Maailma kõige nõutumaks joogiks on saamas… - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Maailma kõige nõutumaks joogiks on saamas…

Kristiina Kirtsi

15.05.2015 09:07

Shutterstock

… tavaline vesi. Samal ajal, kui maailma suurim magustatud karboniseeritud jookide tootja, Coca-Cola, vaevleb nõudluse vähenemise käes, on tarbijate hulgas üha suurema populaarsuse võitnud pudelivesi. Prognooside kohaselt müüakse pudelivett sellel aastal esmakordselt rohkem kui ükskõik millist muud alkoholivaba jooki.

Seni on maailmas enimmüüdud alkoholivabaks joogiks olnud magustatud karboniseeritud joogid (siia alla kuuluvad näiteks Coca-Cola, Sprite ning Dr Pepper), mille müük on alates 2008. aastast globaalselt kasvanud keskmiselt 1,3% aastas. Samal ajal on palju kiirema müügi kasvuga olnud pudelivesi, mis on alates 2008. aastast kasvanud keskmiselt 6% aastas. Pudelivee müügi kiirema kasvu tulemuseks on see, et 2015. aastal müüakse seda ülemaailmselt rohkem kui magustatud karboniseeritud jooke – turu-uuringute ettevõtte, Canadean, hinnangul müüakse sellel aastal pudelivett (nii karboniseeritud kui karboniseerimata) 233 miljardit liitrit, samal ajal kui magustatud karboniseeritud jooke müüakse 227 miljardit liitrit.

Tegemist on märkimisväärse pudelivee tarbimise kasvuga, sest alles 2010. aastal joodi ülemaailmselt vaid 170 miljardit liitrit vett ehk kolmandiku võrra vähem kui 2015. aastal juuakse. Võrdlusena, magustatud karboniseeritud jooke joodi 2010. aastal ülemaailmselt 215 miljardit liitrit. Kui Aasias ja Lääne-Euroopas tarbitakse juba pudelivett rohkem kui magustatud karboniseeritud jooke, siis 2015. aastal peaks nende kahe hulka lisanduma ka Ida-Euroopa. Alloleval joonisel on toodud alkoholivabade jookide tarbimine ülemaailmselt, kus on näha ka aastate jooksul toimunud pudelivee tarbimise kasv magustatud karboniseeritud jookide arvelt.

Allikas: Nestle

Nagu allolevalt jooniselt näha, on maailma suurimaks pudelivee tarbijaks Hiina (17% osakaal), järgneb USA (15% osakaal) ning kolmas on India (6% osakaal). Pudelivee tarbimise kasv tuleb arenguriikidest - kui Indias, Hiinas ja Brasiilias kasvab pudelivee tarbimine perioodil 2015-2020 keskmiselt vastavalt 21%, 12% ja 8% aastas, siis arenenud riikides umbes 1% aastas. Allolevalt jooniselt on näha, et 2020. aastaks peaks märkimisväärselt suurenema nii Hiina kui India osakaal kogutarbimisest – vastavalt 17% pealt 20% peale ning 6% pealt 10% peale.

Allikas: Canadean

Prognooside kohaselt tuleb 2020. aastal Hiinast ja Indiast 50% viimase viie aasta jooksul lisandunud pudelivee nõudlusest. Nõudluse suurenemisele aitab kaasa linnastumine (Euromonitori andmetel on näiteks Hiinas pudelivee tarbimine viimase viie aasta jooksul peaaegu kahekordistunud).

Ent vaatamata tarbimise kiirele kasvule arenguriikides, peaks prognooside kohaselt USA olema 2020. aastal endiselt suuruselt teine pudelivee tarbija. Tugeva magustatud karboniseeritud jookide tarbimise poolest tuntud USAs vedas eelmisel aastal alkoholivabade karastusjookide müügi kasvu pudelivesi, mille müük kasvas 7% võrreldes aastatagusega (kiireim kasvutempo alates 2006. aastast). Võrdlusena, magustatud karboniseeritud jookide müük vähenes samal ajal 1% (tegemist oli kümnenda järjestikuse aastaga, kui müük on vähenenud). Hetkel Coca-Cola poolt domineeritud USA alkoholivabade jookide turul peaks pudelivee müük esmakordselt magustatud karboniseeritud jookide müüki ületama 2017. aastal.

Kui 2013. aastal ulatus globaalse pudelivee turu maht 117 miljardi dollarini, siis 2018. aastaks peaks see kasvama umbes 200 miljardi dollarini (ehk keskmiselt 10,7% aastas). Veeturu suurimaks segmendiks on tavaline, ilma lisanditeta vesi, mis moodustab 86% müügist.

Kuigi globaalne pudelivee tarbimise kasv ei pruugi tulla vaid globaalsete tootjate arvelt (paljudes riikides on pudelivee turul liidriks koahlikud tootjad), on maailma suurimateks pudelivee tootjateks Prantsusmaa Danone (Evian), Šveitsi Nestle (Pure Life, Vittel, Perrier, San Pellegrino), USA Coca-Cola (Dasani, Ciel, Bonaqua) ning PepsiCo (Aquafina). Samas on näiteks Hiinas pudelivee turul suurimaks Ting Hsin International Group (12% turuosa) ning Indias Parle Bisleri (33% turuosa).

Globaalse pudelivee turu liidriks on Šveitsi toiduainetööstuse ettevõte Nestle, mille käibest moodustab vee müük 8% (ehk 7,1 miljardit eurot eelmisel majandusaastal; üksuse ärikasumi marginaal 10%). Prantsusmaa Danone’i käibest moodustab vee müük samal ajal 18% (ehk 4,2 miljardit eurot eelmisel majandusaastal; üksuse ärikasumi marginaal 13%). Mainitud kahe ettevõtte veemüügi erinevuseks on see, et Nestle on rohkem keskendunud arenenud ning Danone arenevatele turgudele. Nii on Nestle’i pudelivee suurimaks üksikturuks USA, kus teenitakse 50% üksuse müügitulust. Lisaks sellele, et vesi oli eelmisel aastal Danone’i neljast üksusest kiireima käibe kasvuga üksuseks (+12% võrreldes aastatagusega), on üksuse müügitulu viimased neli aastat kasvanud kahekohalistes protsentides. Märkusena, maailma suurimate veemüüjate hulka kuuluvad Pepsi ja Coca-Cola eraldi pudelivee müügi kohta andmeid ei avalda.

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon