Nafta hinna langus ei taha peatuda - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Nafta hinna langus ei taha peatuda

Kristiina Kirtsi

05.12.2014 08:57

Shutterstock

Võrreldes selle aasta juuliga on hetkel toornafta (WTI) hind odavnenud umbes 40% ehk 107 dollari pealt barreli kohta 66 dollari juurde. Kui üheltpoolt tekitab toornafta hinna odavnemine raskusi nendele, kes sõltuvad selle tooraine tootmisest saadavatest tuludest (nii ettevõtted kui riigid), siis teisalt kaasneb hinna langusega positiivne mõju nafta tuludest mitte sõltuvate riikide majandusele, ettevõtetele ning tarbijatele.

Kui alates selle aasta juulist (kui WTI toornafta maksis 107,62 dollarit barreli kohta) on nafta hind odavnenud umbes 40%, siis ainuüksi viimase nädala jooksul on hinnalangus olnud üle 7%. Eelmisel nädala järsu languse põhjuseks oli OPECi (Naftat Eksportivate Riikide Organisatsioon) otsus jätta, vaatamata toornafta hinna varasemale langusele, nafta tootmismaht muutmata. Ühtlasi on toornafta hind langenud viimase nelja aasta madalamale tasemele. Jättes kõrvale eelmisel nädalal OPECi otsusele järgnenud languse kiirenemisele, on nafta hinna odavnemise peamiseks põhjuseks olnud üleliigne pakkumine.

Samal ajal on selle aasta juunis 115 dollari juures tipu teinud Brent toornafta odavnenud viis järjestikust kuud, mis on pikim langusperiood alates 2008. aasta finantskriisist. Märkusena, Brent tegi selle nädala esmaspäeval viie aasta põhja 67,53 dollari juures barrelist. Toornafta (WTI valge joon ja Brent oranž joon) barreli hinna viimase viie aasta graafik:

Allikas: Bloomberg

Riikidest on suurimateks nafta hinna languse all kannatajateks suured nafta eksportijad. Eriti tugevalt on see juba tunda andnud Venemaal, kus eelmisel aastal moodustasid nafta ja gaasi puurimise eest saadud tulud üle poole riigieelarve tuludest. Tulenevalt nafta hinna tugevast seosest Venemaa majandusega, on rubla teinud järjepidevalt uusi põhju USA dollari suhtes (kaubeldes hetkel juba üle 50 rubla dollari kohta). Samuti tegi rubla hiljuti ka suurima ühepäevase languse dollari suhtes (-6,5%) alates 1998. aasta kriisist. Märkusena, rubla on sellel aastal dollari suhtes odavnenud umbes 40%.

Rubla langust on Venemaa keskpank püüdnud pidurdada reservide vähendamisega – keskpanga valuuta- ja kullareservi maht on langenud 421 miljardi dollarini aasta alguse 511 miljardi pealt.  Lisaks lasti 10. novembril rubla kurss vabaks. Venemaa majandusministri prognooside kohaselt langeb selle aasta kolmandas kvartalis 0,7% aasta baasil kasvanud riigi SKT järgmise aasta alguses miinuspoolele.

Samuti on ka analüüsimajad korrigeerinud allapoole toornafta hinna prognoose. Societe Generale prognoosib järgmise kahe aasta Brent toornafta hinnaks 70 dollarit barreli kohta ehk 20 dollarit vähem kui varem. Samal ajal kärpis analüüsimaja 2015. aasta WTI hinna prognoosi 65 dollari peale barrelist ning 2016. aasta prognoosi 65 dollari peale barrelist. Citigroup ootab 2015. aasta WTI hinnaks 72 dollarit barrelist ning Brenti hinnaks 80 dollarit barrelist.

Samas peaks kütuse hinna odavnemise positiivseks mõjuks olema majanduskasvu kiirenemine ning inflatsiooni aeglustumine (mis omakorda eeldab lõdva rahapoliitika jätkumist plaanitust kauem). Citigroupi hinnangul toob nafta hinna 10 dollariline vähenemine kaasa keskmiselt 0,08% globaalse SKT kasvu kuni 2018. aasta neljanda kvartalini.

Samas aga jätab odavam kütus rohkem raha nii tarbijale kui ka vähendab ettevõtete kulusid. Citigroupi hinnangul vähendab keskmiselt 30 dollarine nafta hinna odavnemine globaalseid energiakulusid umbes 1 triljoni dollari võrra. Samal ajal aga peaks nende hinnangul iga 1% WTI hinna langus tooma arenenud riikides kaasa nafta nõudluse kasvu 0,018% võrra.

Nafta hinna odavnemine on põhjustanud näiteks USAs esmakordselt alates 2010. aasta lõpust keskmise kütuse hinna languse alla 3 dollari galloni kohta. Märkusena, aprillis maksis gallon veel 3,7 dollarit. Kütuse odavnemine on omakorda aidanud tuge pakkuda uute sõidukite müügile. Alates aasta algusest on USAs müüdud 15 miljonit uut sõidukit, mida on 5,4% rohkem kui aasta varem. Selle aasta novembris kasvas USAs uute sõidukite müük 4,6% ehk 1,3 miljoni sõidukini. Lisaks sellele, et tulemus ületas konsensuse 1,27 miljoni suurust ootust, oli tegemist parima novembrikuu müügiga alates 2003. aastast.

Samal ajal toetab nafta hinna langus ka aktsiaturge ning seda eeldusel, et naftatootjate aktsiate nõrkus on väiksem kui eelkõige jaemüügi- ja transpordisektori aktsiate tugevus. Viimase kümne aasta jooksul on erinevate globaalsete aktsiaturgude lõikes nafta hinna langusest kõige suuremat tuge saanud USA ja Jaapani aktsiad, sama ajal kui kõige negatiivsemat mõju on nafta hinna langus avaldanud Norra ning Venemaa aktsiatele.




Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon