Hiina autoturg on muutumas - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Hiina autoturg on muutumas

Erko Rebane

15.05.2015 13:54

Shutterstock

Globaalsed autotootjad on aastaid nautinud Hiinas tormilist kasvu, mis on viinud järjest suuremate investeeringuteni ning tootmismahtudeni. Konkurentsi tihenemise ja majandusaktiivsuse aeglustumise tõttu on nüüd aga jõutud punkti, kus ühe sõiduauto müümine pole enam nõnda lihtne nagu vanasti.

Kui eelmisel aastal kasvas automüük Hiina turul 6,9% 23,49 miljoni sõidukini, siis tänavu on kasvutempo raugenud ning näitas Hiina autotootjate assotsiatsiooni (CAAM) kohaselt aprillis koguni langust (-0,5% võrreldes eelmise aasta sama perioodiga).

Üldise majanduskliima jahenemise ja investeeringute aeglustumise tõttu tuleb tugevam löök kommertssõidukite arvelt, mille müük vähenes aprillis -17,5%, kuid mõju on selgelt jõudnud ka keskmise tarbijani. Reisijate veoks mõeldud sõiduautode müük tõusis aprillis 3,7%, tuues sellega esimese nelja kuu kasvu 7,7%ni võrreldes 2014.a sama perioodiga.

CAAM prognoosib  reisijate veoks mõeldud sõidukite müügikasvuks tänavu jätkuvalt 8% (2014.a 9,9% ja 2013.a 16%), kuid see eeldab järgnevate kvartalite jooksul ostuhuvi taastumist, mis aga on muutunud küsitavaks, kuna rahapoliitika lõdvendamisest hoolimata puuduvad jätkuvalt märgid, et majandusaktiivsus oleks uuesti elavnema hakanud.

Kui tuua Hiina numbreid brändide lõikes välja, siis näiteks General Motorsi müük kahanes aprillis -0,4% 258,48 tuhande sõidukini, Fordi oma  püsis sisuliselt muutumatuna 96,89 tuhande peal, Audi oma kerkis 0,2% 45,296 tuhandeni, samas kogu Volkswagen grupi müük kahanes koos Hongkongiga -2,4%. Lääne firmadest tõusis selgelt esile Mercedes-Benz, kes suutis tänu mullusele juhtkonna vahetusele ning eelmisel kuul alustatud GLA maasturi tootmisele kasvatada aprilli müüki 20,6%.

Varasemalt on välismaiste brändide müük pidanud majanduse tõusudele ja mõõnadele hästi vastu, sest mudelite kvaliteeti hinnatakse kõrgemaks ja luksuslikumad neljarattalised andsid võimaluse ühiskonnas paremini silma paista. Kuna müügikasv on nüüd koondunud rohkem Hiina kolmanda ja neljanda järgu linnadesse, kus inimeste ostujõud on madalam ning lisaks jätkab valitsus ühiskonnas korruptsiooni välja juurimist, on see andnud kodumaistele tootjatele võimaluse tagasi areenile naasta.

Hiina autotootjad kasvatasid aprillis oma müüki 14,3% ning pärast kaheaastast turuosa kaotust võeti välismaistelt brändidelt maad tagasi 3,8 protsendipunkti võrra, mis tõstis nende turuosa 41,1%ni. Kaardid aitas kätte mängida 41,1% võrra kasvanud linnamaasturite segment, kus odavamad Hiina tooted on eriti populaarseks muutunud.

Välismaiste brändide jaoks tähendab aeglustunud müük ühtlasi seda, et täiendav risk on tekkinud varudega, kuna edasimüüjad hakkasid eelmisel aastal järjest valjemalt vastu seisma autotootjate survele täita iga hinna eest müügieesmärke ja aidata kasvatada turuosa. Eelmise aasta lõpus nõustus BMW lõpuks maksma oma Hiina edasimüüjatele kokku 820 miljonit dollarit, et katta tekkinud kahjumeid.  Morgan Stanley sõnul polnud tegu ühekordse maksega, samuti ei olnud see ainult BMW spetsiifiline, sest turuosaliste sõnul sõlmisid seejärel sarnaseid kokkuleppeid ka Audi ja Mercedes.

Lihtsad päevad Hiina autoturul on möödas, kui globaalsed autotootjad on lõpuks mõistmas, et kasv pole lõputu ning tohutu pakkumise pealevool tekitab konkurentsi. Aastate jooksul on aga Hiinast saanud paljude tuntud brändide jaoks oluline müügitulu ja kasumi allikas. Näiteks BMW puhul tuli 2014.a 21,6% käibest Hiinast ja kuigi ettevõte kasumit regioonide lõikes lahti ei haruta, siis IHS Automotive’i hinnangul teeniti 2013.a tervelt 45% puhaskasumist Hiinast, mis peegeldab  sealse turu kõrgeid marginaale. Nüüd, kui Hiina majandus aeglustub, struktuur muutub odavamate autode ja kohalike tootjate kasuks ning edasimüüjatel tekib suurem sõnaõigus kaasa rääkida milliseid sõidukeid ja kui palju müüakse, on välismaiste autotootjate ohtu sattunud müügieesmärgid loonud vajaduse kompenseerida Hiina aeglasemat kasvu teiste regioonidega.

Näiteks BMW grupi müük (BMW ja MINI) püsis Mandri-Hiinas aprillis sisuliselt muutumatuna võrreldes 2014.a sama ajaga (37976 sõidukit), ent sellest hoolimata suutis grupp globaalselt oma mahtu kasvatada 8,4% rekordilise 176 tuhande sõidukini, kuna kasvumootoriteks on uuesti saanud Euroopa ja Ühendriigid.

Allikas: BMW

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.




Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon