Lego
Veel kümme aastat tagasi konkurentidest märkimisväärselt kehvemas olukorras olnud Taani mänguasjade tootja Lego on tänaseks päevaks ennast täielikult ümber pööranud: ettevõtte käive kasvab konkurentidest märkimisväärselt kiiremini, samuti on neil ka kõrgemad marginaalid, suurem kasum ning märkimisväärselt kõrgem omakapitali tootlus. Põhjus, mis on Legol aidanud põhjast tippu tõusta, peitub konkurentidest innovaatilisemates mänguasjades.
1932. aastal asutatud Taani mänguasjatootja Lego ilmselt tutvustamist ei vaja, kuna ettevõtte värvilised plastmassist mänguklotsid on tuntud üle maailma. Oma äritegevust alustas see peaaegu saja aastane ettevõte aga hoopis puidust mänguasjade tootmisega ning plastmassist mitmevärvilisi klotse hakati tootma alles 1947. aastal. Pärast seda hakkas ettevõte tuntust koguma ülemaailmselt – kui USAsse jõudsid LEGO klotsid 1961. aastal, siis hetkel müüakse neid 130 riigis üle maailma.
Alates 2004. aastast on Lego tegevjuhiks olnud Jørgen Vig Knudstorp, kes on ühtlasi ka ettevõtte esimene väljastpoolt asutajate suguvõsa pärit tegevjuht. Samuti algas 2004. aastal ettevõttes ka restruktureerimine, kuna Lego teenis kahjumit ning võlakoormus oli kasvanud nii suureks, et peamine võlausaldaja, Danske Bank, keeldus neile lisa laenamast. Tulenevalt toonasest põhitegevusele (mänguasjade tootmisele) fokuseerimise plaanist, müüs Lego 2005. aastal oma lõbustusparkide (Legoland) opereerimise õiguse Inglismaa ettevõttele Merlin Entertainments (saades selle eest vastu 30% osaluse Merlinis). Märkusena, Lego ei ole börsil noteeritud - ettevõte kuulub asutajast Ole Kirk Christianseni järeltulijatele.
11-aastat tagasi alanud restruktureerimine on Legole olnud edukas – ettevõte on müünud põhitegevusega mitte seotud varad, muutunud efektiivsemaks, vähendanud võlga (peaaegu 9-korda võrreldes 2003. aastaga); lisaks on Lego alates 2005. aastast järjepidevalt käivet kasvatanud, jõudnud kasumisse (võrreldes 2006. aastaga oli 2014. aastal kasum 5,5-korda suurem) ning 15-kordistanud vaba rahavoo. Ühtlasi sai Taani mänguklotside tootjast 2014. aasta esimesel poolaastal käibe järgi maailma suurim mänguasjade tootja Matteli ees (kuigi USA konkurendi väga tugeva teise kvartali müügi tõttu pidi Lego 12-kuu kokkuvõttes siiski teise kohaga leppima).
Lego tugevus jätkub ka sellel aastal – arvestamata valuutakursside muutust kiirenes ettevõtte käibe kasv 2015. aasta esimesel poolaastal 18% peale aastataguse 15% pealt, ulatudes 14,1 miljardi Taani kroonini (1,9 miljardit eurot). Samal ajal on ettevõtte konkurentidel raskusi nõudluse tekitamisega oma toodete järele: USA konkurent Mattel, mis on kimpus Barbie nuku populaarsuse vähenemisega, teatas 2015. aasta esimesel poolaastal käibe vaid 2% kasvust konstantsete valuutakursside juures (ehk 1,9 miljardit dollarit). Kolmanda peamise konkurendi, Monopoly, Scrabble’i ning My Little Pony tootja, Hasbro, müük vähenes samal ajal konstantsete valuutakursside juures 8% võrreldes aastatagusega ehk 1,5 miljardi dollarini. Märkusena, kui Lego müügitulu sai esimesel poolaastal valuutakursside muutusest tuge, siis Hasbro ja Matteli tulusid mõjutas see negatiivselt.
Lego ärikasum kasvas selle aasta esimesel poolaastal 27% võrreldes aastatagusega ehk 4,6 miljardi kroonini (688 miljonit dollarit). Samal ajal Mattel langes 54 miljoni dollari suurusesse ärikahjumisse aastataguse 7,2 miljoni dollari suuruse kasumi pealt ning Hasbro suurendas ärikasumit 3% võrreldes aastatagusega ehk 130 miljoni dollarini. Ehk nagu allolevalt jooniselt näha, teenib Lego kordades suuremat kasumit kui tema kaks suurimat konkurenti: Lego korrigeeritud EBITDA oli 2014. aastal 1,9 miljardit dollarit, samal ajal kui Mattel teenis 0,9 miljardit ning Hasbro 0,8 miljardit kasumit. Seda vaatama sellele, et ka konkurentide tooteportfellist leidub Legole sarnaseid klotse (Mattelil Mega Blocks tootesari ning Hasbrol Kreo).
Allikas: Bloomberg
Lego 2015. aasta esimese poolaasta tulemuste puhul on märkimisväärne see, et head tulemused saavutati vaatamata tugevale võrdlusperioodile, mis toona said tuge menuka „LEGO film“ animafilmiga seotud toodete müügist. Ettevõtte selle aasta esimese poolaasta tulemusi toetas nii kahekohalistes protsentides müügi kasv kõikides regioonides kui ka uued tooted (Lego Ninjago, Lego Elves ning Lego Creator).
Nagu allolevalt jooniselt näha, on ka Lego käibe kasv alates 2007. aastast olnud märkimisväärselt kiirem kui peamistel konkurentidel. Samuti oli 2015. aasta esimesel poolaastal Legol konkurentidest palju kõrgem ärikasumi marginaal (33%) ja omakapitali tootlus (29%), kuid ka ettevõtte vaba rahavoog oli eelmisel majandusaastal 1,4-korda suurem kui Mattelil ning 1,8-korda suurem kui Hasbrol (märkusena, Lego vaba rahavoog ulatus 2014. aastal 861 miljoni USA dollarini).
Ühtlasi sai Taani mänguasjade tootjast sellel aasta esimesel poolaastal taaskord maailma suurim mänguasjade tootja USA konkurendi, Mattel, ees. Ning seda olukorras, kus nõudlust traditsiooniliste mänguasjade järele vähendab nii elektrooniliste seadmete populaarsuse kasv kui ka vananev rahvastik. Lego suurem edukus võrreldes konkurentidega põhineb nii globaalsel laienemisel kui ka atraktiivsemal tooteportfellil.
Lego edu saavutamisele on kaasa aidanud innovaatilised mänguasjad - 60% Lego müügitulust tuleb uutest toodetest, mille loomise eest vastutab ettevõttes 180 arendajat. Lisaks sellele võib Lego mänguasjade väljaarendamisele kulutada (börsil noteeritud) konkurentidest oluliselt rohkem aega - näiteks 2012. aastal tüdrukutele mõeldud Lego Friends sarja väljaarendamine võttis Legol aega neli aastat.
Lisaks mänguasjade müügile teeb Lego koostööd ka Warner Bros filmistuudioga, mille tulemusel valmis 2014. aastal nii menukas „LEGO film“ (millele on 2018. aastal järge oodata; lisaks peaks 2016. aastal kinodesse jõudma Lego ninjakilpkonnadest inspireeritud filmi „Ninjago“) kui ka videomängud. Kuid lisaks videomängudele ja mänguasjadele leidub Lego tooteportfellis veel ka muid tooteid (näiteks teles edastatavad multikad ning paberkandjal koomiksid, Legends of Chima).
Regioonidest veab Lego müügi kasvu Aasia – mis on ühtlasi ka ettevõtte prioriteediks investeeringute tegemisel ning müügitulu kasvatamisel. Märkusena, Aasiast peaks 2017. aastaks saama maailma suurim traditsiooniliste mänguasjade turg USA ees – Aasia turu müügi mahuks prognoositakse 18 miljardit eurot alates 2017. aastast. Hetkel tegeleb Lego ka tehase rajamisega Hiinasse, et viia tootmine kiiresti kasvava müügiga Aasia turule lähemale (märkusena, Jiaxingi tehas peaks 2017. aastal olema võimeline katma umbes 70-80% Aasia nõudlusest). Samal ajal tähendab Lego globaalse haarde suurendamise plaan ka seda, et ettevõtte töötajate arv on suurenenud 50% võrreldes 2010. aastaga, ulatudes 15 000 inimeseni.
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.
Tweet