Shutterstock
Viimase aastakümne jooksul keskmiselt üle 10% aastas kasvanud Hiina autoturg pidanuks tootjate visiooni kohaselt jätkama atraktiivse tempoga ülesmäge liikumist veel mõnda aega arvestades sõiduautode väga madalat penetratsiooni, kuid kõigi turuosaliste üllatuseks on sisse lükatud hoopis tagurpidikäik ja see nõuab tootjatelt kiiret reageerimist.
Hiina valitsus ja keskpank on riigi majanduskasvu aeglustumise vastu intensiivsemasse võitlusesse astunud eelmisest aastast alates, avalikustades uusi infrastruktuuri projekte, leevendades kinnisvaraturul laenunõudeid ning parandades finantssüsteemis likviidsust, kuid mida on raske näha, on märke, mis viitaksid trendi pöördumisele.
Nädalavahetusel avaldatud kaubandusstatistika valmistas pettumuse, kui eksport kukkus juulis aastatagusega võrreldes -8,3% (prognoositi -1,5%) ning import -8,1%, olles juunis langenud üheksandat kuud järjest osaliselt toorainete hinnalanguse tõttu. Tootjahinnaindeksi deflatsioon süvenes juulis -4,8% pealt -5,4% peale (oodati -5,0%), jäädes negatiivseks 40. kuud järjest ning peegeldades osaliselt sisetarbimise nõrgenemist.
Ostuhuvi raugemine on jõudnud ka autoturule, kus juulis kukkus müük aastatagusega võrreldes -7,1% (ilma kommertssõidukiteta -6,6%), mis oli suurim langus alates 2013.a ning märkis langustempo süvenemist võrreldes juunis registreeritud -2,3%ga ja -0,4%ga mais.
Allikas: Bloomberg
Vähenev müük on asetanud paljud autotootjad ja nende partnerid sundseisu, kus tarbijate meelitamiseks tuleb kasutada erisuguseid soodustusi. Nii on näiteks levima hakanud lääneriikides tuttavad finantsmeetmed, kus tarbijatele pakutakse subsideeritud kindlustust, 0% sissemakset ja intressivaba finantseerimist.
Jätkuv müügiesinduste külastatavuse langus tingib täna juba agressiivseimaid samme. Barron’si andmetel on autotootjad langetanud tänavu Hiinas oma masinate hindasid keskmiselt 2,4%, samas toovad WSJ ja Bloomberg välja, et hinnakärped on välismaiste tootjate puhul olnud oluliselt silmapaistvamad.
Näiteks Hyundai kärpis hiljuti Santa Fe ja ix35 linnamaasturite hindasid 13%, Nissan avalikustas eelmisel nädalal Murano maasturi, millel on väiksem mootor ja eelkäijaga võrreldes 34% madalam hind. Luksmasinate puhul küündivad suuremates linnades allahindlused juba üle 30%. Kui näiteks varasemalt maksis Audi A8L 317,25 tuhat dollarit, siis nüüd saab antud mudeli kätte 35% odavamalt.
Arvestades seda, kui ootamatult on automüügi jahtumine turuosalisi tabanud, ei ole enam ühest ja selget nägemust, mida toob lähitulevik. Osa analüütikuid usub, et aktsiaturu stabiliseerumine aitab aasta teises pooles turu uuesti kasvule puhuda, samas toovad teised välja, et probleemid ei pruugi kaduda isegi nõudluse taastudes.
Exane BNP Paribas kirjutas hiljuti oma analüüsis, et perioodiks 2014-2016.a on Euroopa autotootjad planeerinud Hiinas 40% tootmismahu kasvu, mis loob riski, et hinnasõjast põhjustatud surve marginaalidele võib jätkuda ka tuleval aastal isegi kui nõudlus peaks stabiliseeruma.
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud ettevõtete väärtpabereid.
Tweet