Kion
Juulis ilmus Saksa päritolu tõstuki- ja laovarustuse tootjast KION Group AG-st finantsportaalis põgus tutvustuslugu, mis juhtis põhitähelepanu tõigale, et KION-i lähikümnendite suurim kasvupotentsiaal peitub võimaluses põimida oma tegevus Industry 4.0-ga, pakkudes tööstusettevõtetele nutikaid robootilisi lahendusi toorme ja toodangu liigutamiseks punktist A punkti B. Tegelikkuses peitub KION-is loomulikult palju rohkem sisu ning viimaste kvartalitulemuste põhjal on ettevõte sellest investeerimismaailmale selgelt märku andnud.
KION-i lähiaasta suur müügiedu toetub tugevale koduturule Lääne-Euroopas, mis annab märkimisväärsed 73% ettevõtte müügituludest. Sealjuures on kõik ettevõtte põhiturud – nende hulgas Saksamaa, Prantsusmaa, Itaalia, Suurbritannia ja Hispaania – näidanud 2015. aastal väga suurt tõstukite nõudluse kasvu. KION-i Lääne-Euroopa müügitulude kasv oli esimeses kvartalis 16,9%, teises kvartalis 8,6% ja kolmandas kvartalis 11,5%. Ettevõtte tellimuste arv tõusis esimese kolme kvartali jooksul ühikutes mõõdetuna 6,2% ning väärtuse poolest koguni 9,5% ehk 3,8 miljardi euroni.
Joonis 1. Kvartaalne tellimuste arvu kasv kolmel maailma suurimal tõstukiturul (y-o-y; %) .
Allikas: Kion Group AG Annual Report.
Ülaltoodud jooniselt on näha, et Põhja-Ameerikas on tänu viimaste aastate heale investeerimiskliimale tõstukituru kasv püsinud üsna stabiilselt 10% lähedal, samal ajal kui maailma suurimal tõstukiturul Aasias - eesotsas Hiinaga - on vahepealne tohutukiire kasv täielikult taandunud. Põhja-Ameerikaga sarnast kasvu on viimase paari aasta jooksul näidanud ka Lääne-Euroopa tõstukiturg, mille puhul veel 2014. aasta kolmanda kvartalini sai vähemalt osaliselt kasvu süüks panna madalat baasi, kuid mis ka baasiefekti kadumisest hoolimata on tugevat kasvu jätkanud.
Seega võib KION-it 2015. aasta jooksul saatnud edu taga näha põhilise katalüsaatorina just koduse Lääne-Euroopa turu väga head seisukorda ning ka fakti, et hoolimata langusest Aasias, on KION ühe erandina suutnud seal madalat kasvumäära säilitada. Küll aga ei saa KION erilist tuge otsida Põhja-Ameerikast, kus - hoolimata suurele turule - on ettevõtte müügitulud niivõrd kesised, et neid koguni ei peeta vajalikuks eraldi välja tuua. Viimane tuleneb suuresti USA-turu eripärast: kallimasse premium-segmenti suhtutakse justkui kerge põlgusega ning tarbija eelistab hankida pigem liigsete lisavidinateta, ent vastupidavaid massitööriistu, kui et kallist perfektsuseni timmitud mobiilset töövahendit.
Ehkki KION-i juba 2014. aasta alguses välja toodud starteegiakava nägi ette kiiret turuosa juurdehõivamist Põhja-Ameerikas, ei ole see senimaani kuigi edukalt realiseerunud ning ettevõte on hoidunud oma kvartalitulemuste esitamisel täpsemate Põhja-Ameerika regiooni müüginumbrite avaldamisest. Tõsi, mitmed sammud enda toodangu sobitamiseks Põhja-Ameerika turule on siiski viimase aasta jooksul astutud ning vahest kõige olulisema muutusena on jõutud järeldusele, et suurte laopindadega ja madalate energiahindadega eristuv Põhja-Ameerika tööstus ei hooli niivõrd tipptasemel manööverdamisvõimest või ökonoomsusest kui masina hinnast.
Madalamas hinnasegmendis konkureerimiseks on KION asunud Põhja-Ameerikas tutvustama seni Hiina turule suunatud ning sealsamas toodetud Baoli brändi, mis põhineb küll KION-i premium-toodete tehnoloogial, ent ei kasuta kõiki uusimaid tehnoloogiaid. Saab näha, kas Hiina-päritolu tõstukid Ühendriikides populaarseks saavad, ent senimaani, kuni turu vallutamise plaanid Põhja-Ameerikas ei ole õnnestunud, võib KION lohutust otsida teadmisest, et Lääne-Euroopas alanud kiire kasvuperiood ei lõppe loodetavasti veel nii pea.
Joonis 2. Asendustsükli elavnemine Lääne-Euroopa tõstukiturul.
Allikas: Kion Group AG Q3; ettevõtte koduleht.
Nimelt on tõstukitel üsna rutiinne töö ning sõltuvalt koormusest on nende eluiga ka võrdlemisi kerge ette prognoosida. KION ise hindab, et tööstusharus on keskeltläbi 10-aastased tsüklid, mille tagant kliendibaas oma masinaid välja vahetab. Kui veel mõne aja eest ei saanud olla kuigi veendunud, et Lääne-Euroopas on tõstukite asendustsükkel lõplikult hoo sisse saanud, siis viimaste kvartalite müügikasvud näivad olevat rohkem kui veenvad väitmaks, et just praegu näevad ettevõtted soodsat aega, et oma aegunud masinapark võimaluse tekkimisel kiiremas korras välja vahetada.
Olukorda tõendavad Lääne-Euroopa makromajanduslikud näitajad, mis on kõige mainitu taustal endiselt tagasihoidlikud. Seega on põhjust uskuda, et ettevõtteid on sundinud investeeringutega alustama just madalate intressimäärade ja masinate vanusepiiri kättejõudmise kombinatsioon. Kui eelmine tõstukituru asendustsükkel sai alguse 2004ndal aastal, siis ülaltoodud jooniselt nähtub, et teine on kätte jõudnud lähiaastail ning, kombineerides selle teadmise kõrvaloleva Lääne-Euroopa põhiturgude kasvutempoga, võiks eeldada, et aasta-kaks head kasvu on asendustsükliperioodis veel ees.
Joonis 3. KION Group AG aktsiahinna liikumine (eurodes).
Allikas: Bloomberg.
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.
Tweet