Kui USA president Richard Nixon 1971. aasta 15. augustil õhtumaade rahasüsteemi põhja laskis, tekkis Euroopa riikidel vajadus luua seni suuresti dollarile toetunud rahasüsteemi asemele midagi uut.
See on vaid üks vaade sellele, miks tekkis Euroopa majandusühendus ja hiljem Euroopa ühisraha. Tegelikult oli Bretton Woodsi lepe, mis hõlmas 44 riigi rahandust, löögi all olnud juba sellest saadik, kui sõjast kurnatud maailm hakkas sõjast nuumatud USA majandusele taas tõsisemat konkurentsi pakkuma. Süsteemi nurgakivi oli kullaga tagatud dollar, igaüks neist. USA-le kuulus toona pool maailma kullast ja süsteem tundus kaljukindel. Kui aga Saksamaa ja Jaapan asusid tõusuteele ning Vietnami sõjakulud hakkasid USA-d kurnama, langes USA roll maailmamajanduses tuntavalt. Dollar oli tugevalt üle hinnatud ja USA hoogustuva rahatrüki tõttu osaliselt ka tegeliku kullakatteta. 1971. aastal, kui dollaritrükkimine oli kasvanud veel 10 protsenti, teatas suureks majanduseks tõusnud Lääne-Saksamaa oma lahkumisest valuutasüsteemist, et mitte olla sunnitud marka revalveerima. Dollar kukkus, riigid hakkasid USA käest nõudma dollarite väljaostmist kulla vastu. Samal ajal kasvas USA-s tööpuudus ja inflatsioon, mõlemad olid 6 protsendi piirimail. Seega oli augusti alguseks kujunenud olukord, kus vanal moel enam edasi minna ei saanud keegi – ei enamik valuutasüsteemi riike ega ka USA.
Nixoni šokiks nimetatud, äärmiselt salaja ette valmistatud otsusel 11615 – loobuda dollari sidumisest kullaga – oli plahvatuslik ja kauaaegne efekt. Sisemaiselt tõusis Nixoni toetus järsult ning Dow tõusis ajaloolised 33 punkti, välismajanduslikult kallinesid suuremad valuutad ning kahanes eksport, eriti USA-sse. Paari aastaga loobuti püüdlustest hoida fikseeritud kurssidega rahasüsteemi elus. Kaugemas plaanis viis aga senise rahasüsteemi hukkamine raha kallinemiseni ning paljudes riikides ka valuutakriisideni, mis läksid nende riikide keskpankadele maksma miljardeid dollareid.
Oma kuldranna otsinguil
Soovimatusest sellist rahanduslikku ebakindlust taluda jõudsid Euroopa jõukamad riigid selgusele, et vastukaaluks dollari laostavale mõjule ujukursside tingimustes oli tekkinud äärmine vajadus oma rahasüsteemi järele. Nii jõuti muu hulgas ka selleni, et sündmuste ahel, mis algas Bretton Woodsi hülgamisega, viis nüüd, nelikümmend aastat hiljem, Euroopa tõsistesse raskustesse. Presidentide Jimmy Carteri ja Ronald Reagani aegne USA keskpanga juht ning president Barack Obama kriisinõustaja Paul Volcker võttis Euroopa hädade põhjused paar aastat tagasi kokku sõnadega: „Keegi pole süüdi. Euroopa ei talunud ebakindlust ja tegi oma valuuta. Nüüd on see omadega plindris.”
On muidugi selge, et kõiki maailma ja eurotsooni hädasid ei saa taandada vaid ühele ammusele sündmusele – hiljem pealtkuulamisskandaali tõttu ametist lahkuma sunnitud presidendi otsusele. Kriitikud on öelnud, et eurooplased on ise süüdi selles, et ehitasid rahasüsteemi, milles on küll üks valuuta, aga hulk erinevaid rahanduspoliitikaid (praeguseks juba 19). Igal juhul on Euroopa Keskpank praeguse, ikka veel mitte lõppeda tahtva Euroopa võlakriisi käigus astunud sel kevadtalvel esimese tõelise, Euroopat ühtsele rahapoliitikale suunava sammu – hiiglasliku, enam kui triljoni euro suuruse ühtset euroraha ehk eurot toetava võlakirjadeostu ettekirjutamise näol. Seda on nimetatud EKP ajaloo tähtsaimaiks otsuseks. Analüütikud avaldavad lootust, et see nii ka jääb ning kriisi reguleerimiseks pole vaja veelgi ajaloolisemaid otsuseid.
Niisiis, kui dollar oli end vabastanud, kasutasid Euroopa riigid mõnda aega kooskõlastatud sekkumisi valuutaturgudel, et vältida üle 2,25 protsendi ulatuvaid kursikõikumisi ehk nn valuutamadu.
Madu asendati korviga
1979. aasta märtsis asendati senine, suuri kursikõikumisi vältima suunatud süsteem uuega. Selleks sai Euroopa majandusühenduse rahasüsteem EMS (eesti keeles ERS). Uue süsteemi aluseks oli ühtne arveldusraha ECU ehk eküü ehk kõikide riikide valuutadest moodustatud „valuutakorv”: vääringute kõikumine ei tohtinud ületada 2,25 protsenti, maksimumis kuni 6 protsenti, süsteemi tagamiseks deponeeris iga liikmesriik viiendiku oma vääringutest ja kullast ühtsesse fondi. Süsteem toimis, selle mitteametlikuks ankruks kujunes üsna kiiresti Saksa mark ja Bundesbank hakkas omandama EMS-i haldava keskpanga funktsioone. Selline majanduslik (või vähemalt panganduslik) ekspansioon ülejäänud eurooplastele ei meeldinud, seega võeti suund luua Euroopas tegelik rahaliit, mida me nüüd tunneme eurotsoonina.
Tihedad kursikorrigeerimised viisid tugevate valuutade edasisele tugevnemisele ja nõrgemate kursilangusele. Olukord stabiliseerus pärast 1986. aastat, kui riigid hakkasid intressimäärade muutmise abil hoidma valuutakursse kitsas koridoris. Neil aastail, täpsemalt Madriidis aastal 1989, võeti avalik kurss majandus-ja rahaliidu loomisele. See Madriidis sõlmitud kolmeosaline kava sai üheks osaks 1991. aastal Euroopa Ülemkogu poolt vastu võetud Maastrichti lepingust ehk Euroopa Liidu loomise lepingust.
Euroopa ühendriikide poole
Nii või teisiti, 1990. aastate alguseks oli Euroopa rahasüsteem üsna harali kistud, sest liikmesriikidel olid erinevad tingimused ja erinev majanduspoliitika.
Häiritust tekitas Saksamaa taasühinemisel moodustunud suurmajanduse üha kiirenev areng. 1992. aastal puhkes suurem kriis. Must kolmapäev ehk Suurbritannia otsus lahkuda rahaliidust, kuna naela kurssi ei suudetud enam tagada, ning päev hiljem järgnenud Itaalia samasugune otsus kuulutasid Euroopa rahasüsteemile raskete aegade saabumist. Kuna kõikumised olid väga kallid (Suurbritanniale maksis too must kolmapäev ligi 4 miljardit naela, millest 1 miljard läks naela kukutajale George Sorosele), otsustas Euroopa tõsta järgmisel aastal kõikumise lae 15 protsendini.
Euroopa majandus- ja rahaliidu EMU eesmärk oli kapitali vaba liikumine ja valuutade kaotamine, riikide arengutaseme ja majanduspoliitika ühtlustamine ning tõhusam järelevalve ühtse majandustsooni riikide majanduspoliitika üle. Seejärel asutati Euroopa rahainstituut EMI, mille koosseisu kuulusid nüüdseks juba Euroopa Liidu moodustanud liikmesriikide keskpankade juhid. Eelseisvad ülesanded olid veidi vastuolulised: ühest küljest keskpankade sõltumatus, teisest küljest aga riikide eelarvepuudujääkide kahandamisele suunatud eeskirjade kehtestamine.
Kui eküüst sai euro
Euroopat pikalt vaevanud kursikõikumiste kaotamiseks ja ebaühtlase majandusarengu tasandamiseks ette võetud meetmed tipnesid 1999. aasta 1. jaanuaril ühtse sularaha – euro – kasutuselevõtmisega toona 11 riigis. Sellest hetkest võttis Saksamaal Maini-äärses Frankfurdis asunud EMI funktsioonid üle sealsamas loodud Euroopa Keskpank (EKP), hakates vastutama ühtse rahasüsteemi toimimise eest. Nüüdseks ühendab eurotsoon enam kui kaht kolmandikku Euroopa Liidu poolemiljardilisest Liidu seitsmest põhiinstitutsioonist, on maailma üks tähtsamaid keskpanku.
Nagu Euroopas ikka, ei möödunud ka EKP käivitamine ilma vastuoludeta. Ajalooline „Prantsuse-Saksa asi”, mille pärast asutati omal ajal Söe ja Terase Liit, lõi jälle välja: vastutasuks EKP paigutamisele Saksamaale nõudis Pariis endale presidendikohta. Pärast pikemat jagamist sõlmiti n-ö džentelmenide lepe: poole ametiaja pealt asus presidendi ametisse Prantsuse keskpanga juht Jean-Claude Trichet.
Mõni aasta varem oli toonane EMI president Willem F. Duisenberg, kellest sai ka esimene Euroopa Keskpanga juht, valgustanud uue rahasüsteemi helget tulevikku sõnadega: „Me loome Euroopa uut rahasüsteemi ajal, mil rahapoliitika rolli osas on suur üksmeel nii keskpankurite kui ka enamiku poliitikute ja akadeemikute seas.” Tähtsaima plussina tõi ta esile hindade stabiilsuse suurenemise. Sellest, muide, ongi kirjade järgi saanud EKP kõige olulisem funktsioon. Lisaks ühtsele rahanduspoliitikale, muidugi.
Nüüd nendib EKP asepresident Vítor Constâncio, et viimased seitse kriisiaastat on sundinud rahapoliitika põhimõtteid üle vaatama. Kui majanduskriisi esimeses faasis, aastail 2008–2013, oli peamiseks tööriistaks finantspiirangute nõrgendamine, siis sealt edasi on EKP asunud aktiivsemalt tegutsema. Kuna inflatsioon langes tugevalt alla kahe protsendi, on võetud suund toetusostudele, pankade toetamisele eravõlgnevuste leevendamiseks ning üha enam ka riiklike võlakirjade ostmisele. Ta rõhutas: „Ilma maksupoliitika otsustava rakendamiseta aastail 2008 ja 2009, millega stimuleeriti euroliidu riikide majandusi ja toetati pangandussektorit, poleks finantssüsteemi kokkuvarisemist kuidagi suudetud ära hoida.” EKP ongi pärast seda, kui Euroopa majanduskriis kasvas üle riikide võlakriisiks, asunud tegutsema eriti energiliselt.
Euroopa Keskpank on kriisi reguleerimiseks palju teinud, luues (ka Eestis) mitmeid vaidlusi põhjustanud stabiliseerimismehhanismi ESM, mis koos rahvusvahelise valuutafondi IMF-iga on toetanud hätta sattunud riike. 500 miljardi euro suuruse fondiga loodeti luua püsiv tagatis eurotsooni stabiilsusele. Mullu asutati ka järelevalvemehhanism SSM (Single Supervisory Mechanism), mille kaudu EKP jälgib eurotsooni ja ka teiste Euroopa Liidu riikide pankade finantsstabiilsust, et ennetada nende sattumist finantsraskustesse. Aga kõigest sellest pole ühtse raha ja mitteühtse rahapoliitikaga ühenduse stabiliseerimiseks piisanud. Lisaks on EKP langetanud ka intresse ja andnud madalaprotsendilisi laene enam kui triljoni euro ulatuses.
Eurooplaste seisukohalt on EKP kõige tähtsam funktsioon ehk hinnastabiilsuse tagamine ka kõige olulisem: nimelt on siht, et tarbijahinnaindeksi kasv jääks aasta-aastalt alla kahe protsendi ehk alla inflatsiooni. Põhiülesanded on muidugi ka ühtse rahapoliitika teostamine, välisvaluutareservide loomine ja ühtsete maksesüsteemide juurutamine. Lisaks ka varem vaid suveräänide, hiljem vaid riikide eesõiguseks peetud rahaemissioon. EKP aktsiakapital on 5 miljardit eurot, mis jaguneb eurotsooni riikide keskpankade vahel.
See pole veel kõik
Vaatamata EKP ajaloolistele otsustele podiseb probleemide katel euroalas edasi. 2001. aastal eurotsooni sisenenud ja 2009. aastal seal tõsise kriisi vallandanud Kreeka on pärast viimaseid parlamendivalimisi põhjustamas suure mastaabiga probleeme. Uus populistlik vasakvalitsus on nimelt teatanud, et riik on pankrotis ega kavatse endale seniste finantsabiplaanidega võetud kasinuskohustusi täita ja kriisiaegseid võlgu tagasi maksta. EKP teate peale, et Kreeka võlakirju enam pangalaenude tagatisena ei aktsepteerita, teatas vastne rahandusminister, et Ateena ei kavatse lasta end šantažeerida. EKP otsustas kehtestada piirangud, sest leidis, et Kreeka 240 miljardi euro suuruse võlakoorma küsimuses ei ole edu loota.
USA föderaalreservi endine esimees Alan Greenspan ütles paar päeva pärast EKP teadet Kreeka võlakirjade kohta, et tõenäoliselt lahkub Kreeka varsti eurotsoonist, sest vaevalt leidub kedagi, kes tahaks Kreeka majanduse turgutamiseks uuesti laenu anda. On kõneldud ka äärmusvasakule, isegi väidetavalt Moskva mõju alla kaldunud Kreeka võimalikust väljumisest Euroopa Liidust. Konflikti arenemise korral sellisele tasemele pole rahandusorganeil, sealhulgas EKP-l, enam piisavalt võimu kriisi reguleerimiseks, nendivad analüütikud.
Teisisõnu, kriisi tulemusena on jõutud EKP-s kindlale äratundmisele, et eurotsoon vajab senisest veelgi karmimaid reegleid rahandus- ja majanduspoliitika ühtlustamiseks olukorras, kus Euroopa riikide vastastikune sõltuvus üha suureneb. See tähendab, et EKP ja ka euro roll tulevikus üha suureneb. Ikka selleks, et Euroopa Liit õitseks ja selle elanike elu paraneks. Aga tegelikult ka seepärast, et ainus vastus dollari jätkuvale üleilmsele valitsemisele on Euroopa ühtne rahaturg, ning edaspidi ka ühtne, keskselt juhitav rahanduspoliitika. Ja seda juhib Euroopa Keskpank.
* Artikkel ilmus LHV ajakirjas Investeeri 1/2015
Tweet