Ettevõtte patrioodid pidurdavad kasvu? - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Ettevõtte patrioodid pidurdavad kasvu?

Mari-Liis Kukk

15.12.2015 10:21

Shutterstock

Üks kindlamalt kivisse raiutud tööturu seaduspärasid näeb ette, et tehtud töö eest pakutav hüve­de­pakett peab kasvama käsikäes tööturul veedetud ajaga, sest kogemustepagas suurendab töötaja väärtust ettevõtte jaoks. Olgugi et töötasud saavutavad oma lae hilisemas tööelus, kinni­tavad mitmed akadeemilised uuringud, et töötaja individuaalne töösooritus paraneb ja loob järjest suuremat lisandväärtust hoopiski esimestel tööturule sisenemise järgsetel aastatel, mis­järel see peagi stabiliseerub ning hiljem – karjääri lõpurajal - koguni taandub.

Joonis 1. Tootlikkuse, vanuse ja töötasu seosed.

Allikas: Lazear (1979) ja Jackson (1998).

Eelmise aasta septembris ilmus Financial Times´is sarnase suunitlusega lugu, mis sündis pärast seda, kui loo autor, põrgates juhuslikult kokku ühte suurettevõttesse praktikale läinud tuttavaga, oli viimaselt pärinud, millised on tema esmamuljed uuest kohast. Üllatavalt tõi äsja esimesi töö­­alaseid kogemusi omandama asunud praktikant peamise tähelepanekuna välja, et mida kõr­gemal kohal olid töötajad, kellega ta praktikakohas kokku puutus, seda tuhmim näis nende mõt­te­­tegevus. Tema kaaspraktikandid olid tema hinnangul pea kõik geniaalsed ning järgmise tase­me spetsialistid paistsid samuti väga taibukad. Kuid neist kümmekond aastat vanemad töötajad paistsid eelmainitutega võrdluses juba keskpärased ning mõne kõrgema juhi puhul jäi hoopis mõistmatuks, kuidas ta oma kohale oli pääsenud.

Esmapilgul võib see tunduda ühe ennast täis noore arrogantsusena, millel pole mingit pistmist reaal­susega, ent ometi on tema väljaöeldul toeks loogiline seletus. Ettevõtte kõrgemad ameti­kohad täidavad tihti tõelised patrioodid – inimesed, kes on ehk aastakümneid samas asutuses töö­tanud ning kelle puhul on raske ametikõrgenduse soovile „ei“ öelda, sest samm edasi tun­duks loogiline. Kui aga mõelda ülaltoodud uuringule, mille järgi tipptootlikkus saavutatakse ju­ba karjääri algfaasis, siis puudub tõeliselt andekatel inimestel igasugune motivatsioon oodata kõr­gemat kohta mitukümmend aastat, kuni eelmine okupant selle vabastab.

Mida suuremat väljakutset ametikoht pakub, seda vähem neid asutuses on ning šanss, et mõni neist just praeguse tööandja juures vabaneb, on üliväike. Seetõttu teevad nutikamad teadliku valiku ning lahkuvad kiiresti institutsioonidest, kuhu pääsemiseks on nad vaid mõne aja eest ol­nud valmis kurja vaeva nägema. Parimad neist lahkuvad ametikohalt esimese 2-3 aasta jook­­­sul; natuke vähem andekad püsivad organisatsioonis pisut kauem ning vaid sabas­sörkijad ja mõneti väiksema kujutlusvõimega töötajad jäävad sinna püsima. Eelnevast võrd­lus­baasist jäävad välja ettevõtete tippjuhid; tippjuhid on teistest eraldiseisev tase ja siin­kohal neid võrd­lusesse lülitada puudub igasugune alus.

Kuna juhtivate kohtade arv ettevõtetes on piiratud ning kunagi neile paigutatud töötajad võivad olla oma taseme saavutanud ega mõtlegi enam edasiliikumisele, jääb taibukatel noortel välja­kutsetest puudu, mistõttu nad otsivad uusi arenguteid mujalt. Seega peaksid tööandjad kas üldse loobuma parimate töötajate tagaajamisest, teades et nad kaotavad nad kõik üsna pea, või rakendama nende talenti parimal võimalikul moel selle lühikese aja jooksul, mil nad antud ette­võtte heaks töötavad.

Hea näide on Google´i töötajate silmanähtav ebalojaalsus. Google’i näol on tegemist ette­võttega, mis on muuhulgas kuulsust kogunud ennekuulmatu hüvedepaketiga, mida tööta­ja­tele pakutakse ning mis hõlmab endas muuseas tasuta gurmeelõunaid ning töökohas aset­sevat lasteaeda ja jõusaali. Paketi võimekust töötajaid motiveerida tõestab ka fakt, et Google on alates 2007. aastast võitnud Fortune’i väljajagatava Ameerika Ühendriikide parima töö­­­andja tiitli koguni kuuel korral üheksast.

Ometigi selgus 2013. aastal tööturu-uuringutega tegeleva PayScale’i poolt Fortune 500 nime­kirja kuuluvate ettevõtete kohta läbiviidud uuringust, et just Google’i palgal olnud töötajad rapor­teerivad üht nimistu lühemat tööstaaži selles ettevõttes – keskeltläbi 1,1 aastat. Olgugi, et osalt võib selle süüks panna Google’i suure kasvu, mistõttu on pidevalt uusi töötajaid juur­de palgatud ning nii mõnigi vastaja võis olla ka Google’i värske töötaja, ei ole see üksnes statis­ti­line möödalask ega ka mitte üksnes Google’it saatev eripära.

Kõik suured tehnoloogiafirmad, kes jahivad enda kasvu tagamiseks ühiskonna taibukamaid päid, on suure tööjõu voolavuse riskile avatud ning see kajastub ka kõigi nende statistikast. Täna tööturul oma tootlikkuse tipu poole suunduvaid töötajaid ei suuda kinni hoida ühegi töö­andja pakutava hüvega ning nad on valmis lahkuma kohe, kui nende tegevus ettevõttes end am­men­­dab või neile pakutakse uusi väljakutseid.

See ei pruugi ühe ettevõtte jaoks olla aga sugugi halb lahendus, kui suudetakse ära tabada ülal­too­dud põhimõte: kuna ühel hetkel jäädakse targematest peadest niiehknaa ilma, tuleb neid rakendada parimal võimalikul moel seni, kuni nad veel ettevõtte heaks töötavad. Arvestades Google’i (mediaanstaaž 1,1 aastat), Amazoni (1,0 aastat) või isegi eBay (1,9 aastat) edu­­kust, võib uute värskete geeniuste pealevool olla hoopis positiivne nähtus ning vananevad kaha­­neva produktiivsusega eks-geeniused võivad edasi liikuda rahulikumatele kohtadele Kodakis (20 aastat), Xeroxis (7,2 aastat) või IBM-is (6,4 aastat).

Joonis 2. Aktsiate 5-aastased hinnamuutused väikese ja suure mediaantööstaažiga tehnoloogia­ettevõtetes.

Allikas: PayScale / Finance Yahoo.

Seega järgmine kord, kui mõne ettevõtte kasvulootusi hindama asuda, võib olla mõistlik heita pilk ka nende keskmisele tööstaažile ning mõelda hetkeks, kas selle ettevõtte kasvulootused on raja­tud ambitsioonikate noorte pealevoolule või juba oma mugavustsooni sisenenud ning tasa­hilju manduvatele ettevõtte patriootidele.

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon