Shutterstock
Aastapäevad tagasi otsustas Vabariigi valitsus käivitada e-residentsuse programmi, mille eesmärk on toetada eesti majanduse rahvusvahelistumist ning muuta senistele välispartneritele asjaajamine Eestis efektiivsemaks. Ajakiri Investeeri uuris, millisesse faasi on tänaseks jõutud.
Kui president Toomas Hendrik Ilves läinud aasta 1. detsembril Briti ajakirjanikust Eesti sõbrale Edward Lucasele e-residendi kaardi üle andis, polnud Lucasel sellega midagi suurt peale hakata. Tänaseks hetkeks on Eesti e-residentideks saanud teiste hulgas ka tuntud investor Steve Jürvetson ja Jaapani peaminister Shinzō Abe.
Alates detsembrist, mil taotlusi hakati vastu võtma, on neid laekunud 1600 – vaatamata sellele, et taotlust sai esitada vaid Eestis Politsei- ja Piirivalveameti teenindusbüroos ning kohal pidi käima suisa kaks korda. Esimene kord tuli esitada isikut tõendav dokument, anda sõrmejälg ja teha näopilt ning maksta 50 eurot riigilõivu. Teine kord tuli kaardile isiklikult järele minna. E-residentsuse uudiskirja saajaid on tänaseks registreeritud juba 18 000.
Taotlemine lihtsamaks
13. maist muutunud korra järgi piisab ühekordsest kohalkäigust Eesti välisesindusse või Eesti Politsei- ja Piirivalveameti teenindusse. Lähikuud näitavad, kui kiiresti e-residentide arv kasvama hakkab.
„Kui senise privaatse beetafaasi jooksul kutsusime e-residentsust testima, siis nüüdsest oleme avalikus beetafaasis ja kutsume teenust kasutama,” sõnab Ettevõtluse Arendamise Sihtasutuse e-residentsuse turundus- ja kommunikatsioonijuht Katre Kasmel.
Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi asekantsleri Taavi Kotka juhitud meeskonna kirja pandud programmi eesmärk on koguda kümne aasta jooksul 10 miljonit e-residenti. E-residentsuse projekti juht Kaspar Korjus leiab, et suurim soov Eesti e-residendiks registreerumiseks võiks olla arenguriikide kodanikel, kellel on oma koduriigis e-teenuste kehva taseme ja bürokraatia tõttu raske asju ajada.
Esialgu tundmatu maa
Kuigi tänaseks on e-residentsuse taotlemine muudetud lihtsamaks ja seda võimaldatakse inimestele üle maailma, on Kasmeli sõnul veel vara öelda, milliseks kujuneb e-residentsuse tulevik. „Me teame, millised on selle teemaga seotud probleemid hetkel, teame, mida nende lahendamiseks teha tuleb, ja arendame e-residentsust koos lõppkasutajaga. On väga tõenäoline, et me ei näegi täna e-residentsuse kõiki võimalusi ega ka seda, kuidas see võib maailma muuta.”
Sama mõttega on nõus ka kommunikatsioonispetsialist ja Eesti kui e-riigi mainet uurinud Daniel Vaarik. Tema sõnul on Eesti riik e-residentsusega maailmas teerajaja. „Kuigi võib tulla tagasilööke, siis me teeme ikkagi seniolematut. Häid asju tehaksegi väga kaua,” sõnab Vaarik. Võtame kasvõi meie igapäevase ID-kaarti – kui neid kümmekond aastat tagasi jagama hakati, oli nende pea ainus funktsioon täita pildiga dokumendi rolli, täna aga naudime juba elektroonilisi teenuseid. Sama usub ta juhtuvat ka e-residentsusega. „Proovime ära, vaatame, kuidas läheb. Samas ei tohi olla suletud kriitikale. Kui ilmnevad vead, siis tuleb neist rääkida ja vead ära parandada,” räägib Vaarik.
Välismaalastega tehtud intervjuude põhjal teab ta, et kohe ei saada ideest aru, aga samas ollakse vaimustuses. „E-residentsuse idees on midagi sellist, mis tõmbab,” tõdeb Vaarik. Samuti kaasnes e-residentsuse käivitamisega positiivne rahvusvaheline tähelepanu.
„E-residentsuse idee paneb inimeste fantaasia tööle, sest sisaldab mõtet, et riigid võiksid tulevikus olla suuremad kui nende elanikkond. Samas ei tohiks geograafiat ära unustada ning riik ei tohiks haihtuda arvutivõrkudesse ega pilvesse. Idee tegelik eesmärk on muuta meie igapäevane reaalne elu paremaks, et äritegevus edeneks ja riiki tuleks rohkem raha,“ kommenteeris kommunikatsiooniekspert Vaarik.
Ilusad eesmärgid
Programmi üldeesmärk on kasvatada Eesti majandusruumi: tuua Eestis digitaalseid teenuseid pakkuvatele ettevõtetele uusi kliente, innustada innovatsiooni ja meelitada ligi uusi välisinvesteeringuid. Jätkuvalt on soov muuta senistele äripartneritele ja Eesti sõpradele siin toimetamine lihtsamaks. See parandaks ka Eesti ärikliimat.
Vaariku sõnul aitab e-residentsus suurendada Eesti julgeolekut. „Mida rohkem on maailmas Eestiga seotud inimesi, seda suurema tõenäosusega ollakse huvitatud meie riigi kaitsmisest,” selgitab ta.
E-residentsuse projekti õnnestumises mängib suurt rolli koostöö Eesti ettevõtetega. Kasmeli kinnitusel tehakse koostööd nii pankade kui telekommunikatsiooniettevõtetega, aga on ka mitmeid idufirmasid, kes e-residentsust rakendavad. „Eks teenuste juurdepanustamise võimekus sõltubki suuresti era- ja avaliku sektori koostööst ning sellest, kas suudame üheskoos taristu, protsessi, teenused ja seadusandluse nii tööle panna, et e-residentsuse pakett oleks mõistlik. Nõrgim lüli võib kahjustada tervet ahelat,” räägib Kasmel.
Hetkel on piiranguid nii panganduses, näiteks tuleb pangakonto avamiseks külastada kontorit, kui ka äriõigusega seotud seadusandluses, näiteks on ettevõtte loomisel vajalik kohaliku aadressi olemasolu ning raskendatud on välismaalaste registreerimine juhatusse ja käibemaksunumbri saamine. Ettevõtjaportaali kaudu ei saa dokumente esitada inglise keeles ja mitmed toimingud näevad ette notariga kohtumist.
„Neid piiranguid ja probleeme tuleb lahendada koos, mõistes kõiki osapooli ja kaasnevaid riske. Oluline on ka julgus osasid riske mõistlikkuse piires aktsepteerida, sest ilma riskimata jääme paigale,” tõdeb Kasmel.
Seadusandja tuleb kaasa
Seadusandja esindaja, riigikogu rahanduskomisjoni esimehe Remo Holsmeri (Reformierakond) kinnitusel peetakse e-residentsuse ideed ülioluliseks Eesti kui innovatiivsete lahendustega riigi müümiseks maailmas ning seadusmuudatuste tegemise taha areng ei jää. „Loodame sellest piirideta riikide ja vabalt kättesaadavate teenuste vallast tõelist paradigma muutust. E-residentsus on kokkuvõttes vahend, mille eesmärk on meelitada siia välisinvesteeringuid ja rahvusvahelisi ettevõtteid. Uued töökohad, uued ärivõimalused ja majanduslik efekt on need põhjused, miks riik seda projekti aktiivselt toetab,” sõnab Holsmer. „Riigipoolsete teenuste arendamine ja laiendamine käib täie hooga ning valitsus panustab sellesse tänavu juba ligikaudu miljon eurot. Järgmisel aastal tuleb jätkata vähemalt samas mahus.”
Artikkel ilmus LHV ajakirjas Investeeri nr2/2015
LISAINFO:
E-residendid saavad ID-kaardi, millel ei ole pilti. Sellega saab anda digitaallallkirja. Tegemist ei ole aga isikut tõendava dokumendiga ning see ei anna õigust osaleda Eesti valimistel. Kaarti ei saa kasutada ka reisidokumendina ning see ei taga sissepääsu Eestisse ja Euroopa Liitu.
E-residentide võimalused:
- Asutada ja hallata interneti teel ettevõtteid
- Teha interneti teel pangaülekandeid
- Esitada elektrooniliselt maksuülekandeid
- Allkirjastada dokumente digitaalselt
- Juurdepääs rahvusvahelistele makseteenuste pakkujatele
Programmi „10 miljonit e-eestlast” eesmärgid
Registreeritud uute e-residentide arv
- 2015. aastal 2000
- 2016. aastal 5000
- 2017. aastal 10 000
Vähemalt 30% e-residentidest on asutanud või soetanud Eestis aktiivselt tegutseva äriühingu
- 2015. aastal 600 uut asutamist/soetamist
- 2016. aastal 1500 uut asutamist/soetamist
- 2017 . aastal 3000 uut asutamist/soetamist
LHV võimaldab e-residentidele pangateenuseid
LHV Pangas saavad e-residendid asjaajamiseks kasutada oma digitaalset isikutunnistust ehk digi-ID-d asukohast sõltumata. LHV Panga kliendiks saamiseks tuleb siiski läbida tavapärane tuvastamisprotseduur klienditeeninduses.
E-residentidel on võimalus:
- Toimetada internetipangas ja mobiilipangas
- Teha makseid ja allkirjastada lepinguid
- Kasutada e-kanaleid ettevõtte esindajana
- Kasutada digitaalset allkirja pangaga suhtlemisel
- Krüpteerida faile
Tweet