Shutterstock
Tänapäeval on investorid harjunud, et ettevõtete äritegevuse juures pole vaja ainult käegakatsutavaid varasid, vaid üha suuremat rolli mängivad varad, mida ei näe, ei taju. Nende alla käivad patendiõigused, kaubamärgid, inimkapital, kliendisuhted jne. Tihtipeale makstakse antud varade eest päris suuri summasid ning seetõttu võib investoritele jääda mulje, et ettevõte raiskab raha „õhule“. Novembris alustas USA valitsus oksjonit, kus müüakse „õhku“. Pakkumisvoorude tulemusena on ettevõtted nõus „õhku“ ostma $40 miljardiga.
Nagu summast arvata võib on tegu väga olulise varaga (mida õhk ka kahtlemata inimestele on). Meie kui inimesed näemegi seda kui õhku, kuid telekomiettevõtted nimetavad seda vara raadiolainete sagedusteks. 13. novembril alustas Federal Communications Commission (FCC) oksjonit, kus enampakkumisel on 1600 litsentsi 1700 mHz – 2100 mHz sagedustel. Tegu pole küll nii väärtuslike sagedustega, kui madalamad sagedused, mida telepildi edastajad kasutavad ja mis levivad sügavale hoonetesse ning kaugemate vahemaade taha, kuid linnapiirkondades on antud sagedustel kõrgem väärtus, kuna võimaldab kanda suuremaid andmemahte. Osa müügiks olevast sagedusspektrumist oli algselt reserveeritud teisteks eesmärkideks, kaasa arvatud USA Kaitseministeeriumile drooniprogrammideks ja rakettide juhtimiseks. Samas leiti võimalusi osade operatsioonide üleviimiseks teistele sagedustele ning lubati telekomioperaatoritele sõjaväe sagedusi piirkondades, kus armee neid ei kasuta.
Näiteks Los Angelese piirkonnas müüdava 20 megahertsise bloki eest pakutakse praeguse seisuga ligi $2 miljardit. Nimekirja tipus on New Yorki piirkond, mille litsentsi eest ollakse nõus välja käima ligi $2,7 miljardit. UBSi ja New Street hinnangul on tegu 4 korda kõrgemate hindadega, mida sarnaste sageduste eest maksti 2006. aastal toimunud oksjonil. Oksjon on jälgitav siit.
Allikas: Wall Street Journal
Oksjoni eesmärk oli algselt koguda pakkumisi summas $10,6 miljardit, mis tähendab, et see verstapost on pea neljakordselt ületatud. Üsna uniseks peetud sündmusest on seega kujunenud aktiivne üksteise ületrumpamine, mille tulemusena laekub rohkem raha maksumaksja kontole ning telekomioperaatorid peavad tegema arvestatava väljamineku.
Huvi raadiosageduste vastu on suur, sest tegu on piiratud ressursiga, mida tänapäeva kasvavas infoühiskonnas järjest rohkem vaja läheb. Kuigi ameeriklaste telefonikõnede pikkus on kasvanud mõõdukalt, laevad tarbijad juhtmevabade võrkude ja nutitelefonide vahendusel alla üha enam videosid, muusikat, fotosid ning seetõttu on andmesidemahud märgatavalt kasvanud. 2013. aastal räägiti mobiiltelefonide vahendusel 2,6 triljonit minutit, mida on 17% rohkem kui 2010. aastal. Mobiilse andmemahu kasutamine on samal ajal aga kasvanud 732%, 388 miljardilt megabaidilt 3,23 triljoni megabaidini. See sunnib operaatoreid oma „torusid“ suurendama, et vältida ummistumist. Alates viimasest suuremast oksjonist 2008. aastal on telekomiettevõtted suurendanud oma sagedusvahemikke väikeste ostudega, kuid nüüd on müügis suurem tükk ning näib, et paljud soovivad väärtuslikku ressurssi osta hulgi.
Analüütikuid on niivõrd suur huvi üllatanud, sest tööstusharu on hammast ihunud pigem hetkel telepildi edastajate käes olevale sagedusvahemikele, mille oksjonist on juba pikalt räägitud, kuid viimane on edasi lükatud 2016. aastale ning võimalik, et reaalselt toimub oksjon veel hiljemgi. Kuigi pakkumiste tegemine on konfidentsiaalne, siis osalejate nimekiri on avalik ning käesoleva oksjoni pakkujate seas on muuhulgas AT&T (T), Verizon (VZ), T-Mobile (TMUS) ja Dish Network (DISH).
Antud pakkumuste suurus ilmestab hästi kõrgeid sisenemisbarjääre ja ressursse, mida on vaja, et konkureerida USA juhtmevaba võrguteenuste turul. Kuna AT&T ja Verizon on antud turul juhtival positsioonil, on neil piisavalt ka vahendeid, et pakkumisi teha. Analüütik Craig Moffett arvab, et ettevõtted võivad praeguse oksjoni tulemusele kulutada kogu oma käesoleva aasta vaba rahavoo.
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.
Tweet