Shutterstock
Lisaks sellele, et Volkswagen on Euroopa suurim autotootja, on ettevõte ka Euroopa suurim laenuvõtja. Hiljuti aga sattus autotootja emissiooniskandaali, mis lisaks kasumihoiatusele, erakorraliste kulude suurenemisele (mitmete miljardite eurode võrra), tegevjuhi väljavahetamisele ning turuväärtuse vähenemisele, muutis ka laenamise ettevõtte jaoks oluliselt kallimaks kui varem.
Enamus autotootjatest ei tegele vaid autode tootmisega, vaid ka finantsteenuste pakkumisega – maailma suurimate autotootjate kontserni kuuluvad finantsteenuste üksused, mille ülesandeks on kaasa aidata autotootja müügi suurendamisele (läbi liisingu/laenu pakkumise autoostjatele). Maailma kümne suurima autotootja finantsteenuste üksuste bilansis olevate varade maht ulatub peaaegu triljoni dollarini (täpsemalt 900 miljardit). Samal ajal moodustavad neli ettevõtet (Volkswagen, BMW, Daimler ja Renault) poole sellel aastal autotootjate bilanssides olevast refinantseerimist vajavast 350 miljardist dollarist.
Nagu allolevalt jooniselt näha, olid autotööstuse ettevõtted perioodil 2011-2015 Euroopa suurimateks võlakirjade emiteerijaks. Kõige suuremas mahus võlakirju emiteeris Saksamaa autotootja Volkswagen - kokku 104 miljardit dollarit ehk 4,2% kogu antud perioodil emiteeritud võlakirjadest. Suuruselt teiseks oli samuti Saksamaa autotootja, sedapuhku Daimler 71 miljardi dollariga (2,9% kogu mahust). Kolmas oli naftatootja BP, kuid seda juba väiksemas summas – 50 miljardit dollarit (2% kogu mahust). Samas Volkswagen (Porsche), Daimler, BMW, Renault ja Peugeot moodustasid kokku umbes 11% kogu emiteeritud võlakirjade mahust.
Allikas: Dealogics
2015. aasta esimesel poolaastal tuli 55% Euroopa ettevõtete kasumi kasvust autotööstusest. Lisaks nõudluse kasvule, toetab autotootjate kasumite suurenemist jätkuvalt ka Euroopa Keskpank läbi madalate intressimäärade (võimaldades tarbijatel sõidukite ostmist/liisimist odavalt rahastada). Ühtlasi tähendab madal intressimäärakeskkond ka seda, et ka autotootjad saavad oma äritegevust odavalt finantseerida.
Seda mõningaste eranditega – hiljuti sattus Euroopa suurim autotootja, Volkswagen, skandaali, mille tõttu sattusid nii ettevõtte aktsia kui ka võlakirjad müügisurve alla. Kui enne emissiooniskandaali oli Volkswageni 5-aastase (selle aasta augustis emiteeritud) võlakirja tulusus alla 1%, siis hetkel on see 1,7% juures. Nagu joonisel näha, käis võlakirja tulusus skandaali avalikuks tulemise järgselt ära ka oluliselt kõrgemal tasemel, tõustes umbes 200 baaspunkti. Märkusena, võlakirja hind langes samal ajal umbes 97 euro pealt 91 peale, olles hetkel siiski taastunud 95 euro juurde.
Allikas: Bloomberg
Lisaks võlakirjadele ja klientide deposiitidele, saab Volkswagen (täpsemalt ettevõtte finantsteenuste üksus) oma äritegevuse rahastamiseks kasutada ka varadega (liisingutega) tagatud väärtpabereid (asset-backed securities, ABS). ABSide puhul müüb Volkswageni finantsteenuste üksus klientidele liisingu, selle järel muudetakse liisingud võlakirjadeks ning müüakse edasi investoritele, kellelt saadud raha kasutab autotootja finantsteenuste üksus taaskord autoostjatele liisingu pakkumiseks. Märkusena, eelmisel aastal finantseeris Volkswageni finantsteenuste üksus veerandi ettevõtte 10 miljonist müüdud sõidukist.
Ühtlasi on Volkswageni finantsteenuste üksus suurim autoliisinguga tagatud väärtpaberite väljastaja Euroopas (kogu Euroopa ABSide turul on Volkswagen suuruselt teine). Volkswageni finantsteenuste üksuse varade maht oli 2015. aasta esimesel poolaastal 147 miljardit eurot (2014. aasta lõpus 137 miljardit eurot) ning kohustuste poolel oli varadega tagatud väärtpabereid 22,8 miljardi euro ulatuses (ehk 15,5% varade mahust). Võrdlusena, võlakirjad moodustasid samal ajal 26% üksuse varade mahust. Märkusena, 2014. aasta lõpus oli Volkswagenil ABSidena kohustusi 21 miljardi euro eest.
Ühtlasi oodatakse 2015. aastalt rekordilises mahus autoliisingutega tagatud ABSide väljastamist Euroopas. Seda vaatamata sellele, et üleüldine ABSide turg on Euroopas endiselt nõrgas seisus. Põhjus, miks autoliisinguga tagatud ABSid on populaarsed, peitub selles, et neid peetakse peaaegu sama riskivabaks kui on raha (tegemist on suhteliselt madala riskiga laenudega, sest liisingud on suhteliselt lühiajalised ning kliendi maksejõuetuse korral saab auto suhteliselt kiiresti uuesti müüki panna). Märkusena, autotootjate ABSe ostavad näiteks nii riikide keskpangad (kui ka Euroopa Keskpank) seoses Euroopa Keskpanga võlakirjade ostmise programmiga. Autotootjate jaoks aga võimaldavad ABSid raha kaasata odavamalt kui näiteks tagamata võlakirjadega.
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.
Tweet