Lennundussektorilt oodatakse rekordilist kasumit - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Lennundussektorilt oodatakse rekordilist kasumit

Kristiina Kirtsi

12.06.2015 09:57

Shutterstock

Kui üldiselt iseloomustab globaalseid lennundussektori ettevõtteid suur võlakoormus, väikene kasum ning laenukuludele alla jääv kapitali tootlikkus, siis sellel aastal oodatakse sektorilt nii rekordilist kasumit kui ka esmakordselt ajaloos laenukulusid ületavat kapitali tootlikkust.

Viimase kahe kümnendi jooksul on lennundussektoris kahekordistunud uute lennuliinide arv ning lennukiga lendamine muutunud poole odavamaks. Lennundussektori puhul on tegemist tugevalt tsüklilise sektoriga, mille kasumlikkus käib käsikäes majanduse olukorraga. Kuigi vaatamata tagasihoidlikule globaalsele majanduskasvule, on globaalne lennukiga reisijate arv viimaste aastatel kasvanud 20-aasta keskmises tempos, milleks on 5,5% aastas. Märkusena, 2015. aastal prognoosib Rahvusvaheline Lennutranspordi Liit (IATA) reisijate arvult 6,7% kasvu, mis oleks viimase viie aasta parim tulemus.

Regioonidest veab ülemaailmset lennukiga reisijate arvu kasvu Lähis-Ida – tegemist on ainsa piirkonnaga maailmas, mis kasvab kahekohalistes protsentides (2015. aastal prognoositakse regiooni reisijate arvu kasvuks 12,9%). Samal ajal oodatakse reisijate arvu kasvuks Põhja-Ameerikas 3%, Euroopas 6,8% ning Aasias 8%. Nõudluse kasvu tõttu peaks sellel aastal ka lennukite täituvus kogu sektori kokkuvõttes kasvama rekordilise 80,2% peale.

Kui 2011 ja 2012. aastal lennundussektori kasum vähenes, siis viimased kaks aastat on see kasvanud keskmiselt 65% aastas. IATA prognoosi kohaselt kiireneb lennundussektori ettevõtete puhaskasum sellel aastal koguni 80% peale võrreldes aastatagusega, ulatudes 29,3 miljardi USA dollarini. Samal ajal oodatakse sektori käibelt 0,7% vähenemist 727 miljardi dollarini, kuna seda survestab dollari tugevnemine. Samal ajal aga oodatakse sektori ärikasumi marginaalilt kasvu 6,9% peale (vt allolev joonis).

Allikas: IATA

Regioonidest on lennundussektori kasumi kasvu vedajaks Põhja-Ameerika – IATA prognoosib lennundusettevõtete puhaskasumiks sellel aastal 15,7 miljardit dollarit. Samas on seda umbes sama palju, kui üks USA ettevõte, Apple, teenib ühes kvartalis. USA lennundusettevõtete kasumi kasvu toetab nii nafta hinna odavnemine, teistest regioonidest tugevam majandus kui ka sektoris toimunud ühinemistega kaasnenud restruktureerimine. Võrreldes teiste regioonidega on USA ettevõtetel eelis dollari tugevnemise näol, kuna mujalt riikidest pärit lennukompaniidele jääb nii nafta odavnemise efekt väiksemaks kui ka kallinevad muud USA dollaris kajastatud kulud (näiteks liisingumaksed).

Kui USAs teenitakse üle poole kogu sektori kasumist, siis Euroopas peaks lennukompaniide 2015. aasta tulemus ulatuma vaid kolmandikuni USA konkurentide kasumist – puhaskasumiks oodatakse 5,8 miljardit dollarit. Aasia ja Lähis-Ida ettevõtete kasumiks oodatakse samal ajal vastavalt 5,1 miljardit ning 1,8 miljardit dollarit. Lisaks tegutseb USA lennundussektor ka kõige suurema kasumlikkusega -  2015. aastal prognoosib IATA Põhja-Ameerika lennundussektori ettevõtetele kaks korda suuremat ärikasumi marginaali (umbes 8%) kui Euroopas või Aasias, kus see jääb 3% juurde (vt allolev joonis). USA ettevõtete kõrgemale ärikasumi marginaalile on kaasa aidanud turu väiksem killustatus.

Allikas: IATA

Lennundussektoris on kõrgema ärikasumi marginaaliga need ettevõtted, millel on suur muude tulude osakaal käibest (ehk siis nad on suutnud saavutada konkurentsieelise muidu konkurentidest raskesti eristatava teenusega turul). Märkusena, kõrgeima ärikasumi marginaaliga lennukompaniiks oli 2013. aastal Allegiant Air (15,5%), AirAsia (15,4%) ning Air Alaska (16,3%). Neljandal kohal oli Euroopa odavlennukompanii Ryanair (14,7%).

Kui üldiselt iseloomustab lennundussektori ettevõtteid suur võlakoormus (keskmiselt 3 miljardit dollarit netovõlga; vaba rahavoo netovõla suhtarv -3%) ja negatiivne vaba rahavoog, siis on ka erandeid. IATA andmetel on sektoris kuus ettevõtet, mille finantsolukord on nii tugev, et nad oleksid võimelised maksma kogu bilansis oleva võla tagasi viie aasta jooksul.

Ajalooliselt iseloomustab lennundussektorit ka madal investeeringute tootlus, kuid sellel aastal peaks esmakordselt ka sektori keskmine kapitali tootlikkus (milleks oodatakse 7,5%) ületama laenukulusid (6,8%), kuna eeldatakse, et võlakirjade tulusus jätkab langust ning toob seeläbi laenukulusid allapoole.  Eelmisel aastal suutis ülemaailmselt vaid 34 lennukompaniid genereerida laenukuludest suuremat kapitali tootlust (märkusena, sektori keskmine ROIC oli 3,2%).

Allikas: IATA

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon