kaupluste külastatavuse ning internetis tehtavate ostudega.

Ärikeskkonna halvenemine väljendub kõige valusamalt Briti suurimate toidukettide finantstulemustes. Selle aasta septembris andis Tesco, milles omab umbes 4% osalust ka Warren Buffetti Berkshire Hathaway, kolmanda kasumihoiatuse sellel aastal. Lisaks kärpis globaalsel toidukaupade turul käibe järgi teist kohta hoidev Briti jaemüüja poolaasta dividendi 75% võrreldes aastatagusega.

Kuid lisaks Tescole on nõrkust näitamas ka teised Briti suurimad toidukaupade müüjad. Selle aasta märtsis kasumihoiatuse andnud WM Morrisoni ärikasum vähenes selle aasta esimesel poolaastal 51% ehk 181 miljoni naelani ning võrreldavate poodide müük langes 7,4%. Samuti ei saa ka kallima hinnaklassi tooteid muuvad jaemüüjad enam ennast kindlalt tunda – samuti hiljuti kasumihoiatuse andnud Waitrose’i ärikasum vähenes selle majandusaasta esimesel poolaastal 9,4% võrreldes aastatagusega ehk 145,2 miljoni naelani ning jaemüüja võrreldavate poodide müügi kasv aeglustus 1,3% peale aastataguse 5,1% pealt. Jaemüüja kasumi vähenemise põhjuseks oli nii investeeringute tegemine uutesse poodidesse (sh ka internetipoodi) kui ka konkurentsisurvest tulenev hindade langetamine.

Eelmisel majandusaastal kasvas 7305 poodi opereeriva Tesco käive 0,3% ehk 64 miljardi naelani, ettevõtte brutokasumi marginaal vähenes 25 baaspunkti ning kasum äritegevusest kasvas 25% võrreldes aastatagusega ehk 1,9 miljardi naelani. 1203 poodi opereeriva J Sainsbury käive kasvas eelmisel majandusaastal 2,7% võrreldes aastatagusega ehk 24 miljardi naelani, puhaskasumi kasv oli 19% võrreldes aastatagusega ning brutokasumi marginaal paranes 80 baaspunkti. 605 kauplusega WM Morrison Supermarketsi käive aga vähenes eelmisel majandusaastal 2% võrreldes aastatagusega, langedes 18 miljardi naelani. Ettevõte vajus 238 miljoni naela suurusse kahjumisse aastataguse 647 miljoni suuruse puhaskasumi pealt ning brutokasumi marginaal vähenes 60 baaspunkti. Nagu allolevalt jooniselt näha, on kolmest suurimast toidukaupade jaemüüjast Tesco lisaks suurimale käibele ka kõrgeima brutokasumi marginaali (6,3%) ning suurima puhaskasumiga (974 miljonit naela).

Allikas: ettevõtete aruanded

15,2 miljardi naela suuruse turuväärtusega Tesco (TSCO), 4,8 miljardilise turuväärtusega J Sainsbury (SBRY) ning 3,9 miljardilise turuväärtusega WM Morrison Supermarketsi (MRW) aktsia viimase viie aasta graafikud:

Allikas: Bloomberg

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon