Shutterstock
Kaks suurimat reisilennukite tootjat, Prantsusmaa lennukitootja Airbus (varasem European Aeronautic Defence and Space Company) ja USA lennukitootja Boeing, on sellel aastal saanud rohkem uute reisilennukite tellimusi kui nad oodata oskasid. Tellimuste arvu kasvu on soodustanud nii lennukompaniide nõudluse kasv kütusesäästlikemate lennukite järele kui ka üha suurenev lennukiga reisivate inimeste arv arenevates riikides.
Alates selle aasta algusest kuni novembrini on Airbusi reisilennukite tootmise üksus saanud klientidelt 1031 netotellimust (summast on tellimuste tühistamised maha arvatud) ehk umbes kaks korda rohkem kui prognoositi. Tellimusi on esitanud 74 lennufirmat ning kõige rohkem (veidi üle poole) on tellitud A320neo mudelit. Ettevõtte suurim konkurent, USA lennukitootja Boeing, on samal ajal saanud 243 tellimust rohkem ehk kokku 1274 tellimust. Märkusena, Boeingu selleaastaseks netotellimuste prognoosiks oli 1100.
Selle aasta novembris kasvas Airbusi tellimusteraamat (nii selle kui ka varasemate aastate kätte toimetamata tellimused) 6036 lennukini, mis on kõigi aegade kõrgem tase nii ettevõtte jaoks kui ka kogu sektoris.
Klientidele üle antud lennukite arvestuses juhib samuti Boeing - alates aasta algusest kuni novembrini on USA lennukitootja klientidele üle andnud 647 ning Airbus 554 lennukit. Kui eelmisel aastal andis Boeing üle rekordilised 648 (domineeris 737 mudel) ning Airbus samuti rekordilised 626 (domineeris A320 mudel) reisilennukit, siis sellel aastal plaanis Boeing üle anda 715-725 lennukit ning Airbus 626. Seega liigub Boeing selle poole, et juba kolmandat aastat järjest kindlustada endale maailma suurima reisilennukite tootja tiitel.
Ülemaailmselt on hetkel 800 lennukompaniil kasutuses umbes 16 860 reisilennukit, millest enamuse ehk umbes 80% moodustavad ühe vahekäiguga (istmete arv jääb 100-210 vahele) lühemate vahemaade läbimiseks mõeldud lennukid. Ülejäänud osa moodustavad rohkem reisijaid mahutavad ning tavaliselt pikamaa lendudeks mõeldud laiakerelised lennukid. Vaatamata sellele tehti eelmisel aastal 60% maailma lendudest ühe vahekäiguga lennukitega. Maailmas on ainsateks laiakereliste lennukite tootjateks Airbus ja Boeing (mudelitest kuuluvad siia alla Airbus A330, A350 ning A380 ning Boeing 747, 767, 777 ning 787).
Viimase kümne aasta jooksul on reisilennukite liiklus (mõõdetuna läbitud kilomeetrites) suurenenud 73% võrra ning seda vaatamata sellele, et selle perioodi jooksul vähendas lennuliikulust globaalne finantskriis. Nii nagu varasemalt on reisilennukite liiklus iga 15-aasta järel kahekordistunud, prognoosib Airbus sama trendi jätkumist ka tulevikus.
Allikas: Airbus
Airbusi prognooside kohaselt kasvab perioodil 2014-2033 reisilennukite arv 31 400 võrra, mis tähendaks globaalse lennukite arvu kahekordistumist praeguselt tasemelt. Kui ühe vahekäiguga lennukite arv kasvab 67% võrreldes praegusega ehk 22 100 lennuki võrra, siis laiakereliste lennukite arv 8500 võrra (sh kõige suuremate lennukite arv 1200 võrra) (vt allolev joonis). Kui ühe vahekäiguga lennukid moodustavad 72% järgmise 20-aasta jooksul lisanduvate lennukite arvust, siis laiakerelised lennukid moodustavad 55% lennukite eest makstavast summast.
Allikas: Airbus
Ühe vahekäiguga lennukite arvu suurenemist toetab nii nõudluse kasv kui ka vanade mudelite väljavahetamine - Airbusi prognooside kohaselt vajab järgmise 20 aasta jooksul välja vahetamist 73% kasutuses olevatest ühe vahekäiguga reisilennukitest. Regioonide lõikes tuleb järgmise 20-aasta jooksul umbes 40% uute lennukite nõudlusest Aasiast, 20% Euroopast, 18% Põhja-Ameerikast, 7% Lähis-Idast ning 15% mujalt.
Üheks reisilennukite tellimise kasvu soodustavaks asjaoluks on lennukompaniide kulude vähendamise eesmärgist tulenev nõudluse kasv väiksema kütusekuluga lennukite järele. Teisalt toetab nõudluse kasvu lennukiga reisivate inimeste arvu kasv arenevates riikides (eriti Hiinas ning Indias). Märkusena, kui arenenud riikides on kiireima kasvuga rahvusvahelised lennud, siis arenevates riikides piirkondlikud ning siseriiklikud lennud. Samas suurendab nõudlust ka see, et lennufirmad on sunnitud vahetama väiksemad (ühe vahekäiguga) lennukid suuremate ehk laiakereliste lennukite vastu, kuna lennuliikluse mahu kasvu tõttu lennujaamade vastuvõtuvõimsus väheneb.
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.
Tweet