Shutterstock
Olgu prillide peale kirjutatud Chanel, Ray-Ban, Polo Ralph Lauren, Prada, Burberry, Tiffany või midagi muud – kõik need disainerprillid toodetakse ühe Itaalia ettevõtte poolt, milleks on Luxottica. Kui aktsionäride jaoks tähendab see suuremat kasumit läbi tugeva hinnastamisvõime, siis tarbijate jaoks ülepaisutatud hindu.
Prillide komponente tootev Luxottica sai alguse 1961. aastal Leonardo Del Vecchio poolt, kellest tänaseks päevaks on saanud Itaalia rikkuselt teine mees. Kuigi ettevõtte juhtimises Del Vecchio ei osale, on ta endiselt suurim aktsionär 61% osalusega. Ettevõtte juhtimisega tegelevad kaks tegevjuhti, kes nimetati ametisse pärast seda kui ettevõtet viimased 10-aastat juhtinud tegevjuht lahkus strateegiliste erimeelsuste tõttu Del Vecchioga. Ühtlasi on Itaalia prillitootjast saanud maailma suurim prillide tootja, omades üle 80% maailmas müüdavatest prillide kaubamärkidest.
Tänapäeval kuuluvad Luxottica tooteportfelli päikeseprillid, prilliraamid ja nägemist korrigeerivad prillid, sh jagunevad need luksus-, tavalisteks ning sportprillideks. Luxottica poolt toodetud prillid kannavad nii ettevõttele kuuluvate kaubamärkide logosid (näiteks kuulub Luxotticale maailma enimmüüdud päikeseprillide kaubamärkide hulka kuuluv Ray-Ban ning California spordiprillide tootja Oakley) kui ka maailmakuulsate moemajade logosid (näiteks Burberry, Chanel, Dolce & Gabbana, Chanel, Prada, Giorgio Armani, Versace, Miu Miu, Donna Karan, Stella McCartney, kokku 16 kaubamärki). Viimati (2014. aastal) lisandus 10-aastane leping Michael Korsiga. Ehk suur osa maailmakuulsaid kallihinnalisi prille toodetakse ühes kohas – Luxottica tehases.
Maailmakuulsate disaineritega on ettevõttel sõlmitud lepingud 3-10 aastaks, mh sisaldavad mitmed lepingud pikendamisvõimalust. Müügiõiguse eest maksab Luxottica moemajadele litsentsitasu. Märkusena, Luxotticale kuuluvad kaubamärgid moodustavad 70% ettevõtte müügitulust (millest omakorda Ray-Ban ja Oakley moodustavad 40%) ning ülejäänud osa moodustavad moemajade kaubamärkidega prillid.
Ettevõtte ärimudel on 100% vertikaalselt integreeritud ehk ettevõte arendab, toodab ning müüb oma tooteid ise. Müük toimub läbi nii jae- kui hulgikanalite – nii kuuluvad ettevõttele näiteks Põhja-Ameerika suurim prillipood Lenscrafters kui ka maailma suurim prillipood Sunglass Hut. Lisaks müüvad ettevõtte tooteid ka kolmandad osapooled (kaubanduskeskused, lennujaamapoed, prillipoed).
Luxottica laienemine on tulnud kaubamärkide ja poodide ostmise teel – näiteks osteti 1990. aastal Vogue Eyewear, 1995 LensCrafters, 1999 Ray-Ban, 2001 Sunglass Hut ning 2007. aastal Oakley (2,1 miljardi USA dollari eest). Hetkel kasvab ettevõte läbi poevõrgustiku suurendamise arenevatel turgudel (Indoneesia, Tai, Mehhiko, Hispaania ning Mandri-Hiina). Järgnevatel aastatel peaks Luxottica poodide arvu kasv tulenema Sunglass Huti arvelt - nende poodide arv peaks 2016. aastaks kasvama 4 000 peale praeguse 350 pealt (peamiselt läbi poodide lisandumise Brasiilias, Indias ning Kagu-Aasias). Märkusena, viimase 10-aastaga on ettevõtte poodide arv kasvanud 30% ehk 5 500 pealt 7 100 peale (vt allolev joonis).
Allikas: Luxottica
Geograafiliselt on Luxottica suurimaks turuks USA (56%), järgnevad Euroopa (20%), Aasia (14%), Ladina-Ameerika (7%) ning muu (4%). Kuigi Luxottica sisenes Hiina turule 2006. aastal, moodustab riik vaid 2% ettevõtte müügituludest. Regioonide lõikes vedasid 2014. aastal Luxottica käibe kasvu arenevad riigid (+17,6% cc), sh Hiina ja Brasiilia kasvasid vastavalt +19,3% ning +19,9% (Brasiiliast on ühtlasi saamas ka ettevõtte suuruselt teine hulgimüügi turg). USAs kasvas müük 2014. aastal +5,3% ning Euroopas +4,6%.
30 miljardi euro suuruse turuväärtusega Luxottica on alates 2010. aastast stabiilselt kasvatanud nii käivet, marginaale kui puhaskasumit (vt joonis). Viimase viie aasta käibe ja puhakasumi kasv on olnud vastavalt +8% ning +15% aastas. Järgmise 10-aasta jooksul plaanib Luxottica käibe kahekordistada ehk keskmiselt peaks müügi kasv aastas olema 7% (seda toetab laienemine globaalsel prilliturul, peamiselt arenevatel turgudel). 2016. aastalt ootab ettevõte käibe kasvu jätkumist ning käibest kaks korda kiiremat kasumi kasvu (konstantsete valuutakursside juures).
Allikas: Luxottica
Euro nõrgenemise toel kasvas Luxottica käive 2015. aasta esimese 9-kuu jooksul +17,9% (+5% arvestamata valuutakursside muutust) ehk 6,8 mld euro peale. Ärikasumi marginaal paranes 17,5% peale aastataguse 16,4% pealt (tänu kulude kärpele ning efektiivsuse paranemisele) ning puhaskasum kasvas +27% Y/Y ehk 705 mln euroni. Samal ajal kasvatas ettevõte vaba rahavoogu 76% võrreldes aastatagusega ehk 695 miljoni euroni ning netovõla/EBITDA suhtarv langes 0,6 peale.
Alates 1990. aastast on Luxottica olnud noteeritud NYSEl ning 2000. aastast Milano börsil. Alates 2015. aasta algusest on Luxottica aktsia kallinenud 32,3% ning kaupleb 29,5-korda 2016. aasta oodatavat kasumit. Luxottica omakapitali tootlus on 16% (võrdlusena, enne globaalset finantskriisi oli see umbes 20%) ning aktsia dividendimäär 1,2%.
Allikas: Bloomberg
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.
Tweet