Mattel hädas Barbie populaarsuse langusega - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Mattel hädas Barbie populaarsuse langusega

Kristiina Kirtsi

24.10.2014 09:48

Mattel

Vaatamata sellele, et Barbie on endiselt maailma enimmüüdud nukk, on selle müük vähenenud juba peaaegu kolm aastat. Lisaks selle, et Barbie müügi nõrkus on jälje jätnud Matteli finantstulemustele, kaotas ettevõte vähendava käibe tõttu selle aasta esimesel poolaastal ka maailma suurima mängasjade tootja tiitli.

Selle aasta kolmandas kvartalis vähenes Barbie-nuku müük globaalselt 21%, mis oli ühtlasi neljas järjestikune kahekohalistes protsentides langus. Ühtekokku on müügi langus kestnud juba viimased kolm aastat. Kui veel 2009. aastal kuulus Barbiele Ameerika nukkude turul rohkem kui 25%, siis 2013. aastal langes osakaal 19,6% peale (märkusena, Põhja-Ameerikas on Barbie müük vähenenud üheksa järjestikust kvartalit).

Barbie populaarsust on vähendanud nii tänapäeva laste üha suurem huvi elektrooniliste seadmete vastu kui ka jaekettides ilma tuntud kaubamärgita müüdavate mänguasjade populaarsuse kasv. Nii on Barbie riiulipinda vähendanud näiteks vaid Wal-Martis müüdav Funville Sparkle Girlz ning samamoodi vaid Targetis müüdav Whimsy & Wonder. Märkusena, nii Wal-Mart kui ka Target kuuluvad müügitulu järgi USA kolme suurima mänguasjade jaemüüja hulka. Ent vaatamata sellele on Barbie endiselt maailma enimmüüdud nukuks.

Barbie-nukkude populaarsust on vähendanud ka suur nõudlus Disney menuka animatsiooni „Frozen“ tegelaskujudega seotud toodete järele. Samas ei ole Mattel seni siit otseselt kahju kannatanud, kuna ettevõttel on Disneyga sõlmitud leping, mis võimaldab neil müüa nii „Frozeni“ kui ka Disney Princessiga seotud tooteid. Ent seda vaid 2015. aasta lõpuni, kuna hiljuti kaotas Mattel lepingu oma konkurendile Hasbro. Lepingu kaotuse tõttu peaks Matteli majandusaasta müügitulu alates 2016. aastast vähenema umbes 500 miljoni dollari võrra (moodustades umbes 8% ettevõtte majandusaasta käibest).

Maailma suurimate mänguasjade tootjate hulka kuuluva Matteli käive jaguneb kolme erineva kaubamärgi vahel, nendeks on Mattel Brands, Fischer-Price ning American Girl, mis käibest moodustavad vastavalt 61%, 30% ning 9%. Barbie kuulub ettevõtte suurima ehk Mattel Brands üksuse alla.

Nagu allolevalt jooniselt näha on Matteli käibe kasv alates 2011. aastast aeglustnud (2013. aastal oli kasv vaid 1% võrreldes aastatagusega, jäädes alla turu 4% kasvule) ning üksuste lõikes on käibe kasv alates 2009. aastast olnud nõrgim Fisher-Price üksuses, samal ajal kui kasv on kõige tugevam olnud American Girl üksuses.

Allikas: ettevõtte aruanded

Mänguasjade tootja käibe langust ei ole suutnud pidurdada ka ettevõtte teised nukke tootvad kaubamärgid - 2010. aastal Barbie müügi languse korvamiseks müügile toodud Monster High nukkude müük on vähenenud juba kolm järjestikust kvartalit, American Girl müük aga vähenes selle aasta kolmandas kvartalis esimest korda viimase 16-kvartali jooksul. Mattel põhjendas müügi vähenemist kõrge võrdlusperioodiga. Ent selle aasta neljandas ehk pühadehooaja kvartalis, kus ettevõte teenib tavaliselt kolmandiku majandusaasta müügitulust, loodetakse müüki elavdada reklaami suurendamisega (kuigi näiteks eelmisel aastal Matteli müük pühadehooaja kvartalis vähenes 6%, mis on nõrgim tulemus alates 2008. aastast).

Barbie ja teiste Matteli kaubamärkide müügi nõrkus väljendub ka ettevõtte finantstulemustes – selle aasta oktoobris teatas Mattel analüütikute ootusele alla jäänud kolmanda kvartali tulemustest. Matteli puhaskasum vähenes kolmandas kvartalis 22% võrreldes aastatagusega ehk 332 miljoni dollarini (0,97 dollarit aktsia kohta). Võrdlusena, analüütikud ootasid kasumiks 1,02 dollarit aktsia kohta. Ettevõtte käive vähenes samal ajal 8% võrreldes aastatagusega ehk 2,02 miljardi dollarini, jäädes alla konsensuse 2,2 miljardi dollari suurusele ootusele. Tegemist oli neljanda järjestikuse väheneva müügituluga kvartaliga. Käibe vähenemise tõttu oli ettevõte selle aasta esimesel poolaastal sunnitud loovutama ka maailma suurima mänguasjade tootja tiitli (käibe järgi) Taani ettevõttele Lego. Kuigi nagu allolevalt jooniselt näha on seni Matteli majandusaasta käive alates 2010. aastast ja puhaskasum alates 2009. aastast järjepidevalt kasvanud.

Allikas: ettevõtte aruanded

10 miljardi dollari suuruse turväärtusega Matteli aktsia kaupleb 15-korda 2014. aasta kasumit, 3,1-korda raamatupidamisväärtust ning 10,9-korda EV/EBITDAd. Võrdlusena, Matteli viimase seitsme aasta keskmised valuatsioonid on vastavalt P/E puhul 11,4, P/B puhul 3,2 ning EV/EBITDA puhul 8,3. Aktsia dividendimäär on 5,2%.

Allikas: Bloomberg

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon