Venemaa autoturg on raskustes - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Venemaa autoturg on raskustes

Kristiina Kirtsi

23.01.2015 09:13

Shutterstock

Kui eelmise aasta alguses prognoositi Venemaal uute sõidukite müügi 1,5% vähenemist võrreldes aastatagusega, siis perioodi lõppedes kujunes langus umbes seitse korda suuremaks. Ent sellega 2013. aastal alanud langusperiood ei lõppe – müügi vähenemist oodatakse ka 2015. aastal.

2014. aastal vähenes Venemaal uute sõidukite müük 10,3% võrreldes aastatagusega, ulatudes 2,5 miljoni sõidukini. Märkusena, 2014. aasta alguses prognoosis AEB Autotootjate Liit Venemaa uute sõidukite müügiks 2,7 miljonit ehk vaid 1,5% langust võrreldes aastatagusega. Tegemist oli teise järjestikuse aastaga, kui müük on vähenenud -  uute sõidukite müük vähenes Venemaal ka 2013. aastal, seda -6% võrreldes aastatagusega ehk 2,8 miljoni sõidukini. Märkusena, pärast kolme kahekohalistes protsentides tõusuga aastat, oli 2013. aasta puhul tegemist esimese aastaga, kui müük vähenes.

Kuigi 2013. aasta lõpus ja 2014. aasta alguses aitas müügi nõrkust Venemaal mõnevõrra leevendada valitsuse autoostu toetuse programm, siis uute sõidukite müügi langus kiirenes 2014. aastal. Languse kiirenemise tingis Venemaa majanduse olukorra halvenemine pärast Lääne sanktsioonide kehtestamist.

Nagu allolevalt jooniselt näha, tegi uute sõidukite müügi langustempo Venemaal põhja 2014. aasta augustis, kui müük vähenes 26% võrreldes aastatagusega. Pärast kaheksat järjestikust languskuud tõi trendi pöörde traditsiooniliselt tugeva müügiga detsember – antud kuus kasvas müük 2,4% võrreldes aastatagusega (ulatudes 0,27 miljoni sõidukini). Märkusena, Venemaa autoturg tegi tipu 2008. aasta aprillis, kui müüdi 291 020 sõidukit ning põhja 2006. aasta jaanuaris, kui uute sõidukite müük langes 39 497 peale.

Allikas: AEB

Prognooside kohaselt pikeneb uute sõidukite müügi languse periood Venemaal ka 2015. aastasse – tulenevalt riigi keerulisest majanduslikust olukorrast prognoosib AEB Autotootjate Liit sellel aastal uute sõidukite müügi languseks 24,2% võrreldes aastatagusega (ehk 1,89 miljonit sõidukit). Tegemist oleks madalama müügitulemusega alates 2009. aastast.

Nõudlust uute sõidukite järele on vähendanud nii inflatsiooni kiirenemisest tulenev tarbijate ostujõu nõrgenemine kui ka rubla nõrgenemisest tingitud hindade tõstmine automüüjate poolt. Venemaa majanduse olukorra paranemist hetkel näha ei ole ning hiljuti muutus ka Rahvusvaheline Valuutafond (IMF) riigi majanduse väljavaate suhtes süngemaks. IMF ootab Venemaa majanduselt sellel aastal 3% ning 2016. aastal 1% langust. Võrdlusena, veel oktoobrikuus prognoosis IMF, et riigi SKT kasvab mõlemal aastal.

Venemaa autoturul on 30,7% turuosaga liidriks Renaulti, Nissani ning Avtovazi ühisettevõte, mis suutis eelmisel aastal turuosa kasvatada 1,1 protsendipunkti võrreldes aastatagusega (vt allolev joonis). Sealhulgas tõi autotootjate ühisettevõttele turuosa kasvu Nissani müügi 10,7% kasv võrreldes aastatagusega. Märkusena, Avtovaz-Renault-Nissan müüs eelmisel aastal Venemaal 764 245 sõidukit. Teisel kohal on 10,5% turuosaga Saksamaa Volkswagen, mis müüs 2014. aastal 260 775 sõidukit. 189 484 sõiduki müümine andis USA General Motorsile 7,6 protsendiga kolmanda koha. Erinevalt aga osakaalu kasvatanud turuliidrist, vähenes Volkswageni turuosa 0,3 protsendipunkti ning General Motorsi turuosa 1,7 protsendipunkti.

Allikas: AEB

Uutest sõidukitest oli 2014. aastal Venemaal enimmüüdud sõidukiks Avtovazi poolt toodetud Lada Granta, mida müüdi 152 810 tükki (ehk 8,5% vähem kui aasta tagasi). Ladale järgnesid Hyundai Solaris (114 644 tükki ehk 0,6% rohkem kui aasta varem) ning KIA Rio (93648 tükki ehk 4,3% rohkem kui aasta varem). Suurima müügi languse teinud mudelite hulka kuulus 2014. aastal aga Ford Focus, mille müük vähenes 59% võrreldes aastatagusega. Samuti ka Chevrolet Cruze, mille müük vähenes 45,5% võrreldes aastatagusega.

Maailma suurimatest luksusautode tootjatest suutis 2014. aastal Vene turul uute sõidukite müüki kasvatada vaid Mercedes-Benz. Saksamaa luksusautode tootja müük kasvas 12-kuu jooksul 11% võrreldes aastatagusega, ulatudes 49 165 sõidukini. Samal ajal maailma suurima luksusautode tootja, BMW, müük vähenes 16% ehk 35 504 sõidukini ning suuruselt teise, Audi, müük vähenes 6% võrreldes aastatagusega ehk 34 014 peale. Kolmest suuremast eristuvad aga Porsche ning Lexus, mis mõlemad suutsid müüki märkimisväärselt kasvatada - Porsche müük kasvas eelmisel aastal Vene turul 24% võrreldes aastatagusega ehk 4707 sõidukini ning Lexuse müük 21% võrreldes aastatagusega ehk 19149 sõidukini.

Autotootjad on Venemaa majanduse nõrgenemisega kaasnenud nõudluse vähenemisele reageerinud nii tootmise vähendamise kui ka ajutise müügi peatamisega. Lisaks, kui varasemalt paistis Venemaa autoturg helge kohana nõrga müügiga Euroopa kõrval ning prognoositi, et varsti saab sellest Euroopa suurim autoturg Saksamaa ees, siis praeguste prognooside kohaselt ei juhtu see enne 2020. aastat.

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon