Autotootjad annavad R&Dle gaasi - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Autotootjad annavad R&Dle gaasi

Kristiina Kirtsi

27.03.2015 09:01

Mercedes-Benz

Tugev konkurents, üha karmimad süsihappegaasi emissiooni nõuded ning muud tegurid panevad globaalseid autotootjaid üha enam investeerima teadus- ja arendustegevusse (R&D). Ühtlasi on innovatsioonisurve põhjustanud selle, et viimased neli aastat on autotootjate R&D kulutused igal aastal uue rekordi teinud.

Vaatamata autotööstuse teadus- ja arendustegevuse kulutuste iga-aastasele kasvule, on sektorite lõikes suurimaks kulutuste tegijaks hoopis elektroonikatööstus (26% kogu kulutuste mahust). Autotööstus on kolmandal kohal (16% osakaal) ravimitööstuse (21%) järel. Seda vaatamata sellele, et erinevalt autotootjatest on paljud teised sektorid, nagu näiteks ravimi-, tarbekaupade- ning telekommunikatsioonisektor, viimastel aastatel kulutusi teadus- ja arendustegevusele vähendanud.

Viimase kümne aasta jooksul on autotootjate investeeringud teadus- ja arendustegevusse kasvanud keskmiselt 4,6% aastas. Sealjuures on olnud vaid kaks aastat, kui kulutused on vähenenud – 2006 ja 2010. 2014. aastal investeerisid globaalsed autotootjad teadus- ja arendustegevusse 105 miljardit dollarit, mida on palju rohkem kui finantskriisi eelne tipptase (90 miljardit dollarit). Võrdlusena, finantskriisi järgne põhi tehti 2010. aastal, kui investeeriti 71 miljardit dollarit (vt allolev joonis).

Allikas: Strategy&

Autotootjate R&D investeeringud on peamiselt seotud keskkonna, ohutuse ning elektroonikaga. Nii läheb hetkel suur osa autotootjate investeeringutest hübriid, elektri ja vesinikuautode arendamisse. Ent vähem tähtsam ei ole ka sõiduki tootmiseks kasutavate materjalide ning mootori efektiivsuse parandamine. Ent mõeldakse ka kasutajamugavuse parandamise peale, paigutades autosalongidesse üha enam elektroonikat (näiteks internetti ühendatud informatsiooni- ja meelelahutussüsteem). Samas võib innovatsioon tulevikus välja viia selleni, et teedel hakkavad liikuma isesõitvad autod. Kokkuvõtvalt tähendab see seda, et autotootjatelt tuleb üha enam distantseeruda pelgalt toomisettevõttest sektori innovatsiooni eestvedajaks olemise suunas.

R&D kulutused varieeruvad sõidukitootjate lõikes – kui 2013. aastal moodustasid kulutused teadus- ja arendustegevusele suurima osa BMW käibest (6,3%), siis 2014. aastal Volkswageni käibest (6,5%) (vt allolev joonis). Suurte autotootjate seas paistab teistest madalamate R&D kulutuste poolest silma aga Toyota, mis investeeris eelmisel aastal arendusse vaid 3,5% käibest.

Allikas: Autotootjate finantsaruanded

Samal ajal on R&D kulutused müüdud sõiduki kohta suurimad luksusautode tootjatel – Daimleril ulatusid kulud eelmisel aastal 2400 euroni sõiduki kohta ning BMWl 2200 euroni. Võrdlusena, USA suurim autotootja, General Motors, kulutas samal ajal teadus- ja arendustegevusele 560 eurot sõiduki kohta.

Absoluutsummades on suurimateks teadus- ja arendustegevusse investeerivateks ettevõteteks -  Volkswagen, Toyota ning Daimler. Mainitud ettevõtete investeeringute koondsumma ulatus 2014. aastal 25,6 miljardi euroni (ehk umbes neljandik kogu sektori kulutustest).

Ühtlasi kuulub autotootjale esikoht ka maailmas enim R&Dle kulutavate ettevõtete seas. Nagu allolevast tabelist näha, on selleks Saksamaa Volkswagen, mis napilt edastab Lõuna-Korea elektroonikatootjat Samsung Electronics. Ent Samsungi kiirem kulutuste kasvutempo võib tähendada, et üsna pea peab Volkswagen oma liidripositsiooni loovutama. Maailma kümne suurima arendustegevusele kulutava ettevõtte sisse mahub autotootjatest veel ka hiljuti vesinikuauto masstootmisesse toonud Toyota (seitsmes koht).

Allikas: Strategy&

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon