Shutterstock
Termin DIY („Do-it-yourself“ - „tee seda ise“) on tarbijate seas kasutusel juba alates 1912. aastast, mil see rakendus esmakordselt tarbimiskultuuri-vastase hoiakuna, mille keskseks ideeks oli teha asju ise, mitte osta ega lasta neid teha kinnimakstud professionaalidel. Laiemasse kasutusse tuli termin 1950ndatel, iseloomustamaks kodukorrastamise, parandamise ja remontimisega seotud hooldustegevusi. DIY mõttesuund arenes Euroopa riikidest kõige kiiremini Suurbritannias. Sealt valgus kodukaunistamise kunst kõige kiiremini tarbijate südametesse. Brittidele meeldis uus trend ja ühes sellega tekkinud avarad müügisaalid, kus jagati tarbijatele lahkesti valdkondlike kogemusi, ideid ja inspiratsiooni.
Pikka aega oli sektori käekäik Ühendkuningriikides muljetavaldav. 90ndatel Suurbritannias suurimat jaemüügiäri omanud Kingfisher plc oli enda tänase põhilise poeketibrändi B&Q saanud 80ndatel jaemüügiketi Woolworths ostu kaasavarana. Ettevõte otsustas pärast mitmeid ebaõnnestumisi teistes äritegevuse segmentides keskenduda 2000ndate aastate alguses üksnes DIY turule. Müügikett Kingfisher plc võis hiilata enam kui pooletuhande poega üle maailma ning müügitulude pideva paranemisega. Ka teistele Suurbritannias tegutsenud turuosalistele ei valmistanud raskust DIY-sektori tõusutrendiga kaasa sõitmine. Lisaks Kingfisherile tegutsesid Suurbritannia turul samaaegselt veel suurtegijad Homebase ja Wickes, siiajuurde mitmed väiksemad tegijad, kes kõik üksteise võidu uusi poode avasid. Sektorit iseloomustas tõeline võidukäik.
Kingfisher B&Q (big-box store)
Allikas: Digitallook
2000ndate aastate keskpaigas toimus turul aga ootamatu pööre. Just siis alustas DIY-sektori ettevõtete Suurbritanniast pärinev tulubaas oma praeguseks vähemalt kümmekond aastat kestnud pidurdamatut langusperioodi. Kui veel 2004. aastal hinnati Inglismaa DIY-turu koguväärtuseks 10 miljardit naela, siis tänaseks on sektor väärt £7,3 miljardit. See on madalaim aastane tase pärast 1999ndat aastat ning, kui sektor jätkaks langust senises tempos, siis võiks eeldada, et Suurbritannia DIY-sektor sureb 2040. aastaks sootuks välja.
Ühendkuningriikide DIY-sektoris valitsenud sügavad probleemid jäid aga pikaks ajaks varjule. Seda võimaldas olukord, kus DIY-müügiketid said oma ebaedu algusaastatel peituda makromajanduslike näitajate taha. Üheskoos kinnitati, et tuleb veel natuke oodata ning peagi saabub uus tõus. Olgugi, et lühiajaliselt tundusid müügikettide põhjendused mõistlikud, siis tänaseks on selge, et müügitulude languse põhjuseks olid (ja jätkuvalt on) struktuursed muutused turunõudluses ja tarbijakäitumises. Tarbimiskultuur on selgelt võimust võtnud ning kaasaegne inimene ei ole enam niivõrd huvitatud kõikide asjade ise tegemisest. Aja kokkuhoiu mõttes ollakse valmis maksma professionaalidele, et vajalikud tööd kodus ja aias tehtud saaks. See tähendab, et senine DIY (Do-it-yourself) on tagasipöördunud DFM-iks (Do-it-for-me) – täpselt selleks, mille vastu ta kord loodi.
Teisalt on iga muutus tervitatav. Nii ka struktuursed muutused DIY-turul, mis on kaasa toonud uute kauplusformaatide ja ärimudelite vajaduse, ühtlasi kogu sektori arenguvajaduse. Sellest tulenevalt on Kingfisher plc välja töötanud uudset laadi müügikettide süsteemi. Erinevalt avaratest müügisaalidest (big-box stores) on liigutud kompaktsemate ja mõneti teistsuguse ostusüsteemiga (small-box) poodideni. Small-box poed toimivad enamjaolt kataloogi alusel, - klient siseneb poodi, esitab nimekirja asjadest, mida soovib, ning seejärel tuuakse need talle laost kohale.
Kingfisher Screwfix (small-box store)
Allikas: Resolution Interiors
Eestis domineerivad ehituspoodide sektorit viis suurt ettevõtet: kodumaised Bauhof ja ESPAK ning välismaiste omanikega K-Rauta, Ehituse ABC ja Bauhaus. Kõik need ettevõtted järgivad väga selgelt mujal maailmas väljakujunenud DIY-poodide (big-box store) kontseptsiooni: lai tootevalik, avarad müügipinnad ning asjatundlikud soovitused. Ehkki kriisiajal tuli toime tulla ka väga keeruliste turuoludega – müügitulud kahanesid 2009. aastal tollal tegutsenud nelja esimese nimetatud ettevõtte peale kokku pea 20% - viitavad viimaste aastate müügitulude kasvud justkui kuldajastu saabumisele. Viimase kolme aasta peale on sektor kasvanud enam kui 7,5% aastas ning kõik ettevõtted on sellest kasvust suuremal või vähemal määral osa saanud.
Sarnaselt Eestile kasvavad DIY-müügitulud ka suurtel maailmaturgudel eesotsas USA ja Saksamaaga, kus DIY on endiselt kõrges hinnas. Üleminek DIY-generatsiooni tarbijaskonnalt DFM-tarbijaskonnale võib Suurbritannia näitel tulla aga täiesti ootamatult. Seetõttu jääb Suurbritannia turule tagasi mõeldes kummitama küsimus, kui kauaks antakse DIY-sektorile kuldset aega Eesti turul ning kas ja millal löövad eestlased isetegevusele käega ning jätavad ka lihtsamad kodused tegevused professionaalide kanda. Heade müügitulemuste valguses nendele küsimustele liigselt rõhku ei pöörata, ehkki juba praegu ettenägelikult ohtude arvestamine võib otsustada ettevõtte püsimajäämise tulevikuturul.
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.
Tweet