Kas odav krediit hakkab USA automüüki rikkuma? - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Kas odav krediit hakkab USA automüüki rikkuma?

Erko Rebane

06.01.2015 11:32

Shutterstock

USA autotööstuses on kriisijärgne taastumine olnud üks tugevamaid, mida on aidanud vedada majandusolukorra paranemine, vananevad autod ja kindlasti ka soodsad finantseerimisvõimalused. Autolaenude ja -liisingute kiire kasv loob aga riski, et tuleviku nõudlust tuuakse tänasesse päeva, mis ähvardab ühel hetkel turu kasvu kvaliteeti muuta.

USA uute sõiduautode annualiseeritud müük (mln ühikut)

Allikas: Bloomberg

Aastaid intressimäära nullprotsendi lähedal hoidnud USA Föderaalreserv on aidanud tuua 60kuulise autolaenu keskmise intressi 3% juurde ehk poole madalamale kriisieelsest tasemest. Tänu sellele on autolaenud olnud viimastel aastatel tarbimiskrediidi üks peamiseid kasvuallikaid (lisaks õppelaenudele), võimaldades neljarattalist hankida järjest rohkem ka neil, kes poleks mõni aasta tagasi oma kõrge laenukoorma või halva tagasimakse ajaloo tõttu üldse panga jutule pääsenudki.

Allikas: Bloomberg

Kuigi domineeriv osa autoostudest finantseeritakse Ühendriikides laenude abil, on langevad kulud muutnud selle kõrval ka liisimise populaarsemaks, kasvatades osakaalu selle aasta alguses rekordilise 28%ni. Mida kõrgem on huvi liisimise vastu, seda rohkem liisingupakkujad uute autode müüki oma nõudlusega toetavad.

Liisingute osakaal USA uute autode turul (%)

Allikas: Bloomberg

Siiani vaid positiivset tuge pakkunud ajalooliselt väga madalaks muutunud laenumääradel ei pruugi tulevikus aga enam nõnda soodne mõju olla ja seda mitmel põhjusel. Esiteks tähendab majanduse normaliseerumine seda, et intressimäärad peavad hakkama ühel hetkel tõusma. Ehkki FED on planeerinud esimest intressimäära tõstmist järgmise aasta keskpaika, mis tähendaks ka tarbijatele laenukulude kasvu ja automüügi võimalikku aeglustumist, andis keskpank detsembri istungil mõista, et soovib järgneval paaril aastal intresse tõsta arvatust aeglasemalt. Arvestades siia juurde seika, et autoostu finantseerimist pakutakse suhteliselt konkurentsitihedas keskkonnas (lisaks traditsioonilistele pankadele tegutsevad selles vallas ka autotootjate enda üksused), ei pruugi FEDi poolt tõstetav intressimäär automüüki järgneval paaril aastal siiski väga tugevalt jahutada.

Seega väga võimalik, et laenuturg stimuleerib automüüki edasi ja me näeme varsti annualiseeritult 18 miljoni sõiduki piiri ületamist. Aga odava krediidi teine ja vahest olulisem mõju taandub kasvu kvaliteedi küsimusele. Viimase paari-kolme aastaga väga populaarseks muutunud liisimine tähendab seda, et keskmiselt 3a kestva liisingulepingu lõppedes hakkab kasutatud autode turule liikuma juurde miljoneid sõidukeid, mis võib tingida hinnasurve ning panna potentsiaalset ostjat põhjalikumalt kaaluma, kas soetada kasutatud või uut autot.

Kui USA uute autode müük kukkus kriisi ajal 10 miljoni sõidukini, järgnes kasutatud autode turul aastatepikkune hinnatõus, sest masinat oli vaja aga päris uut veel paljud endale lubada ei suutnud. Lisaks tõmbas turgu koomale valitsuse „raha romu eest“ programm, tänu millele suundus tänavatelt otse romulatesse 700 tuhat autot.

Kasutatud autode kallinemisest ja laenukulude alanemisest hakkasid ühel hetkel kasu lõikama ka autotootjad, kuna väärtusdünaamika nihkus ja uue auto soetamine muutus tarbija jaoks majanduslikult mõttekamaks.   Tugev nõudlus on aidanud tõsta uute autode hindasid ning võimaldas Põhja-Ameerika autotootjatel nautida Saksa luksmasinate valmistajate marginaale.

USA kasutatud sõidukite müügihinda peegeldav Menheimi indeks (sinine) ja uute autode hinnatõus (kollane)

Allikas: Morgan Stanley

Aga kui kasutatud autode turg peaks järgnevatel aastatel eelnimetatud põhjustel normaliseeruma ja hinnad allapoole tulema, ähvardab see jätta oma jälje ka uute autode müügile. Esiteks liigutab suurenev hinnavahe uue ja kasutatud mudeli vahel klientuuri seekord teistpidises suunas. Teiseks võivad tarbijad uut masinat ostma minnes avastada, et nad ei saagi oma vana neljarattalise eest nii palju raha nagu nad arvasid, mistõttu tuleb laenuks raha juurde leida või plaanist üldse taganeda. Kolmandaks võib hoogu vähendada ka liisinguturu jahtumine, sest autode madalam lõppväärtus tõstab liisingumakseid.

Agressiivne laenu- ja liisingupoliitika on olnud USA automüügi oluline katalüsaator ja kuigi soodsate tingimuste tuules võidakse edasi seilata, siis edaspidi saab autotootjate kasumite seisukohast olema põhiküsimuseks millise hinnaga müüakse, kui esimesi vihjeid võiks pakkuda kasutatud autode turg.




Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon