Shutterstock
Pole harv arvamus, et pension on Karl Marxist inspireeritud sotsialistide hiline leiutis, mis koormab turumajandusliku riigi eelarvet. Tegelikkus on aga karmim, ja mitmed majandusajaloolased kinnitavad, et pikaealise ja kunagi pea kogu õhtumaalastele tuntud maailma hõlmanud Rooma impeeriumi huku põhjus polnud mitte barbarite sissetung, vaid suure armee lojaalsuse ostmisele suunatud pensionisüsteem.
Pensionimaksmisel on tõesti pikk ja järjepidev ajalugu. Selle jätkumist (sotsiaalpensioni makstakse praegu 80 riigis) ei ähvarda ka kuuldused läänelike heaoluriiklike põhimõtete võimalikust hülgamisest seoses elanikkonna vananemisega, sest riik vajab kaitsmist ja kaitsjate tõsine motivaator läbi aegade on läbiproovitult olnud just pension.
Kõik algas Roomas
Kuigi mõningate ajaloolaste väitel on märke varasest sotsiaalhoolekandest juba Babüloonia kuninga Hammurapi 1750. aastal eKr kehtestatud seadustekogus, on süsteemi juured seal, kus õhtumaal harilikult – Roomas.
Rooma riigi aegne penisonisüsteem on toonud meie keelepruuki vähemalt kaks sõna, mida mittelatinistid ei oskakski elatusrahaga siduda – preemiaks nimetati tol ajal erruläinud sõjaväelase pensioni, diplomiks aga pronkstahvlil pensionitunnistust. Rooma vabariigi algaegadel oli väeteenistus ajutine, üldkohustuslik ja n-ö sõjakäigupõhine, mis tähendas, et pärast ohu või vajaduse möödumist pandi relvad kõrvale ning mindi taas külvama või lõikusele. Vabariigi lõpuaegadel tekkis aga vajadus alalise ja tugeva armee järele. Selleks loodi elukutseline sõjavägi, kus näiteks impeeriumi langusaegadel, keiser Diocletianuse ajal (aastail 284–305) oli standartide all maavägedes ligi 400 000 ja lisaks mereväes veel 46 000 meest. Teenistusaeg oli toona 20 aastat – see on jäänud siiani paljudes riikides samaks –, mille järel oli pensioneerujaile ette nähtud riiklik pension.
Rooma veteranidele määrati teenistuse katkemisel vigastuste tõttu või teenistusaja täitumise järel hüvitis maatükina riigimaadest kas Itaalias või (veteranide hajutamiseks ja kolooniate paremaks valitsemiseks) allutatud maades. Ülikute maanappusest ajendatud vastuseisu tõttu asendati krundijagamine regulaarse pensionirahaga. Lisaks värbamise hõlbustamisele ja sõdimishuvi stimuleerimisele oli pensionisüsteemil ka tugev julgeolekuline tähendus. Nimelt püüti palga ja pensioni abil kahandada veteranide kui hästi organiseeritud ja löögijõulise ühiskonnakihi himu riigipöördeks ja mõne „oma poisi” riietamiseks purpurse äärega keisritoogasse. Lisaks lasus veteranidel kohustus olla reservväelasena valmis riigi kaitseks taas rivvi astuma.
Iga uus valitseja oli sunnitud Rooma ühiskonna mõjuvõimsama osa ehk sõjaväe hüvesid suurendama. Nende hüvede rahastamiseks asutati juba esimese keisri Augustuse valitsusajal (aastail 63–14 eKr) eriline riiklik kassa – aerarium militare. Raha selleks saadi uutest maksudest, milleks olid pärandimaks (5%) ja müügimaks (1%). Pensioni suurus Augustuse perioodil oli kaardiväelasel ehk pretoriaanil 16-aastase teenistuse järel 20 000 sestertsi ja üldväe leegionäril 20-aastase teenistuse järel 12 000 sestertsi. Võrdluseks võib välja tuua, et tollal sai sestertsi eest pätsi leiba ja klaasi veini.
Sõjaväeteenuse ja veteranide lojaalsuse ostmine oli hiigelriigi majandusele niivõrd tõsine koorem, et seda peetakse impeeriumi kokkuvarisemise üheks tõsiselt võetavamaks põhjuseks.
Uus aeg, uus algus
Kulus hulk sajandeid, enne kui riigikorraldus jõudis taas tasemele, kus tekkis vajadus ja ka võimalus soodustada selle toimimist pensionirahaga.
Väidetavalt kehtestati üks esimesi uuema aja pensionisüsteeme Saksamaal Saksi-Gotha-Altenburgi hertsogi, protestantliku ilmavaate suure eestseisja Ernst I Vaga kuldseks nimetatud valitsemisajal. Tema korraldusel seati 1645. aastal sisse lesefond vaimulike leskede toetuseks, millele järgnes 1662. aastal toitjakaotuspension kooliõpetajate leskedele. Enne seda oli teatav hoolekandesüsteem levinud vaid tsunftides ja kaupmeeste ühendustes, kus eluajal tehtud sissemakseist kaeti matusekulud ja maksti perele toetust.
Kristliku solidaarsuse eeskuju on nakkav, kuid vahel aeglasevõitu. Alles järgmise sajandi algupoolel levis selline hoolitsus vaimulikkonnale ka Euroopas laiemalt – mõnel pool ühekordse väljamaksena, teisal aga igaaastase preemia ehk meie mõistes pensionina.
Ajaloole tagasivaatavalt traditsioonilisem ehk militaarne pension võeti kasutusele Päikesekuninga Louis XIV ajal, mil mereväeohvitseridele määrati pension aastal 1673. Prantsuse revolutsiooni päevil (1790. aastal) võttis vabariik aga vastu seaduse riigiteenistujate pensioni kohta ja pension määrati kõigile, kes olid teeninud 30 aastat ja saanud 50-aastaseks.
Uues Maailmas jõuti prantslasi isegi ennetada – 1636. aastast oli Põhja-Ameerikas Plymouthi koloonias kehtestatud sõjaväepension. Siiski saab riiklikult arvestatavas mahus pensionist rääkida alles pärast riigi tekkimist, kui uue riigikorralduse sünnimaal Ameerika Ühendriikides võeti suund veterane majanduslikult toetada pärast Suurbritanniast eraldumiseks peetud iseseisvussõda 18. sajandi lõpuveerandil, veelgi enam aga pärast kodusõda. Sõjaväepensionide süsteem on ajapikku üha laienenud, erilise hoo sai see sisse 19. sajandi lõpu kiireil arenguaastail. Üleriigiline riigiametnike tsiviilpensionisüsteem loodi 1920. aastal, viimati uuendati seda 1987. aastal. Laialdane pensioniplaanide rakendamine sai hoo sisse Teise maailmasõja ajal, kui palgatõus oli kõigile külmutatud ning motiveerimisraha suunati üha rohkem pensioniarvetele.
19. sajand tõi koos tööstusrevolutsiooniga kaasa tööliskonna tekke. Töölised hakkasid sotsiaalse solidaarsuse, aga ka hädavajaduse tõttu asutama n-ö pensionikassasid ohtliku töö käigus tekkida võivate invaliidistumiste ja surmade ehk toitja kaotuse puhuks.
Üldine pensionisüsteem riikliku solidaarsuse kandjana kehtestati esimesena aga Saksamaa ühendaja Otto von Bismarcki sotsiaalseadustikuga aastal 1889. Vanadus- ja invaliidsuspension, mida rahastati algselt tööjõumaksust, oli kavandatud 70. eluaasta ületanud töölistele (1916. aastal alandati seda piiri 65. eluaastani). See oli toona kõrge määr, sest keskmine prognoositav eluiga oli tollal hinnanguliselt vaid 70 aastat (kui jätta kõrvale keskmist alla viivad väikelaste ja sünnitussurmad).
Universaalpensionile mindi peamiselt üle siiski alles 20. sajandi algusaastail: suurematest Euroopa majandustest näiteks Suurbritannias 1908. aastal ja Prantsusmaal 1910. aastal.
Muide, 20. sajandini peeti Inglismaal vaesust peaaegu kriminaalseks – seda reguleeris 1495. aastast pärit seadus hulkurite ja kerjuste kohta, mis muu hulgas nägi ette kerjuste vangipaneku. Veel viktoriaanlikus ühiskonnaski loeti vaeseid moraalselt mandunuiks, kelle osaks jäi sunnitöö nn töömajades. 1908. aastal määrati neile, kel aastaid üle 70 ja aastane sissetulek alla 31,5 naelsterlingi, viie šillingi suurune ehk veerandnaelane nädalapension. Sellele üleriiklikule pensionile järgnesid töötus- ja tervisekindlustussüsteemid aastal 1911. Vaesusseadus tühistati formaalselt siiski alles 1948. aastal, mil sissetulekuta inimestele kehtestati riiklik toetus.
Uuel ajal loodud, riikliku hoolitsuse kontseptsioonist lähtuva pensioni suurus oli enamasti seotud pensionikindlustusmaksete ja töötaja palga suurusega, tihti oli töövõtjail sundpensionikindlustus vanaduse, invaliidsuse ja toitja kaotuse puhuks. Sellistele põhimõtetele on rajatud pensionisüsteem paljudes riikides.
Pensionisüsteemide areng on toimunud kahe – Anglo-Saksi ja Saksa – mudeli järgi. Tõsi, enamikus riikides on nood ajapikku teineteisele lähenenud. Saksa süsteem on suunatud inimese sotsiaalse staatuse ja elukvaliteedi säilitamisele ka pärast töövõime kaotust, liberaalsem Anglo-Saksi süsteem on aga karmim – see on suunatud vaesuse vähendamisele.
Tulevikus minevikku
Õhtumaades on nii riiklike kui ka eraalgatuslike pensionifondide rahal üha suurem osatähtsus kogu rahandus- ja majandustegevuses. Nii on fondide tulevik tihedalt seotud riikide majanduse käekäiguga ja vastupidi. Samal ajal aga on tõsiseid probleeme sellega, kuhu triljonitesse eurodesse ulatuvate aktivatega fondide raha investeerida.
Nii ähvardab heaolupõhimõtetel üles ehitatud riike lisaks massilisele sisserändele täiesti reaalselt sama saatus, mis viis langusse Rooma impeeriumi – riigi ees seisvad pensionikohustused ületavad riigikassa võimalusi. Kreekat pole vaja vist nimetadagi, see hoiatav näide on tulevikus ilmselt kõigis rahandus- ja sotsiaalhoolekandesüsteeme käsitlevais õpikuis.
20. sajandi teise poole riigimudelid pole enam rakendatavad, ees ootab karmim tulevik – väiksemad palgad ja pensionid, kõrgemad maksud, kõrgem pensioniiga, rohkem võõrtöölisi. Spekuleeritakse ka, et 20. sajandi leiutise ehk universaalpensioni kui turvalise eluviisi vanadusse pikendamise garantii kõrgaeg on peagi möödanik ning tulevikus on taas igaühel endal järjest suurem roll oma pensioni teadlikul kogumisel.
LISAKS:
Eesti Wabariik
Aastatel 1920–1924 maksti riiklikku pensioni vaid sõjaväelastele, 1924. aastast alates hakati seda maksma ka riigi- ja omavalitsusametnikele ning õpetajaile. Ühtlasi laiendati tööõnnetuste tõttu töövõimetuks jäänute pensionikindlustust, mida hakkasid saama riigikaitses töötanud invaliidid ja ka tööõnnetustes invaliidistunud põlluharijad. Töövõime täieliku kaotuse puhul maksti toetuseks 2/3 aastapalgast, kergematel juhtudel kehtestati kindlaksmääratud protsent. Enne töörahvariigi kehtestamist 1940. aastal oli Eesti riikliku pensioni saajate nimekirjas veidi üle 15 000 inimese.
Pärast Teist maailmasõda
Kui suur sõda läbi sai, langes hoolekandetöö pearaskus „õigel poolel” sõdinud invaliidide ja veteranide elujärje kindlustamisele. Riiklik pensionisüsteem nägi vanaduspensioni ette meestele alates 60. eluaastast ja naistele alates 55. eluaastast. Pensioni suurus sõltus tööaastate arvust ehk staažist, aga ka viimaste tööaastate palgast – nii käisid paljud pensionieelikud „tutvuse poolest” oma viimastel tööaastatel kallimalt tasustatud töödel. Eesti jaoks suhteliselt soodsat süsteemi toetas impeeriumi suurte idapoolsete alade suhteliselt suure noorte töötajate osakaaluga elanikkond. Uue korra sümboliks ja sotsialistliku põllumajanduse alustalaks olnud ühismajandite ehk kolhooside liikmed aga loeti erasektori töötajaiks – neile laienes pensioniseadus alles 1964. aastal. Muuseas, paljud suure impeeriumi põllumajanduspiirkondade elanikest said elukohavahetust ja impeeriumisisest reisimist võimaldavad isikutunnistused alles 1974. aastal, kui võeti käiku uued siseriiklikud passid. Viimane ei kehtinud õnneks Eesti kohta.
Tänapäev
Pärast Vene aja lõppu on Eestis üles ehitatud kolmesambaline liitpensionisüsteem: riiklik, kohustusliku omaosalusega ja vabatahtliku osalusega pension. Nõukogude sõjaveteranid saavad lisaks Eesti riigipensionile ka veteranipensioni Vene föderatsioonilt. Nagu terves maailmas, kus pensione makstakse, on ka meie pensionisüsteem (ehk riik) suure probleemi ees – elanikkond vananeb ja pensionäride hulk üha kasvab, maksumaksjaid jääb aga vähemaks.
Ants Vill
* Artikkel ilmus LHV ajakirjas Investeeri 4/2015
Tweet