Shutterstock
Möödunud aasta läks USA autotööstuse ajalukku, kui kõige suurema uute autode müügiga periood. Nimelt suudeti lüüa juba 15 aastat püsinud rekord, kui madalad bensiinihinnad, madalad intressimäärad, paranev tööjõuturg ning USA vananev autopark kõik aitasid kaasa uute autode müügile. Kokkuvõttes müüsid autotootjad USA turule ligi 17,5 mln sõidukit ehk senini tipptaset märkinud 2000. aasta müügimahtu ületati 70 000 sõiduki võrra.
Nafta hinna langusest tulenevad madalad bensiinihinnad, mis hetkel kõiguvad $2 juures gallonist, on taas muutnud ka ameeriklaste autoeelistusi. Edukamad autotüübid on just maasturid ning pikapid, mida müüdi eelmisel aastal kokku 9,7 mln, moodustades kogumüügist 55%. Võrreldes eelmise aastaga näitasid antud mudelid tugevat, 13%-list kasvu. Sõiduautode müük aga kahanes 2,2%, mida pole aidanud tõsta ka suuremad allahindlused. Kui majanduskriisi ajal ning järgnevatel aastatel suutsid pisemad sõiduautod edukalt maasturite ning pikapidega konkureerida, siis majandusliku olukorra paranemisega on alates 2013. aastast suuremad autod juhtohjad taas enda kätte võtnud.
Allikas: Bloomberg
Turuosade lõikes erilisi muutusi ei toimunud, kui suuremad neli on endiselt General Motors (18%), Ford (15%), Toyota (14%) ning Fiat Chrysler (13%). Nendest pidi enim turuosa loovutama turuliider, kelle osakaal kahanes 0,12 protsendipunkti. GMi tooteportfelli lõikes kaotasid sõiduautod turuosa 1,2 protsendipunkti, samas kui ettevõtte kergveokite segment näitas 1,1%-list turuosa kasvu.
Allikas: Autodata
Suurematest tootjatest kasvas kiireimini FCA, kellele kuuluvad Jeep brändi sõidukid läksid müügiks nagu soojad saiad. FCA grupi müügikasv USA turul oli 2015. aastal 7,3%. Fordi müük kasvas aastatagusega võrreldes 5,3%, kui ettevõtte müügihiti, F-seeria pikapi müük kerkis viimase 10 aasta kõrgeimale tasemele. Fordiga sama kasvutempot suutis aasta peale näidata ka Toyota. General Motorsi autode müük kerkis 2015. aastal 5%.
Allikas: Autodata
Väga tihe rebimine oli taaskord luksusautode segmendis. Hoolimata müügi 17%-lisest langusest detsembris, suutis troonil püsida BMW, kes müüs aastaga 346 023 sõidukit ehk 2% rohkem kui aasta tagasi. See märkis kolmandat järjestikust aastat, mil bränd püstitas uue müügirekordi. Lexus võitles 344 601 autoga välja teise koha, lõpetades alates 2011. aastast kestnud Saksa autotootjate kaksikvalitsemise. Kolmandaks platseerunud Mercedes aga ei jäänud pikalt maha, müües 2015. aastal 343 088 sõiduautot.
Allikas: Bloomberg
Muidugi on kõigi huulil küsimus, kas head ajad jätkuvad või mitte. Analüütikud näivad arvavat, et 2016. aastal on taas oodata korralikku müügitulemust. Samas leitakse, et tõusvate intresside keskkonnas peavad autotootjad nõudlusele rohkem kaasa aitama. Barclays analüütiku Brian Johnsoni arvates võtavad tootjad kasutusele suuremad allahindlused kui seni, mis võib maskeerida tarbijate leigemat nõudlust tootjate kasumimarginaalide arvelt. Tõsi, marginaale toetavad teiselt poolt madalamad sisendikulud nagu näiteks teras ning muud materjalid. Ka BMW Põhja-Ameerika juhi Ludwig Willischi nägemus on optimistlik. Kuna bensiinihinnad ja intressimäärad on madalad ning paljudel BMWdel hakkab kolmeaastane liisinguperiood lõppema, oodatakse ka käesoleval aastal tugevat nõudlust.
Samas on pikemas perspektiivis küsimärke rohkem, kuna väidetavalt on üha rohkem noori ameeriklasi suundumas elama linnapiirkondadesse, kus kasutatakse aktiivsemalt autode jagamist ning seetõttu võidakse loobuda oma auto ostmisest. Hoolimata mitmetest uutest tehnoloogilistest lahendustest, mis keskenduvad autode jagamisele mitte omamisele, on noorem põlvkond uute autode turul siiski väga aktiivne. Toyota sõnul on oma auto omamine endiselt oluline neile, kes loovad peret ning noored kalduvad pigem ostma väiksemaid maastureid. Noorem põlvkond moodustas ligi veerandi Toyota viimase kvartali klientidest. Ühtlasi võib noori just kasutatud mudelite juurest uute autode poole tõmmata tehnoloogia areng, mis võimaldab näiteks auto, nutitelefoni ja interneti koostööd.
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.
Tweet