Mahetoitu süües kasvab isu - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Mahetoitu süües kasvab isu

Birgit Elken

18.12.2015 12:04

Shutterstock

Ameerika Ühendriikides on seoses millennials ehk generatsioon Y täiskasvanuikka jõudmisega esile kerkinud mitmed uued trendid, millest üks olulisemaid on tähelepanu pööramine tervislikele eluviisidele. Aina enam jälgib Y-põlvkond, mida nad suhu pistavad, mistõttu kasvab hoogsalt nõudlus orgaaniliselt toodetud toidukaupade järele. Praegu moodustavad mahetooted ~15% kogu USA toiduainete müügist ning oodatav 2014-2018 kasvutempo on keskmiselt 9-10% aastas.

Tuntuim mahekaupade müüja USA-s on kindlasti Whole Foods Market, millel on hetkel 434 kauplust üle riigi. Whole Foodsi kaupluste klientuur on pigem kõrgema sissetulekuga inimesed, sest kaup on seal oluliselt kallim kui tavalises supermarketis. Sel suvel sattus ettevõte skandaali, milles seda süüdistati kaupade valesti kaalumises ning nende eest liiga kõrge hinna küsimises. Lisaks saadud mainekahjule kaotas Whole Foods kliente. Samas aga tuldi välja uue  kontseptsiooniga, mis võiks klientideks meelitada ka keskmise palgatasemega inimesi – väiksema müügipinna ning soodsamate hindadega 365 by Whole Foods kauplused.

Sellised kauplused on USA-s tegelikult olemas juba alates 2002.aastast, kui turule tuli Sprouts Farmers Market. Ettevõte pakub värskeid, looduslikke ja orgaaniliselt kasvatatud toidukaupu soodsate hindadega. Tootevalikus on köögiviljad, liha, mereannid, pagaritooted, piimatooted, külmutatud toidukaubad, vitamiinid, toidulisandid ja looduslikud kehahooldustooted. Sprouts müüb kaupu keskmiselt 20-25% soodsamalt, kui tavalised supermarketid. Seega on ettevõtte sihtgrupiks USA keskklassi kuuluvad inimesed, kellel on huvi tervisliku toitumise vastu. Tänu sellele võidab Sprouts turuosa nii supermarketitelt kui ka kõrgemate hindadega mahetoidu müüjatelt (nagu Whole Foods). Ka kaupluste kontseptsioon on tavapärasest veidi erinev, meenutades supermarketi asemel pigem turgu, kus erilist tähelepanu pööratakse teenindusele.

Allikas: Sprouts Farmers Market

Sprouts hõivab umbes 4-5% USA mahekaupade turust ning 2018.aastaks oodatakse, et ettevõtte turuosa jõuab 8%-ni. Võrdluseks, Whole Foodsi turuosa on praegu umbes 18-20%. Sproutsil on 2015.aasta lõpu seisuga 217 kauplust ning järgneva 15 aasta jooksul on planeeritud jõuda 1200 kaupluseni. Samas on aga alati oht, et ettevõte ei pruugi leida kauplustele sobiva asukohaga kinnisvara, mis võib kiiret laienemisplaani pidurdada.

Sprouts on aastatel 2008-2014 kasvatanud tulusid keskmiselt 19% aastas ning viimase kolme aasta jooksul lausa 40% p.a. Võrreldavate kaupluste tulude kasv on viimastel aastatel jäänud 9-10% juurde, kuid selle aasta 3.kvartalis aeglustus kasvutempo 5,8% peale. Käesoleval aastal oodatakse tulude kasvu ~20% ja võrreldavate tulude kasvu 5-6%. Ettevõtte pikaajalised eesmärgid on kasvatada müüki >15% p.a. ja võrreldavate kaupluste müüki ~5% aastas. Puhaskasumi kasvu oodatakse keskmiselt 14-18% aastas.

Allikas: Bloomberg

Nagu alloleval graafikul näha, siis nii Sprouts Farmers Marketi kui ka Whole Foods Marketi aktsiahind on käesoleva aasta jooksul oluliselt langenud. See on tingitud üldisest sentimendist ja ka toidukauba hindade deflatsioonist aasta esimeses pooles. Mõlemad ettevõtted raporteerisid kahes esimeses kvartalis oodatust kehvemad finantstulemused ning Whole Foodsi suvises skandaalis langes „kaastundes“ ka Sproutsi aktsia. Novembris avalikustas Sprouts aga väga tugevad 3.kvartali tulemused, mille peale aktsiahind kerkis päevaga 16%.

Allikas: Bloomberg

Võrreldes 2014.aasta ja käesoleva aasta algusega on tänu aktsiahinna langusele Sproutsi valuatsioon oluliselt soodsamaks muutunud. Allolevas tabelis on näha nii Sproutsi kui Whole Foodsi 2016.aasta oodatavad suhtarvud. Esimese kolme rea põhjal (P/E, P/B ja EV/EBITDA) tundub Whole Foods soodsam ning lisaks maksab ettevõte ka dividende. Samas ROE ja ROA põhjal võiks arvata, et Sprouts on kasumlikum ettevõte. Lisaks ei tohiks unustada ka Sproutsi kiiret kasvu, mis võiks õigustada ettevõtte kõrgemat valuatsiooni. Kui Sproutsi tulud on viimase 3 aasta jooksul kasvanud keskmiselt 40% aastas, siis Whole Foodsi kasv on jäänud alla 10%. 2016 oodatav puhaskasumi kasv on Sproutsil 15% ja Whole Foodsil 5%. Seda väljendab ka oodatav PEG suhtarv ehk P/E, mis võtab arvesse ka kasumi kasvutempot.

Lisaks kahele eelnevalt kirjeldatud ettevõttele on veel mitmeid teisi, kes orgaaniliselt kasvatatud toidu tarbimise kasvust tulu teenivad. Nende hulka kuuluvad näiteks The Fresh Market, aga ka Kroger, Wal-Mart ja Supervalu, kes aina kasvava nõudluse tõttu laiendavad oma mahekaupade valikut.

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.




Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon