Kuigi Google assotsieerub enamusele pelgalt otsingumootoriga, kuulub ettevõtte tooteportfelli veel mitmeid tooteid, mida suur hulk inimesi igapäevaselt kasutab. Erinevalt aga mõnest teisest suurest USA tehnoloogiaettevõttest, on Google suutnud järjepidevalt käivet ja kasumit kasvatada ning tugevat vaba rahavoogu genereerida.
Google on 1998. aastal Larry Page’i ja Sergey Brini poolt asutatud internetiettevõte, mis on eelkõige tuntud otsingumootori, Google.com, kaudu. Nagu allolevalt jooniselt näha, on Google’i otsingumootor maailmas enimkasutatud otsingumootor ning seda märkimisväärse edumaaga (ettevõtte turuosa on 90%). Märkusena, päevas tehakse Google’i otsingumootoriga üle kolme miljardi otsingu. Seda vaatamata sellele, et konkurente leidub üle maailma - näiteks Hiinas on konkurendiks Baidu (märkusena, Google on Hiinas keelatud), USAs Yahoo! ning Bing. Negatiivse poole pealt on maailma suurimat otsingumootorit kritiseeritud nii inimeste privaatsuse vähendamises kui ka süüdistatud monopoolse seisundi kuritarvitamises.
Allikas: StatCounter
Lisaks otsingumootorile kuulub Google’i tooteportfelli veel palju muudki - nii näiteks kuulub ettevõttele rohkem kui miljardi kasutajaga YouTube, kuhu igas minutis laetakse 300 tundi videosid. 2006. aastal 1,65 miljardi dollari eest ostetud Youtube’i väärtuseks hinnatakse hetkel umbes 50 miljardit dollarit. Youtube’i, otsingumootori ja muu kõrval kuuluvad Google'i tooteportfelli veel ka nutiseadmete operatsioonisüsteem Android, e-postiteenus Gmail, pilveteenused (Google Drive), kontoritarkvara Google Docs, sotsiaalvõrgustik Google+ ning Chrome veebilehitseja. Märkusena, eelmisel aastal müüdud 1,3 miljardist nutitelefonist põhines 1 miljard Androidil ning operatsioonisüsteemi turuosa ulatus 79 protsendini.
Vaatamata väga laiale tooteportfellile on Google’i peamiseks tuluallikaks reklaami müük otsingumootoris - otsingureklaami müük moodustab 90% Google’i tuludest. Ülejäänud osa (10%) moodustab muu tulu (muusika, filmide ja rakenduste müük Google Play keskkonnas). Muu tulu osakaal ettevõtte müügitulust üha suureneb - näiteks 2012. aastal oli osakaal poole väiksem ehk 5%.
Ühtlasi on Google ka turuliider otsingumootori reklaami turul ning seda märkimisväärse eduga, kontrollides turust 55%. Seadmete lõikes veavad Google’i reklaamitulu kasvu nutitelefonid (mis omakorda tähendab seda, et Google'i kasvu toetab ülemaailmne nutiseadmete kasutajate arvu kasv).
Konkurentidest ehk USA internetiettevõtetest eristab Google’ilt palju kõrgem keskmine tulu kasutaja kohta. Google’i reklaamitulu on 6-12 korda suurem kui peamistel konkurentidel (Facebook ja Twitter), kuna otsingumootori reklaamid on tavalistest netireklaamidest tulusamad. Selle põhjuseks on see, et otsingumootoris ilmnevad konkreetselt otsitava sõnaga seotud reklaamid, millel on asjakohasuse tõttu suurem tõenäosus klikitud saada.
eMarketeri hinnangul kasvab Google’i ülemaailne otsingumootori reklaamitulu 2015. aastal 16% võrreldes aastatagusega ehk 44,5 miljardi dollarini. Samal ajal kasvab kogu otsingumootori reklaamiturg 2015. aastal 81 miljardi dollarini.
Nagu allolevalt jooniselt näha, on viimastel aastatel Google’i reklaamitulu teenimise näitajad halvenenud. Reklaami tellijate poolt Google’ile makstud klikkide arvu kasv aeglustus 2014. aastal 20% peale ning kliki hind (cost per click) ehk Google'ile reklaami eest makstav hind odavneb jätkuvalt (kuigi langustempo on järk-järgult aeglustunud). Märkusena, kanalite lõikes tuleb makstud klikkide arvu kasv Google’ile kuuluvatelt lehekülgedelt (Google.com). Geograafiliselt tuleb 43% (vs 46% 2012. aastal) Google’i käibest USAst, 10% Suurbritanniast ning 47% muudest riikidest.
Allikas: ettevõtte kodulehekülg
Eelmisel aastal kasvas Google’i müügitulu 19% võrreldes aastatagusega ehk 66 miljardi dollarini (vt allolev joonis). Lisaks sellele, et ettevõtte käive kasvas viiendat järjestikust aastat kahekohalistes protsentides, on see võrreldes 2010. aastaga rohkem kui kahekordistunud. Internetiettevõtte puhaskasum kasvas eelmisel aastal 14,4 miljardi dollarini, olles 1,7-kordistunud võrreldes 2010. aastaga. Samas, Google’i ärikasumi marginaal on viimased neli aastat järjepidevalt vähenenud, langedes viimasel aastal 25% peale. Samuti on ettevõte raha genereerimise võime tugev – eelmisel aastal kasvas Google’i vaba rahavoog 11,4 miljardi peale (olles 1,6-korda suurem kui 2010. aastal) ning vaba raha hulk bilansis suurenes 5,7 miljardi võrra ehk 64,4 miljardi dollarini.
Allikas: ettevõtte kodulehekülg
Vaatamata tugevale vabale rahavoole on Google’i eripäraks see, et ettevõte ei tagasta investoritele kapitali. Seega oleks Google’i aktsia üheks katalüsaatoriks teade aktsiate tagasiostu programmist või dividendide maksmisest. Samas vähendab selle sündmuse reaalsuseks muutumise tõenäosust ettevõtte erinevate õigustega aktsiastruktuur, mis annab asutajatele enamushääleõiguse.
Kui 2004. aastal toimunud aktsiate avaliku esmapakkumise käigus kujunes Google’i väärtuseks 23 miljardit dollarit, siis hetkel on turuväärtus 16-korda kõrgem ehk 370 miljardit dollarit. Google’i aktsia (A klass) kaupleb 26-korda tagasivaatavat kasumit, 19-korda 2015. aasta oodatavat kasumit ning 10,3-korda 2015. aasta EV/EBITDAd. Aktsia viimase viie aasta graafik:
Allikas: Bloomberg
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.
Tweet