Baidu
Ei maailma suurim ehk Google, ega ka keegi teine ole seni veel suutnud konkurentsi pakkuda Baidule. Baidu on jätkuvalt (ning seda märkimisväärse eduga) turuliider Hiina interneti otsingumootori turul, olles seejuures säilitanud nii käibe kasvu kui ka klientide arvu pideva suurenemise.
2000. aastal asutatud tehnoloogiaettevõtte Baidu puhul on tegemist Hiina suurima interneti otsingumootoriga. Erinevalt aga teistest maailma suurimatest otsingumootoritest sellel Hiina ettevõttel USA Google’i konkurentsi karta ei tule. Kuigi globaalselt on enimkasutatud interneti otsingumootoriks (seda nii personaalarvutite kui tahvelarvutite puhul) Google rohkem kui 60% turuosaga, ei ole USA ettevõte suutnud ennast kehtestada Hiina turul, kus domineerib jätkuvalt Baidu. Hiina otsingumootorite turul on Baidu (82% turuosa) järel suurimateks Google China (9,8% turuosa), Sougou (4%) ning Qihoo 360. Märkusena, globaalsel otsingumootori turul annab 19% turuosa Baidule teise koha.
Vaatamata kasvutempo aeglustumisele on Hiina otsingumootori reklaamiturg järjepidevalt kasvanud, ulatudes 2014. aasta esimese kolme kvartaliga 43 miljardi jüaanini (6 miljardit eurot). Võrdlusena, aasta tagasi oli turu maht veel kolmandiku võrra väiksem ehk 27,6 miljardit jüaani. Prognooside kohaselt Hiina otsingumootorite reklaamiturg peaaegu kahekordistub 2017. aastaks, suurenedes 100 miljardi jüaanini praeguse 52 miljardi pealt (vt allolev joonis). Turu kasvu veab nii nutiseadmete kasutajate arvu suurenemine kui ka reklaamitulu suurenemine kliendi kohta.
Allikas: China Internet Watch
Nagu arvata võib, on Baidu põhituruks Hiina ning väljaspool koduriiki tegutseb ettevõte vaid ühes riigis, milleks on Jaapan. Ent sarnaselt maailma suurimale interneti otsingumootorile Google, tegeleb ka Baidu ohtralt innovaatiliste toodete välja töötamisega - näiteks hetkel tegeletakse sõidu ajal nutitelefoni laadimiseks elektrit tootva jalgratta arendamisega. Lisaks ettevõttesisesele innovatsioonile on Baidu äritegevust laiendanud ka läbi teistesse ettevõtetesse investeerimise - näiteks hiljuti investeeris Baidu oma Hiina konkurentide, Alibaba ja Tencent, eeskujul taksoteenuse pakkujasse Uber (investeeringu suurust ei avaldatud). Vaatamata arvukatele investeeringute genereerib 40 000 töötajaga Baidu endiselt põhiosa käibest internetis reklaami müügist (Baidu klientideks on erineva mastaapsusega ettevõtted).
Nagu allolevalt jooniselt näha on Baidu, vaatamata kasvufaasis olekule, suutnud aastate jooksul järjepidevalt mitte ainult kasumite teenida, vaid seda ka kasvatada. Lõppenud majandusaastal kasvas Baidu käive 54% võrreldes aastatagusega ehk 49,1 miljardi jüaanini (7,9 miljardit USA dollarit). Ärikasumi marginaal langes samal ajal 26% peale aastataguse 35% pealt, kuna ettevõte suurendas märkimisväärselt turunduskulusid (nutitelefonide klientide arvu kasvatamise eesmärgil). Hiina ettevõtte puhaskasum kasvas 2014. aasta majandusaastal 25,4% võrreldes aastatagusega ehk 13,2 miljardi jüaanini (2,1 miljardit dollarit).
Allikas: Baidu majandusaasta aruanded
2014. aasta majandusaastal vedas Baidu käibe kasvu üheltpoolt aktiivsete reklaami tellijate arvu suurenemine ning teisalt tulu suurenemine kliendi kohta. Nagu allolevalt jooniselt näha kasvas 2014. aastal Baidu aktiivsete reklaami tellijate arv 813 000 peale ehk 8% võrreldes aastatagusega, samal ajal kui käibe kasv kliendi kohta kiirenes 41% peale võrreldes aastatagusega, ulatudes 59 400 jüaanini (9 574 dollarit).
Allikas: Baidu majandusaasta aruanded
Tulenevalt personaalarvutite populaarsuse vähenemisest ning nutiseadmete kasutajate arvu kasvust, on ka Baidu üha rohkem hakanud nutiseadmetele keskenduma. Seda vaatamata sellele, et võrreldes personaalarvutitega on nutiseadmetele reklaami müük vähem tulusam. Pärast kahe aasta pikkust pingutust kasvas 2014. aasta viimases kvartalis Baidu nutiseadmete kaudu tulev reklaamitulu esmakordselt suuremaks personaalarvutite kaudu genereeritavast tulust. Ühtlasi kasvas lõppenud majandusaastal nutitelefonide osakaal Baidu käibest 37% peale (võrdlusena, 2013. aasta neljandas kvartalis oli osakaal veidi üle 20%). Nii nagu kahel viimasel aastal, jääb ka lähitulevikus Baidu fookus käibe kasvu vedavatele nutiseadmete kasutajatele.
2005. aastal USA börsil 27 dollarise hinnaga noteeritud Baidu aktsia on alates börsil noteerimisest rallinud ligikaudu 1600 protsenti ning esimese börsipäeva järgsest 4 miljardi dollari suurusest turuväärtusest on nüüdseks saanud 73 miljardit. Baidu aktsia kaupleb 34-korda tagasivaatavat kasumit, 25,7-korda ettevaatavat kasumit ning 20,8-kordsel ettevaataval EV/EBITDA suhtarvul. Viimase aasta jooksul on ettevõtte aktsia kallinenud veidi alla 20%. Baidu aktsia graafik alates USA börsil noteerimisest:
Allikas: Bloomberg
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.
Tweet