Volkswagen liigub udusel teel - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Volkswagen liigub udusel teel

Andrei Stepin

29.10.2015 09:52

Shutterstock

Maailma suurima autotootja Volkswageni diiselmootorite skandaal on tänaseks saanud juba ülemaailmse mõõtme ning kuigi tormi algusest on möödas üle kuu, on jätkuvalt raske öelda, kui kalliks võib minna tagajärgede likvideerimine.

Kuidas kõik kulges?

18. septembri õhtul teatas USA keskkonnakaitseamet, et Volkswagen on loonud diiselmootoritega sõidukitele Volkswagen Passat, Jetta, Golf, Beetle ning Audi A3 tarkvara, mis võltsis ametlike mõõtmiste ajal toksiliste heitmete tulemusi.

Esialgsete andmete kohaselt puudutas skandaal USAs alates 2008. aastast kokku müüdud 482 000 sõidukit, kuid hiljem teatas Volkswagen, et sama tarkvara oli paigaldatud 11 miljonisse autosse kogu maailmas.

Järgnevalt graafikult on näha, kuidas langes Volkswageni aktsia hind pärast informatsiooni avalikkuseni jõudmist.

Joonis 1 Volkswageni aktsia hinna muutus pärast skandaali puhkemist

23. septembril teatas Volkswageni tegevjuht Martin Winterkorn, et ta astub heitgaaside skandaali tõttu tagasi. Winterkornist oli saanud skandaali avalik sihtmärk tingituna väidetest, et ta ignoreeris 2014. aastal hoiatusmärke. Lahkumisavalduse esitamise ajaks oli Volkswageni aktsia hind kukkunud 17. septembriga võrreldes 34%.

25. septembril ehk nädal pärast USA keskkonnaameti süüdistust võttis ettevõtte üle 62-aastane Porsche juht Matthias Müller, jäädes samal ajal ka Porsche etteotsa. Tolleks päevaks oli aktsia hind 17. septembriga võrreldes kukkunud 36% ning sulgus 107 euro juures.

15. oktoobril teatas Volkswagen, et kutsub Euroopa Liidus tagasi ligikaudu 8,5 miljonit diiselmootoriga sõidukit. Selleks hetkeks oli  aktsia liikunud 102 euroni, kaubeldes 17. septembri tasemega võrreldes 39% madalamal.

28. oktoobri seisuga näitas Volkswageni aktsia stabiliseeruse märke, olles liikunud 5. oktoobril saavutatud põhjast 86,4 euro juurest tagasi 110 euro lähedale. Hinna stabiliseerumine on arvatavasti tingitud sellest, et Volkswagen on oma klientidega pärast skandaali aus olnud ning üritab teha kõike, et skandaali sattunud mudelid korda saaksid.

Milliseks kujuneb arve?

Skandaali majandusliku kahju suurust on praegu raske kokku lüüa, sest mitmed riigid alles kaaluvad, kuidas reageerida (peale USA hakkasid diisliskandaali tagamaid uurima ka Saksamaa, Prantsusmaa, Põhja-Euroopa riigid, Lõuna-Korea, India, Jaapan jt). Mõnede analüütikute väitel läheb skandaal Volkswagenile maksma kuni 35 miljardit dollarit (summa sees on nii remont, trahvid kui ka kohtuasjad). Volkswagen juba eraldas USAs tagasikutsutud autode remondiks 7,25 miljardit dollarit ning ees võivad oodata ka trahvid, mis võivad analüütikute väitel USAs ulatuda 7,4 miljardi dollarini.

Peale Volkswageni kannatab puhkenud skandaalist ka Saksamaa ise. Autotööstus loob Saksamaal otseselt väärtust 100 miljardi euro eest aastas. Kaudselt võib sellele lisada veel 170 miljardit. Kokku teeb see ca 10% Saksamaa SKPst. Kui tootmine Volkswageni tehastes Saksamaal väheneb 10%, kahaneb Saksamaa tööstustoodang 1%. Eraldi tähendaks see SKP kahanemist 0,25% ehk 7,5 miljardi euro võrra. Kui autotootmine väheneb, kahaneb sellega ka nõudlus metalli, kemikaalide, seadmete ja muu järele. Pihta saavad ka Volkswageni allhankijad. Bank of America hindab, et Volkswageni kriis võib 1–1,5% võrra kärpida ka Tšehhi ja Ungari majanduskasvu, kus VW grupil on Škoda ja Audi tehased.

Volkswageni pettusest sai kannatada ka Katar, kuna naftariik on Volkswageni üks suurematest aktsionäridest – nende osalus on autoettevõttes 17 protsenti. Aktsiahinna languse tõttu kaotas Katar umbes 5 miljardit dollarit.

Mis saab edasi?

Seda, mis Volkswagenist edasi saab, on võimalik ainult oletada. Kindel on aga see, et tekkinud skandaal ei mõjuta ainult Volkswagenit - skandaali tagajärgi saavad tunda kõik autotootjad. Sellisel arvamusel on ka Fiat Chrysler Automobiles’i juht Sergio Marchionne. Sergio ütles, et tarbijate usalduse kuritarvitamise tõttu muutub autode heitgaaside kontroll rangemaks ning iga väiksemagi kõrvalekaldumise puhul hakatakse ettevõtteid õiguslikult karistama. Seega võib öelda, et puhkenud skandaali tõttu ei kaotanud usaldust ainult Volkswagen, usalduse kaotas kogu autotööstus.

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon