Mis juhtub restoraniketiga, kui ründab kolibakter - Main News - News - LHV financial portal

Mis juhtub restoraniketiga, kui ründab kolibakter

Erko Rebane

12/9/2015, 1:45 PM

Shutterstock

Valdavalt Ühendriikides mehhikopärase toiduga nii tarbijate kui ka investorite südamed võitnud Chipotle Mexican Grill seisab novembrist alates silmitsi mitmete toidumürgituse juhtumitega, mis on löögi alla seadnud firma tulemused ja aktsia hinna. Järgnevad kvartalid saavad ettevõtte jaoks olema rasked, kuid tulevik sõltub ennekõike sellest, kas osa klientuurist on pikemaks ajaks eemale peletatud.

Chipotle Mexican Grill on liikunud aastaid soodsas sõiduvees tänu muutustele ameeriklaste söögikultuuris, mis on võõrandanud neid McDonald’sist ning kutsunud kiirtoitu jahtides asetama rohkem rõhku toorainete kvaliteedile ning tervislikkusele. McDonald’si kümnete tuhandete restoranide kõrval jääb Chipotle ligi 2000 söögikohaga marginaalseks tegijaks, kuid menukad burritod ja teised mehhikopärased road aitavad toita jõulist laienemist ning see lugu investoritele meeldis.

Paljulubava tulevikuga kasvuteel toimus aga ootamatu tagasilöök, kui realiseerus ükskõik millise restoraniäri tõenäoliselt halvim unenägu. Novembri alguses oli Chipotle sunnitud sulgema 43 restorani mitmetes linnades, kuna tervishoiuametnikud seostasid ligikaudu 20 inimese toidumürgitust antud restoraniketiga.  Ettevõte tegi ametnikega koostööd ning võttis kasutusele kõik vajalikud abimeetmed, et müügikohad novembri keskpaigaks juba uuesti avada.

Esialgu ei usutud, et üksikud juhtumid ettevõtte majandustulemustele olulist mõju avaldavad, mida võis välja lugeda klientide intervjuudest, kus paljud väitsid, et neid mõne teise osariigi sündmused ei heiduta ning nad jätkavad burritorestoranis käimist, kuna sealne toit on maitsev ja tervislik.

Novembri teises pooles tuvastas aga tervishoiuamet mitmeid uusi kolibakteri juhtumeid, mida seostati taas Chipotlega.  Detsembri alguses haigestus veel seitse inimest, laiendades juhtumite arvu 52 inimese ja üheksa osariigini ning muutes analüüsimajad järgnevate kvartalite tulemuste suhtes ettevaatlikumaks.

Kärbitud ootustest hoolimata mõjus külma dušina ettevõtte enda pressiteade 4. detsembri õhtul, kus juhtkond  langetas neljanda kvartali võrreldavate restoranide müügiprognoosi -8 kuni -11% vahemikku, ületades analüüsimajade kuni -5% stsenaariumit. Väiksema müügitulu ja täiendavate kulude tõttu oodatakse kolme kuu aktsiakasumi jäämist 2,45-2,85 dollari vahemikku, märkides mullu sama ajaga võrreldes -36,2% kuni -25,8% langust.

Uued juhtumid on muutnud müügi väga kõikuvaks ning seetõttu loobus ettevõte tuleva aasta prognoosidest sootuks, sest hetkel ei suudeta tulemusi piisavalt hästi ette näha. Kuna ka analüüsimajad on pidanud lühikese aja jooksul oma ootusi drastiliselt korrigeerima, ei saa väga kindlalt väita, kui kiiresti olukorrast tegelikult taastutakse, kuid hetkel prognoosib näiteks Morgan Stanley 2016.a võrreldavate restoranide müügi 0,8% kasvu varasema 2,1% asemel, mis teeks aktsia kohta teenitud kasumiks 17,5 dollarit. Deutsche Bank aga näeb märksa negatiivsemat lugu lahti rullumas, oodates terve majandusaasta peale vähemalt 12 kuud avatud restoranide -4,6% käibe langust varasema -0,6% asemel, mille tulemusel teeniks ettevõte 14,5 dollarit kasumit aktsia kohta (sarnane 2014.a tulemusele).

Kolibakteri levik on loonud palju määramatust, kuid mitmed sarnased juhtumid ajaloos näitavad, et üldiselt jääb mõju lühiajaliseks ning lõpuks suudetakse toiduainetööstuses tarbijate usaldus siiski tagasi võita. Kuid isegi kui olukord peaks antud vallas järgneva aasta jooksul normaliseeruma, ei ole tulevik päris pilvitu.

Enne toidumürgituse juhtumeid jõudis Chipotle avaldada oma kolmanda kvartali majandustulemused, millest oli näha, et vähemalt aasta avatud restoranide müügitulu kasv aeglustus eelmise aasta ligi 17% pealt 2015.a üheksa kuu lõikes 5,5%ni ning kukkus kolmandas kvartalis vaid 2,6%ni.  Enne kolibakteri juhtumeid pidanuks võrreldavate restoranide müügitulu kasv jääma juhtkonna arvates madala ühekohalise protsendi juurde ka 2016.a.

Allikas: Bloomberg ja Chipotle Mexican Grill

See tähendab, et kui varasemalt aitas müügitulu kasvu juhtida külastaja arvu suurenemine, võime tõsta hindasid ning uute restoranide avamised, siis nüüd mängib rolli peamiselt viimane tegur. Chipotle’i aktsia on kahe kuuga kaotanud ligi 30% oma väärtusest ning koos sellega on alla tulnud ka tagasivaatav P/E suhtarv, kuid ettevõtte eest 32kordse kasumi maksmisel tuleks eeldada mitte ainult kiiret taastumist kolibakteri juhtumitest, vaid ka seda, et intsidentidel puudub pikaajaline mõju Chipotle’i kuvandile ja kultusele, mis lubaks jätkata agressiivses tempos uute restoranide avamist (2015.a 215-225, 2016.a 220-235). Siin on aga täna vara mürki võtta.

Chipotle Mexican Grill aktsia (valge) ja viimase nelja kvartali aktsiakasumil põhinev P/E (lilla)

Allikas: Bloomberg

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.




No comments

Log in or create an account to leave a comment

Cookies

LHV website uses cookies to provide you with the best user experience. By clicking "I accept", you consent to the use of all cookies. Read more about the principles of using cookies.

pirukas_icon