Luksuskaubad ei lähe enam Hiinas müügiks - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Luksuskaubad ei lähe enam Hiinas müügiks

Kristiina Kirtsi

04.12.2015 10:34

Shutterstock

Kui varem nägid globaalsed luksuskaupade tootjad kiiresti kasvava keskklassiga Hiinas kiiret kasumi kasvatamise kohta, siis enam nad sellele strateegiale loota ei saa. Lisaks 2012. aastal alanud korruptsioonivastasele võitlusele, on luksuskaupade müüki Hiinas vähendanud nii majanduskasvu jahtumine kui ka hiinlaste üha suurem huvi osta luksustooteid väljastpoolt koduriiki.

Viimase 15-aasta jooksul on ülemaailmselt luksuskaupade ostjate arv suurenenud 140 miljoni pealt 350 miljoni inimeseni ehk 2,5-korda. Globaalne luksuskaupade turg kasvas 2014. aastal 3% võrreldes aastatagusega (märkusena, +4% arvestamata valuutakursside muutust) ning ulatus 224 miljardi euroni. Võrreldes 2007. aastaga, võrdub see globaalse luksuskaupade turu mahu 30% suurenemises. 2015. aastal on nõrgeneva euro toel globaalse luksuskaupade turu kasv kiirenenud 12-13% peale, samal ajal on konstantsete valuutakursside juures kasvuks 2-3%. Maailma juhtiv luksuskaupade turu analüüsija, Bain & Co, ootab 2015. aastal 12-kuu kokkuvõttes globaalselt luksuskaupade turult siiski kasvu aeglustumist 1-2% peale eelmise aasta 3% pealt konstantsete valuutakursside juures. Globaalne luksuskaupade turg 2007-2014 regioonide järgi (miljardit eurot) ning keskmised aastased müügi kasvud regiooniti.

Allikas: Bain & Co

Globaalse luksuskaupade turu kasvu aeglustumise põhjuseks on nõudluse vähenemine Mandri-Hiinas ning Hongkongis. Samas on müügi kasvu aeglustumisele kaasa aidanud ka rubla odavnemine, mille tõttu on vähenenud ostud maailmas luksuskaupade tarbimiselt hiinlaste järel teisel koha platseeruvate venelaste poolt.

Globaalsel, 350 miljardi USA dollari suurusel luksuskaupade turul, on rahvuse järgi suurimateks tarbijateks endiselt hiinlased (31% osakaal). Võrdlusena, 2004. aastal oli hiinlaste osakaal veel vaid 3%. Hiinlastele järgnevad ameeriklased 24%, eurooplased 18%, jaapanlased 10% ning ülejäänud rahvused moodustavad 17%. Hiinlaste luksuskaupade turu kasv toetub turismile – kui Mandri-Hiinas tehakse vaid 30% hiinlaste luksuskaupade ostudest, siis ülejäänud 70% tehakse välisriikides. Ühtlasi eelistavad hiinlased üha rohkem osta luksuskaupu Mandri-Hiina ja Hongkongi asemel Euroopast, Jaapanist ning Koreast. Tulenevalt luksuskaupade maksust on luksuskaubad hiinlastele väljaspool koduriiki 30% odavamad ning seetõttu eelistatakse sisseoste teha reisidel. Näiteks Jaapanis moodustavad hiinlased 20% luksuskaupade turust.

Regioonide lõikes on maailma suurimaks luksuskaupade turuks USA 65 miljardi USA dollariga. Ühtlasi on USA turg suurem kui neli järgmist turgu kokku ehk Jaapan, Itaalia, Prantsusmaa ja Hiina moodustavad kokku liidetuna 64,5 miljardit dollari suuruse turu. Võrdlusena, ainuüksi New York linnana (22 miljardit eurot) on suuremaks luksuskaupade turuks kui Jaapan riigina (18 miljardit eurot).

Kuigi USA on maailma suurimaks luksuskaupade turuks, tuleb turu kasv jätkuvalt Aasiast. Ent mitte Hiinast, kus 2012. aastal alanud valitsuse korruptsioonivastane kampaania ja majanduskasvu jahtumine on põhjustanud märkimisväärse jahenemise luksuskaupade müügis. Nagu allolevalt jooniselt näha, peaks 2015. aastal paljude globaalsete luksuskaupade tootjate jaoks suure kasvupotentsiaaliga Hiina turul müügi langus kiirenema -3% peale aastataguse -1% pealt. Märkusena, eelmisel aastal aset leinud 1% luksuskaupade müügi vähenemine Mandri-Hiinas oli esmakordne ajaloos. 2015. aastal peaks müügi langust aga kiirendama Hiina tarbijate hinnatundlikumaks muutumine. Globaalse luksuskaupade turu kasvu peaks 2015. aastal vedama aga Jaapan (+6% konstantsete valuutakursside juures).

Allikas: Bain & Co

Maailma suurima luksuskaupade tootja ja Louis Vuitton kaubamärgi omaniku, LVMH, käive (orgaaniline) vähenes 2015. aasta esimese üheksa kuu jooksul ainsana Hiinas (-6% võrreldes aastatagusega), samal ajal kui müük mujal turgudel kasvas järgnevalt: Jaapanis 13%, USAs 11% ning Euroopas 12%. Võrdlusena, aasta varem kasvas LVMH müük Hiinas 1%, Jaapanis 9%, USAs 6% ning Euroopas 1%. Ehk erinevalt teistest regioonidest, on Hiinas näha märkimisväärselt müügi nõrgenemist.

Hiina turus tohutu kasvupotentsiaali nägemine pani globaalseid luksuskaupade tootjaid poode avama mitte ainult riigi suurimates linnades, vaid ka teise ja kolmanda järgu linnades. Tulenevalt sellest sai Hiinast suurima luksuskaupade poodide arvuga riik maailmas. Kuid nüüd on selgunud, et väiksemates linnades ei leidu siiski piisavalt luksuskaupu ostvaid kliente, mistõttu on maailma suurim luksuskaupade müüja, LVMH, sulgenud Hiina linnades (Guangzhou, Harbin ning Urumqi) juba kolm poodi. Väidetavalt peaks LVMH poodide arv Mandri-Hiinas järgmise aasta keskpaigaks vähenema 20% ehk 50 peale. Ent nagu allolevalt jooniselt näha, ei ole LVMH ainus luksuskaupade tootja, mille müügi kasv on Aasias (v.a Jaapan) viimastel aastatel negatiivseks muutunud.

Allikas: Exane BNP Paribas

Samas ei ole müük nõrk ainult Mandri-Hiinas – globaalsed luksuskaupade müüjad vähendavad poodide arvu ka kasvava rendi ja väheneva külastajate arvuga Hongkongis, kus sellel aastal prognoositakse luksuskaupade müügi 25% vähenemist.

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon