Shutterstock
Majandusaktiivsuse taastumine ja tarbijate kindlustunde tõus on aidanud Euroopa autoturule uuesti elu sisse puhuda, kuid turg on kohati endiselt sõltuv müügistiimulitest ja toetustest, mis näitab, et hinnakeskkond jääb autotootjate jaoks keeruliseks.
Euroopa autotootjate assotsiatsiooni (ACEA) andmetel kasvas uute sõiduautode registreerimine Euroopa Liidus 6,9% 1,1664 miljonini, mis pole aprilli kohta nõnda kõrge olnud alates 2009.a ning ühtlasi märkis 20. kuud järjest, mil kasv on olnud positiivne.
Euroopa Keskpanga koostatud hooajaliselt korrigeeritud statistika muudab andmed erinevate kuude vahel paremini võrreldavaks ning sealt on näha, et ka eurotsooni uute autode registreerimine tegi aprillis tubli kasvu, paranedes mullusega võrreldes 6,6% 0,797 miljoni sõidukini. Kuid teekond on veel pikk, et saavutada kriisieelne ca 0,95 miljoni sõiduki maht ühes kuus.
Eurotsooni hooajaliselt ja tööpäevadega korrigeeritud uute autode registreerimine (lilla joon tähistab 12 kuu libisevat keskmist) ja eurotsooni tarbijate kindlustunde indeks (kollane)
Allikas: Bloomberg
Riigiti kipuvad kasvunumbrid erinema üsna palju ning eelkõige paistavad suuremate hüpetega silma just perifeeriariigid, kuna baasnäitajad on kriisi mõju tõttu madalamad ning kohati mängivad rolli ka muud tegurid.
Allikas: ACEA
Vaatamata poliitilisele ebastabiilsusele ja majanduse jahtumisele paistis aprillis kõige tormilisema autode registreerimisega silma Kreeka, kus osteti kokku 7801 sõiduautot ehk 43,3% enam kui mullu samal ajal. Number on mõistagi imepisike, et Euroopa kontekstis mõju avaldada ning teisalt väärib tähelepanu seegi, et müük on Kreekas olnud kriisijärgselt kuni tänase päevani väga madal ega küündi isegi 90-ndate tasemeni.
Uute autode registreerimised Kreekas (lilla joon tähistab 12 kuu libisevat keskmist)
Allikas: Bloomberg
Hispaanias on selle aasta esimese nelja kuu jooksul automüük kasvanud ligi 24% võrreldes eelmise aasta sama ajaga, ent siin tuleb tänada valitsust, kes pikendas mais seitsmendat korda järjest autoostu subsideerimise programmi. Sedapuhku pakutakse kogumahus 225 miljoni euro suurust toetust viimast korda, millega on tarbijal võimalus oma vana autot romulasse saates uut neljarattalist kuni 2250 euro võrra odavamalt saada. Kuna vana programm lõppes aprilli alguses ära, aeglustas see eelmise kuu registreerimiste kasvu aastatagusega võrreldes 3,2%ni.
Erakordselt tugeva hüppe tegid registreerimised ka Itaalias (aprilli kasv 24,7%), kuid lisaks majanduse aeglasele taastumisele võib seda kirjutada ka agressiivsete soodustuste arvele, mis pole pikas perspektiivis siiski jätkusuutlik tegevus. Näiteks pakkus Fiat kuni 3000 euro suurust allahindlust klientidele, kes otsustasid vana masina uue vastu vahetada ja see kutsus ka konkurente soodustustega ahvatlema. IHS konsultatsioonifirma prognoosib Itaalia tänavuseks aututuru kasvuks 5,5%.
Euroopa suurimal turul Saksamaal, kus uute sõiduautode registreerimine kasvas aprillis 6,3% 291,4 tuhandeni, turgutatakse müüki samuti allahindlustega, mis olid aprillis Autohaus Pulsschlagi kohaselt keskmiselt 12% (aasta tagasi 11,7%). Kõige suuremaid müügistiimuleid pakkusid Renault ja Fiat.
Autotootjatest on kõik peale Opel Groupi (General Motorsi Euroopa üksus), Honda ja Suzuki suutnud tänavu esimese nelja kuuga oma Euroopa müüki võrreldes eelmise aasta sama ajaga kasvatada. Keskmisest edukamalt on oma mudeleid müünud Nissan, Daimler ja Renault, kes tõstsid aastaga turuosa 0,3 kuni 0,5 protsendipunkti võrra, samas kui osakaal kogumüügis on langenud Opel Groupi, PSA Peugeoti ja Fordi puhul.
Allikas: Bloomberg
Automudelitest aga jätkab võimsat domineerimist Volkswagen Golf, mida müüdi esimeses kvartalis kokku 161,916 tuhat ehk 15,5% enam kui 2014.a samal ajal. Opel Corsa, Nissan Qashqai, Volkswagen Passati, Mercedes-Benzi C-klassi ja Peugeot 308 müüki aitasid aga toetada uue põlvkonna mudelid.
Allikas: http://focus2move.com/
Kokkuvõttes usub IHS, et uute autode registreerimine kasvab tänavu Euroopa Liidus üle 4% 13,1 miljoni sõidukini, millega näitaja jõuaks tagasi 2011.a taseme lähedale, kuid jääks endiselt tublisti alla kriisieelsele tulemusele. Majandusaktiivsus on küll Euroopas taastumas ning see tõstab tarbijate kindlustunnet suuremate kulutuste tegemisel, kuid mitmel pool Euroopas jääb töötuse määr endiselt väga kõrgeks (eurotsoonis keskmiselt 11,3%), mis jätab autoturu sõltuvaks erisugustest stiimulitest ning kergesti haavatavaks negatiivsetele arengutele majanduses.
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.
Tweet