Sotsiaalmeedia aktsiad saadeti karistuspingile - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Sotsiaalmeedia aktsiad saadeti karistuspingile

Erko Rebane

29.10.2014 14:09

Shutterstock

Nii Facebooki kui ka Twitteri kolmanda kvartali müügitulus ja aktsiakasumis polnudki midagi niivõrd silmakriipivat aga aktsiate negatiivsed reaktsioonid näitasid, et turuosalised on seadnud kasumijahi oluliselt lühemale perspektiivile, kui seda näevad ette mõlema firma juhtkonnad, kes vajavad täiendavate investeeringute tegemist ning rohkem aega, et aktiivsete kasutajate arvu suurendada ja nende pealt raha teenida.

Facebook lõpetas kolmanda kvartali 3,2 miljardi dollari suuruse müügituluga, mis märkis mullusega võrreldes 59% kasvu ning ületas sellega ka analüütikute 3,11 miljardi dollari suurust ootust. Aktsiakasumina teeniti 0,43 dollarit ehk 3 sendi jagu rohkem võrreldes konsensuse prognoosiga (2013.a Q3 0,27 USD).  Kuiste aktiivsete kasutajate arvu kasv püsis stabiilsena 14% peal, ulatudes 1,35 miljardi inimeseni, mida olid ka analüütikud lootnud keskmiselt näha.

Kuigi Facebook andis neljandaks kvartaliks ootuspärase müügitulu kasvuprognoosi (aastane kasv peaks ulatuma 40-47%ni), siis külma dušina mõjus uudis, et ettevõte kavatseb tuleval aastal kasvatada märkimisväärselt investeeringuid, arendamaks paremate tulemuste nimel edasi nii sotsiaalmeedia reklaamitehnoloogiat kui ka hiljuti omandatud virtuaalreaalsuse prille tootva Oculus Rifti ja 600 miljoni kasutajaga mobiilse sõnumirakenduse WhatsAppi potentsiaali.

Ilma aktsiakompensatsiooni ja immateriaalse vara amortisatsioonita peaksid kulud 2015.a suurenema 50-70%, mis tähendab olulist kiirenemist võrreldes  2014.a prognoositava kulude 30-35% kasvuga. Arvestades seda, et analüütikute konsensus prognoosib 2015.a 24% müügitulu tõusu, söövad kõrgemad kulud kasumlikkust ning ähvardavad jätta kasumi tuleval aastal arvatust väiksemaks, juhul kui ettevõte mingil põhjusel positiivset müügitulu üllatust ei paku.

Facebooki tegevjuht Mark Zuckerberg on korduvalt öelnud, et nende pikaajaliseks eesmärgiks on ühendada kogu maailm, mistõttu on mõistetav, miks ökosüsteemi laiendamise nimel on tehtud panus Oculusele või WhatsAppile. Aga juhtkonna 10a nägemusega võrreldes kipub investorite investeerimistees tihti olema märksa lühema ajaraamiga ja selle asemel, et oodata näiteks 22 miljardiga ostetud WhatsAppi kasutajabaasi kasvu, tahetakse näha, kuidas ostuga tekkiv 15 miljardi dollari suurune goodwill raha teenima pannakse.

Ehkki Facebooki aktsia -9% reaktsioon järelkauplemise ajal oli võrreldav Twitteri aktsia langusega, olid osad statistilised näitajad viimase puhul siiski murettekitavamad.  Ettevõte suutis küll kasvatada käivet aastaga 114% 361 miljoni dollarini ehk oodatust isegi rohkem (351,6 mln USD), kuid vaatamata aasta kestnud jõupingutustele ei ole suudetud kuiste aktiivsete kasutajate arvu kasvutempot tõsta, olles aeglustunud 2013.a kolmanda kvartali 39% pealt 2014.a kolmandas kvartalis 23%ni. Lisaks kahanes ajatelje vaatamiste arv kuiste aktiivsete kasutajate kohta -7% (sõltub sellest, kui palju oma lehte värskendatakse), mis viitab kasutajate kahanenud huvile. Suured lootused asetati jalgpalli MMile, kuid paljude üllatuseks ei omanud see tegevjuhi sõnul aktiivsete kasutajate kasvatamisel erilist mõju.

Allikas: Facebook, Twitter

Allikas: Facebook, Twittter

Mõlema sotsiaalmeedia ettevõtte valuatsioon on võrdlemisi krõbe, mis avab arvestatava langusruumi, kui tulemusi peaks varjutama kas või üks must plekk aga Facebooki parem kasutajate kasumiks pööramise võime annab Twitteri kõrval teatava puhvri. Kui Facebook kaupleb ligi 12x 2015.a käivet ning ligi 40x aktsia kohta prognoositavat kasumit, siis Twitteri aktsia eest tuleb välja käia 11x järgmise aasta oodatavat müügitulu ning 123kordset 2015.a prognoositavat kasumit.

Kokkuvõttes on mõlemal ettevõttel omad pikaajalised võimalused ja riskid. Twitteri 284 miljoni suurune aktiivsete kasutajate baas loob suure kasvupotentsiaali kui sihiks võtta Facebooki 1,35 miljardit kasutajat aga ettevõttel on endiselt vaja tõestada, et nad suudavad sisselogimata kasutajad pöörata teenuse aktiivseteks tarbijateks ning panna nad omakorda reklaami tarbima. Facebooki kasutab juba ligi viiendik maailma elanikkonnast, mis sunnib küsima, kui väga märkimisväärselt on võimalik seda veel laiendada. Võimalused avanevad reklaamitulude tasandil, kuid siingi tahavad investorid näha, et selleks vaja minevate kulutuste suurendamine hakkab ka dollareid tagasi taskusse tooma.

Twitteri (valge) ja Facebooki (oranž) aktsia

Allikas: Bloomberg

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon