LHV analüütik ja kunagine majandusminister Heido Vitsur ning tänane ettevõtlusminister Liisa Oviir vestlevad Eesti majanduse käekäigust, koduturu väiksusest ja vajadustest muudatuste järele.
Liisa Oviir võtab meid oma kabinetis vastu kerge elevusega. „Selline intervjuuformaat on minu joaks huvitav ja esmakordne,” ütleb ta. „Võin oma 30 aasta kogemusega kinnitada, et kõike tuleb ette,” vastab Vitsur.
Kuidas hindate olukorda ettevõtluses?
OVIIR: Raske küsimus, millele üheselt vastata. Kui ma räägin välismaiste ettevõtjatega, siis nad ütlevad, et Eesti majandusega on kõik hästi ja olukord on suurepärane. Eesti ettevõtjatelt kuuleb seevastu suurt kriitikat. Tõde on vahepeal –meil läheb suhteliselt hästi, mis ei tähenda, et me võiks siia seisma jääda. Maailm areneb ja meie ettevõtlus peab arenema koos sellega. Meie ekspordi teevad suures osas 100 ettevõtet. Eksport läheb hästi, aga võiks minna paremini. Soome ja Venemaa on riigid, kuhu kaup varem suundus, aga seal on rasked ajad ja seetõttu on ka eksport 2 protsenti vähenenud. Samas oleme väga kiiresti leidnud uusi turge asemele. Ettevõtjad on olnud tublid. Mindud on USA-sse, Taani ja Hollandisse.
VITSUR: Olen nõus, et halvasti ei lähe. Vähemalt ei paista välja. Meil läheb paremini kui enamikul naabritest. Aga kui ma siiapoole läbi Viru Keskuse jalutasin, meenus mulle Maailmapanga asepresidendi visiit Eestisse 20 aastat tagasi. Tema nime ma enam ei mäleta, aga ta külastas Tallinna Kaubamaja – Viru Keskust ju siis veel ei olnud. Tookordne majandusminister Liina Tõnisson küsis tema käest, kuidas talle Eesti majanduse olukord meeldib. Vastus kõlas, et üldse ei meeldi, sest siin (kaubamajas) müüakse vähe Eestis toodetud kaupa. Selle mõõdupuu järgi läheb Eesti majandusel täna halvemini kui tookord. Viru Keskus tõrjus just hiljuti viimase Eesti tootjana välja Baltika, kelle pood keskusele enam ei sobinud. Lisaks on Viru Keskuses muidugi raamatukaupmehed, kes müüvad Eesti raamatuid. Seega – kui vanasti müüdi natukene Eesti kaupa, siis nüüd see nagu enam üldse ei kõlbaks.
OVIIR: Kaubamajas ju siiski kõlbab.
VITSUR: Jah, sest see on Eesti ettevõte. Eesti majandus ja ettevõtted on kohanenud, aga need valdkonnad, mida me oleme suutnud võita ja hoida, pole just väga hiilgavad. Probleem on selles, et võita pole õnnestunud uusi kõrge väärtusega nišše. On küll väikesed edulood, aga need on edulood vaid seni, kuni võetakse kellegi poolt üle ja need kolivad Eestist välja. Seega on ettevõtluses kaks valusat probleemi. Esiteks see, et uus paljulubav ettevõtlus ei taha kuidagi ära mahtuda ja juurduda. Teiseks aga on meil jäänud väheks lõpptoodangu valmistajaid, kes võtavad välja suurima osa lisaväärtusest.
Me oleme kuskil vahepeal. Jah, tuleme hästi toime, kõigist saatusekaaslastest paremini, aga oma ambitsiooni – ma ei räägi viie rikkama riigi hulka jõudmisest, vaid eesmärgist kasvada 3–5 protsenti aastas – pole me suutnud täita. Peame olema õnnelikud, kui suudame kasvada kolm protsenti. Aga see pole kindlasti piisav.
OVIIR: Järgmiseks aastaks on prognoos 2 protsenti, ülejärgmiseks 2,9.
VITSUR: Räägime ekspordi vajalikkusest, mis on igati õige, aga ettevõtjatel on väga raske, kui neil pole siseturgu (mis on enamasti koduturg), kus neil oleks mingisugune eelis, väljendugu see harjumuses, kultuuris või läheduses.
OVIIR: Aga on ju.
VITSUR: Toidukaupade puhul on, aga muud me enam ei tooda. Mänguasju meil enam pole, jalatseid toodame vähe.
OVIIR: Jalatsitootjaid on juurde tulnud.
VITSUR: On küll natukene, aga nende osa on väga väike. Eks ole näha, kas Baltika tuleb raskest olukorrast välja. Ka Jüri Kraft (Sangari omanik) hädaldab Valga tehases, et kui miinimumpalka tõsta, siis on asi läbi. Jah, Eesti toitu ostame küll meelsasti, aga Rannamõisa märgi all ostame ka Leedu broilerit.
OVIIR: Eesti turg on tõesti väike, võib-olla peaksimegi vaatama oma koduturuna Eestit, Lätit ja Leedut koos. Et kui ostamegi Leedu mune, siis ka see on piisavalt patriootiline. Võib-olla on Leedu muna pisut parem kui Poola muna.
VITSUR: Nõus. Aga miks meie koduturg on väike? Sest me oleme selle lahkelt ära andnud. Ja muidugi meie turg ongi inimeste arvult väga väike. Probleem on selles, et kui ettevõtjal pole selja taga tugevat koduturgu, on tal keeruline ka kaugele minna.
OVIIR: See on ka üks põhjus, miks ettevõtlusministri koht loodi. Lisaks ettevõtlusele on ministri hallata suur valdkond – väliskaubandus. Riik peab oma ettevõtjaid toetama ja julgustama, et lähme välja. Uued turud on väga olulised.
Samas mulle tundub, et Eesti ettevõtjad on üsna nutikad uute turgude leidmisel ja nad võib-olla ei otsigi nii väga riigi abi. Näiteks on E-Piim pääsenud iseseisvalt Jaapani turule.
Kui räägitakse, et Eesti turg on väike, siis mina olen öelnud, et ettevõtjad peaksid hakkama koostööd tegema. Paneme seljad kokku, siis suudame koos minna välisturule.
VITSUR: Kaks aastat tagasi viidi puidusektoris läbi uuring. Üks küsimus oli, et miks te ei koondu, ja teine, et millistel tingimustel oleksite nõus koonduma ja oma jõud ühendama. Enamikul juhtudel oli vastuseks „pigem surm”.
OVIIR: See on Andrese ja Pearu lugu.
VITSUR: Täpselt.
OVIIR: Aga ma siiski usun, et reaalne elu sunnib seda suhtumist muutma.
VITSUR: See peab muutuma hakkama. Kui me räägime ettevõtluskeskkonnast, siis selliste klassikaliste mõõtmistega nagu äritegemise kerguse ja lihtsuse hindamine pole meie tingimustes midagi peale hakata. Oluline on, kuidas ühinemisi ja koostööd parandada. Selles suunas tuleb töötada.
Ma ei mäleta, mis ülikool mõõdab majanduse komplekssuse indeksit, aga indeksi järgi tulebki meie majanduse põhiprobleemina välja vähene komplekssus. See tähendab, et ettevõtted on nagu siga ja kägu, ettevõtted ei haaku omavahel. Ja kuna nad ei haaku, siis on omavahelised logistilised ahelad kohmakad ja pikad. Lisaks ka ebakindlad ja kallid.
OVIIR: Läinud nädalal kohtusime Võrus puidutöötlejatega. Minu jaoks oli positiivne näha, kuidas tehakse koostööd. Puidutööstuse kõrval asub graanulivabrik – vabrik võtab puidutööstuse jäägi ja teeb sellest graanuleid. Parim näide koostööst.
VITSUR: See on hea näide, aga esimene pääsuke ei too kevadet. Selliseid näiteid tuleb otsima hakata, et neid tekiks juurde. Me tõlgendame ettevõtluskeskkonda ja -vabadust vanamoodsalt. Nüüd tuleb vaadata, millised on meie suuremad nõrkused, näiteks et siseturg on väike. Ettevõtluskeskkonda tuleks vaadata selle järgi, kuidas see soodustab piisavalt tugevate ettevõtete tekkimist. Näiteks on E-Piim üks suuremaid tootjaid, aga isegi nende toodangu maht pole piisav.
Kunagi Läänemaa meetootjad rääkisid mulle oma kurba lugu. Nad tahtsid ökomeega Jaapani turule minna, saatsid näidised sinna ja said poole aasta pärast vastuse, et saatke meile iga päev 15 tonni mett. Nende terve aastatoodang oli sama suur.
OVIIR: Koostööd tehes saab mahud suuremaks, aga ettevõtted ei suuda kunagi piisavalt palju toota. Seetõttu peaksid väljundiks olema hoopis kvaliteetsed nišitooted.
VITSUR: Vaja on kokku panna ettevõtjate ideed ning turgude tundmine ja turgudele sisenemise oskus. Kui arvestada Eesti väiksust, peab meie toodetele igal juhul ruumi olema. Meie väiksus saab olla eelis, aga peame oma keskkonna kujundama selliseks, et saaksime väiksuse muuta tõeliseks eeliseks. Selleks pole palju aega, sest rahvas väsib.
OVIIR: Meile meeldib küll rääkida väiksusest ja paindlikkusest, ent mulle tundub, et me ei ole väga paindlikud
VITSUR: Ei ole jah.
OVIIR: Väga levinud on suhtumine, et kui niimoodi on olnud, siis las ta nii ka jääb. Väiksus annab ainulaadse võimaluse teha muudatus vastavalt hetkevajadusele. Aga me ei kasuta seda.
VITSUR: Keskkonna stabiilsus on väärtus ja kiiresti muutumine tekitab probleeme. Siin tuleb kompromiss leida. See ongi ettevõtlusministri missioon.
OVIIR: Absoluutselt. Teatud stabiilsus on meil olemas, aga näiteks keskkonnatasude osas oleme tekitanud ebakindlust. See, kuidas me ennast näeme, on seotud teatud stampidega ega tugine üldse reaalsele elule.
VITSUR: Me oleme paljud sõnad oma leksikonis keelu alla pannud. See on sama, kui öelda heliloojatele, et ühte nooti kasutada ei tohi. Aga majanduses oleme just nii teinud. Me ütleme, et me ei tee seda, teist ja kolmandat mitte kunagi – näiteks maksuerisused. Ma rääkisin Mart Laarile juba siis, kui ta esimest korda peaminister oli, et ärme küsi väikeste ettevõtete käest tulumaksu. Las nad maksavad samamoodi, nagu oli korraldatud enne II maailmasõda Eesti vabariigis, kus väikeettevõtja maksis mingi kindla summa, näiteks 500 krooni, ja tal lasti tegutseda.
OVIIR: Olen sama meelt. Erinevates riikides Lätist kuni Hiinani on rakendatud seda, et väikesed ettevõtted, kes rahuldavad ainult oma pere vajadusi ja kelle käive on väike, maksavad kindla summa ja neil pole vaja mingeid aruandluskohustusi, lube, litsentse. Toimeta ja hoia oma perekonda üleval. Elustiiliettevõtteid peab olema, aga samas peame looma soodsa keskkonna ka suurtööstustele. Nemad omavahel ei konkureeri.
VITSUR: Tuleb luua keskkond ettevõtjatele, et nad tahaksid tegutseda, mitte vihastada neid mingite mõttetute aruandluskohustustega.
OVIIR: Ettevõtlikkust kärbitakse mõttetu bürokraatiaga. Iga akti puhul, mis vastu võetakse, tuleks mõelda, kas see on ikka hädavajalik.
VITSUR: Üks välispraktikant töötas 2002. aastal rahandusministeeriumis ja tegi uuringu selle kohta, mida saaks Eesti ettevõtluspoliitikaga ette võtta. Järeldus oli lihtne: paarisajast suuremast ettevõttest on vaid 34 tõeliselt ettevõtlikud. Tuleb lihtsalt vaadata, et ettevõtlikud ettevõtted saaksid kasvada kaks korda kiiremini kui seni – seega tuleb nende teelt takistused ära koristada, et nad saaksid oma kasvu kiirendada. Uute ettevõtete juurdetekitamine oleks palju raskem ja võtaks märksa rohkem aega. Analüüs pandi sahtlisse ja sellega ei tehtud mitte midagi, kuna see soovitas erandite tegemist ja väitis, et ettevõtetesse tuleb hakata eraldi suhtuma. Aga selline mõtteviis ei sobinud. Ka mina kuulsin uuringust alles hiljem.
Tiit Efert
* Artikkel ilmus LHV ajakirjas Investeeri 4/2015
Tweet