Amazon ei taha kasumit teenida - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Amazon ei taha kasumit teenida

Kristiina Kirtsi

31.10.2014 09:06

Shutterstock

Vaatamata sellele, et Amazon.com kuulub maailma suurimate interneti jaemüüjate hulka, ei ole ettevõtte kasumlikkus kaugeltki võrreldav tema Hiina konkurendi Alibabaga ning seda sellepärast, et USA ettevõte on aastaid tegelenud kasumi arvelt käibe kasvatamisega. Kui senimaani on Amazonil õnnestunud investeeringuid esiplaanile seadva ärimudeliga kasumisse jääda, siis sellel majandusaastal terendab ettevõttel ees viimase kümne aasta suurim kahjum.

134,3 miljardi USA dollari suuruse turuväärtusega Amazoni on läbi aastate iseloomustanud väga madalad marginaalid - eelmisel majandusaastal oli ettevõtte ärikasumi marginaaliks 1%. Võrdluseks, 241 miljardi dollari suuruse turuväärtusega Alibaba ärikasumi marginaal ulatus eelmisel majandusaastal 45% peale ning seda vaatamata sellele, et tegemist oli 600 baaspunktilise vähenemisega võrreldes aastatagusega. Lisaks sellele, et Alibaba 3,7 miljardi dollari suurune puhaskasum oli eelmisel majandusaastal Amazonist märkimisväärselt suurem (ettevõtte kasum ulatus vaid 274 miljoni dollarini), suudab Hiina ettevõte genereerida ka kordades suuremat vaba rahavoogu (eelmisel majandusaastal oli erinevus näiteks 2,5-kordne).

Ent vaatamata sellele on Amazoni vaba rahavoog positiivne ning võimaldab ettevõttel kulutada raha nii uute toodete (Fire nutitelefon, Fire televiisor, Kindle e-luger ning tahvelarvuti on vaid mõned näited)  ja teenuste (pilveteenused) arendamisse kui ka laohoonete efektiivsemaks muutmisesse. Samuti on äritegevust laiendatud ka läbi ettevõtete ostmise - viimaste ülevõtmiste hulka kuulub näiteks arvutimängude valdkonnas tegutsev veebileht Twitch, mille eest Amazon maksis peaaegu miljard dollarit.

Amazoni põhitegevuseks on elektroonika ja muude kaupade müük internetikaubamajas (moodustab 68% ettevõtte käibest). Teiseks suuremaks käibeallikaks (moodustab 25% käibest) on raamatute, muusika, filmide ja muu sarnase kauba müügiga tegelev meedia üksus. Ülejäänud osa, kuhu alla kuuluvad näiteks pilveteenused, moodustab 7% ettevõtte käibest. Lisaks sellele, et pilveteenuseid sisaldaval üksusel on kõrgeim kasumimarginaal, on see ka ettevõtte käibe kasvu vedajaks (kuigi kasv on viimastel kvartalitel aeglustunud). Märkusena, Amazon on turuliider pilveteenuste valdkonnas. Regioonide lõikes on Amazoni suurimaks turuks Põhja-Ameerika, mille osakaalu kogukäibest on ettevõte 2014. aasta kolmandaks kvartaliks kasvatanud 63% peale.

Amazoni äritegevust iseloomustavad madalad marginaalid tulenevad sellest, et ettevõte on kasumlikkuse parandamise asemel keskendunud käibe kasvatamisele. Käibe kasvu on toetanud nii investeeringud uutesse toodetesse ja teenustesse kui ka madalast toodete ja teenuste hinnast tulenev kliendibaasi kasv. Seega on Amazonil tulevikus teoreetiliselt võimalik marginaale hinnatõusu toel toetada (seda tehti näiteks selle aasta märtsis kui ettevõte tõstis Prime teenuse hinda 25% - hinnanguliselt oleks see pidanud suurendama ettevõtte ärikasumit 500 miljoni dollari võrra). Kuid nagu allolevalt jooniselt näha on Amazoni käibe kasv aeglustunud ning niigi väikene ärikasumi marginaal muutunud negatiivseks ehk langenud -2,6% peale. Võrdlusena, veel 2010. aastal oli ärikasumimarginaal 5%. Ettevõtte investeeringutekeskse käibe kasvatamise strateegia tõttu ei maksta näiteks ka aktsionäridele dividende.

Allikas: Amazoni aruanded

Nagu allolevalt jooniselt näha on Amazoni tegevuskulude osakaal käibest aasta-aastalt kasvanud, ulatudes 2014. aasta esimese kolme kvartali kokkuvõttes 101% peale käibest. Samal ajal on Amazoni ülemaailmse kaupade tarne kulud märkimisväärselt suuremad kaupade tarnega seotud tuludest (väljendub alloleval joonisel positiivse netokuluna) ning aasta aastalt on puudujääk kasvanud.

Allikas: Amazoni aruanded

Käibe kasvu aeglustumine, kulude kasv ja oodatust väiksema nõudlusega Fire nutitelefonide varude mahakandmine 170 miljoni dollari eest väljendusid Amazoni teises järjestikuses kvartalikahjumis selle aasta kolmandas kvartalis. Hiljuti lõppenud kvartalis internetiettevõte kahjum rohkem kui kümnekordistus võrreldes aastatagusega, kasvades 437 miljoni dollarini. Ühtlasi oli tegemist ettevõtte suurima kvartalikahjumiga alates 2003. aastast. Amazoni käibe kasv aeglustus viimases kvartalis 20% peale võrreldes aastatagusega, ulatudes 20,6 miljardi dollarini. Nii ettevõtte käive kui ka kasum jäid analüütikute ootusele alla - konsensus ootas Amazonilt 331,4 miljoni dollari suurust kahjumit 20,9 miljardi dollari suuruse käibe juures.

Lisaks andis maailma suurimate interneti jaemüüjate hulka kuuluv Amazon analüütikute ootusele alla jäänud järgmise kvartali käibe- ja kasumiprognoosi – käibeks ootab ettevõte 27,3-30,3 miljardi dollarit (võrdlusena, konsensus ootab käibeks 30,9 miljardit dollarit) ning ettevõtte korrigeeritud kasumiootus varieerub 570 miljoni dollari suuruse kahjumi ja 430 miljoni dollari suuruse kasumi vahel (võrdlusena, konsensus ootab 460,5 miljoni dollari suurust kasumit). Seega võib internetimüüja sellel aastal teenida viimase 12-aasta suurima majandusaasta kahjumi. Märkusena, viimati teenis ettevõte kahjumit 2012. aastal, kui see ulatus 39 miljoni dollarini.

Kasvuettevõttele kohaselt on Amazoni P/E valuatsioon väga kõrge, kuna ettevõtte kasumi varjutavad suuresti investeeringute tegemine ning muud kulud. Ettevõtte aktsia kaupleb 301,7-korda oodatavat 2015. aasta majandusaasta kasumit ning 16,45-korda 2015. aasta EV/EBITDAd. Amazoni aktsia on viimase 12-kuu jooksul odavnenud 18%.

Allikas: Bloomberg

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon