Toyota
Toyota on valmis saanud oma esimese seeriatootmises valmiva vesinikuauto – sõiduki, mis ei vaja edasiliikumiseks bensiini/diislit ega emiteeri ka süsihappegaasi, vaid kasutab kütusena hoopis vesinikku. Kuigi uue sõiduki müügiprognoosid on esialgu tagasihoidlikud, loodab maailma suurim autotootja uue tehnoloogiaga maailma muuta.
Toyota esimeseks seeriatootmises valmivaks sõidukiks on neljaukseline sedaan Mirai (mis jaapani keeles tähendab „tulevik“). Mirai südameks on elektrimootor, mis kasutab kütusena vesinikku (märkusena, enamus vesinikust toodetakse hetkel maagaasist saadavast metaanist). Mirai kere tagaosas asuvad kaks vesinikuga täidetud paaki, mille kokkupuutel hapnikuga tekib elekter. Ühe tankimisega sõidab 154-hobujõuline Mirai kuni 650 kilomeetrit. Kui Jaapanis tuleb Mirai müügile 15. detsembril, siis USAs ja Euroopas peaks Toyota vesinikuauto müügile jõudma 2015. aasta neljandas kvartalis.
Võrreldes elektriautoga on vesinikuauto oluliseks eeliseks laadimise kiirus – vesinikuauto kütusega täitmine võtab aega umbes kolm minutit. Lisaks on vesinikuautod energiaefektiivsemad kui sisepõlemismootoriga sõidukid ning need ei eralda keskkonnale ohtlikke heitgaase. Ainus, mis vesinikuauto mootori töötamise käigus eraldub, on veeaur. Ent uuenduslikul tehnoloogial on ka oma hind – USAs hakkab Mirai maksma 57 500 dollarit (ehk 46 000 eurot), kuigi koos riigi toetusega võib hind langeda 45 000 dollari peale.
Maailma suurim autotootja plaanib 2015. aastal müüa 700 uut Miraid globaalselt (sh ettevõtte müügitulust 26% moodustaval Jaapani turul 400 sõidukit ning USAs 200 sõidukit). Kuid 2017. aasta lõpuks peaks Mirai müük USAs kasvama 3000 peale (kumulatiivselt). Tagasihoidliku müügiprognoosi peamiseks põhjuseks on vesinikuautode laadimiskohtade nappus. Kuid näiteks California osariik plaanib kulutada 200 miljonit dollarit 100 vesinikutankla ehitusse (2016. aasta lõpuks peaks olema avatud 48 uut tanklat).
Vesinikuauto arendamisega tegelevad veel teisedki autotootjad – näiteks Honda Motor (mis küll hiljuti lükkas seeriatootmisesse mineva vesinikuauto tähtaja kvaliteediprobleemide tõttu edasi). Honda plaanib seeriatootmises valmiva kütuseelemente kasutava sõiduki müügiga alustada 2016. aastal Jaapanis (hiljem ka Euroopas ning USAs). Väidetavalt ulatub viie istekohaga Honda vesinikusõiduki sõiduulatus ühe tankimisega 700 kilomeetrini.
Maailma esimeseks seeriatootmises olevaks vesinikuelemendiga autoks oli aga Hyundai ix35 Fuel Cell. Hyundai 136-hobujõuline vesinikuauto sõidab ühe laadimisega kuni 600 kilomeetrit.
Miraiga loodab Toyota korrata Priuse menu. Sarnaselt Miraile, algas ka Priuse hübriidi müük tagasihoidlikult – 1997. aastal müügile tulnud sõidukil läks kümme aastat enne kui müük ületas miljoni piiri. Kui aastatel 1997-2002 müüdi kokku vaid 100 000 Priust, siis 2014. aastaks on müüginumber kasvanud 4,7 miljonini. Globaalselt kasvas selle aasta septembris Toyota poolt müüdud hübriidide arv 7 miljonini, tehes autotootjast hübriidide turu liidri.
Selle aasta esimesel poolaastal 4,5 miljonit sõidukit müünud maailma suurim autotootja plaanib märtsis lõppeval 2015. aasta majandusaastal müüa 9,05 miljonit sõidukit. Märkusena, aasta varem müüs Toyota 9,1 miljonit sõidukit (vt allolev joonis). Müügi vähenemise põhjuseks on müügi nõrkus nii koduturul kui ka Hiinas.
Allikas: ettevõtte kodulehekülg
Selle aasta esimesel poolaastal kasvas Toyota käive 4% võrreldes aastatagusega ehk 6,6 triljoni jeenini ning puhaskasum 23% ehk 539 miljardi jeenini. Autotootja ärikasumi marginaal paranes samal ajal 10,1% peale aastataguse 9,4% pealt. Ettevõte tõstis hiljuti ka majandusaasta puhaskasumi prognoosi rekordilise 2 triljoni jeen peale varasema 1,78 triljoni pealt.
Toyota aktsia kaupleb 10,6-korda 2015. aasta kasumit ning 1,4-korda raamatupidamisväärtust. Ettevõtte aktsia viimase viie aasta graafik:
Allikas: Bloomberg
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.
Tweet