Nutikad robootikalahendused robustses tõstukitootmises - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Nutikad robootikalahendused robustses tõstukitootmises

Mari-Liis Kukk

21.07.2015 10:43

KION Group

Autod, mis leiavad ohusituatsioonis juhi eest ise parima lahenduse suuremate vigastuste vältimiseks või mis sõidavad sootuks ilma selleta, et inimene juhiistmel rooligi puudutaks, on vargsi hiilimas masside reaalsustajusse. Hoopis huvitavam on mõelda, milline võiks välja näha üks tööstus- või laohoone, kus materjali ja toodangu liigutamiseks punktist A punkti B pole tarvis ei keerukaid konveiereid ega inimese kätt.

KION Group AG on Saksa päritolu tõstuki- ja laovarustuse tootja, kelle suurim lähikümnendite kasvupotentsiaal peitub võimaluses põimida oma tegevus Industry 4.0-ga. IT-lahenduste jõuline integreerimine tööstussektorisse loob lähitulevikus seniolematuid võimalusi ettevõtete tootlikkuse ja efektiivsuse tõstmiseks, pakkudes kokkuhoidu tööjõukuludelt ning võimaldades töötada ööpäevaringselt ilma ühegi pausita. Sugugi kokkusattumuseks pole ka KION-i ja uue tööstusrevolutsiooni ühine päritolumaa Saksamaa, mille valitsuse algatatud strateegiakavast tööstuse digitaliseerimiseks sai termin Industrie 4.0 alguse. Saksa ettevõtted on võtnud enda südameasjaks viia kokku küberfüüsikalised süsteemid, asjade ja teenuste internet ning algatada seeläbi järjekorras juba neljandaks tööstusrevolutsiooniks tituleeritud majandusime.

Allikas: The Engineers Journal 2014

Kui esimene tööstusrevolutsioon tõi kaasa aurumasina leiutamise, teine automaatliinide kasutamise ning kolmas esimesed numbriliselt juhitavad tööstuspingid ja arvutivõrkude kasutamise, siis Industry 4.0 toob kaasa intelligentse tehase (smart factory), kus üksikud tootmismoodulid suhtlevad üle globaal- ja lokaalvõrgustike teineteisega ning on suutelised iseseisvalt vajalikke otsuseid vastu võtma. Selge suund on robotite kaasamine ning reaalse ja virtuaalse maailma integratsioon.

Intelligentne tehas, mille tootmismoodulid omavahel kommunikeeruvad, loob lisaks vajaduse ka intelligentsele transpordisüsteemile, mis on võimeline sellest „vestlusest“ osa võtma ja tootmisliinide vahel kaupa liigutama, seda kõike võimalikult täpselt ja efektiivselt. Tavapärased konveiersüsteemid ei ole siinkohal piisavad, sest neil puudub vajalik paindlikkus ümberseadistumiseks, kui tootmisprotsessis peaks toimuma vähimgi muudatus, ning ka kauba transportimine pikkade ja keerukate koridoride vahel on tavapäraste konveiersüsteemide puhul välistatud.

Siinkohal kerkivad aga esile võimalused, mida pakuvad tavalised – või õigemini – tehnoloogia mõttes ebatavaliselt robustsed kahveltõstukid, vedukid, virnastajad, komplekteerimis- ja sorteerimismasinad. Viimastel aastatel üha hoogu koguv trend  järgib põhimõtet, mille eesmärgiks on välja arendada sääraste omadustega laomasinaid, mis oleksid võimelised ilma inimesest operaatorita läbima keerulisi riiulite rägastikke ja suletud uksi, põikama või peatuma takistuste ees – olgu selleks taevast kukkunud klaver või vales kohas jalutav tööline – ning, mis kõige olulisem, transportima koormat punktist A punkti B. Kui esimesed säärased katsetused nõudsid suurt investeeringut infrastruktuuri, et tagada roboti võimekus jälgida õiget trajektoori, siis uuemad tehnoloogiad panevad robotid tegutsema omapäi, usaldades vaid teadmisi neid ümbritsevast „loomulikust“ infrastruktuurist.

USA ettevõte Seegrid Corportion on esimene omataoline, kes pakub alates 2008. aastast erinevatele tõstukitootjatele tehnoloogilisi lahendusi robootika turule sisenemiseks, kasutamata seejuures täiendavat infrastruktuuri robottõstukite juhtimiseks. Nende tehnoloogia seisneb robotile tema visuaalse ümbruse selgeks õpetamisel, sõites esmalt manuaalselt tõstukiga läbi trajektoori, mida too peab hiljem iseseisvalt kordama hakkama. Robot salvestab kaameratega oma ümbruse ning asub tulevikus sellele tuginedes läbitud teekonda kopeerima.

Tänase robootikaturu liidriks laovarustus- ja tõstukilahenduste arendamisel võib pidada aga Prantsuse ettevõtet Balyo, kes on valinud oma tehnoloogiliste lahenduste realiseerimise tarbeks püsivaks äripartneriks KION Group AG. Balyo tehnoloogia seisneb geopositsioneerimises ning toetub samuti hoones olemasolevale infrastruktuurile nagu seinad ja riiulid. Erinevus Seegridiga seisneb selles, et Balyo lahendus eeldab esmalt laohoones olevate elementide kaardistamist ning robot lähtub sellest teabest, et määrata kindlaks enda positsioon laohoones. Seetõttu on Balyo lahendus veelgi paindlikum, kuna võimaldab kiiresti muuta trajektoori, mida mööda robot liigub, ning vahetada jooksvalt tema muutmist vajavaid tööülesandeid.

Balyo robootikalahendused on ainsad omataolised ning jõudsid käesoleval aastal KION Group AG tõstukite kaudu ka suuremasse masstootmisesse. Balyo otsus valida oma koostööpartneriks KION-i, tugineb suuresti põhimõttel, et tegemist on turu ühe kvaliteetseima ja tuntuima tõstukitootjaga. KION-i kasu seisneb omakorda selles, et taaskord ollakse tööstusharu eesotsas innovaatiliste tehnoloogiate rakendamisel ning see võimaldab ettevõttel juba varakult osa saada automatiseeritud materjali käitlemise veel seni hoomamatust müügipotentsiaalist.

KION Groupi aktsia hind (eurodes)

Allikas: Bloomberg

Mari-Liis Kukk
Aktsiaanalüüsi praktikant

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon