Pseudoaktsiad jalgpallis - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Pseudoaktsiad jalgpallis

Mari-Liis Kukk

04.02.2016 09:08

Shutterstock

Jalgpalliklubid on investeeringud, mis enamikul juhtudel omanikele suuri kasumeid sisse ei too ning uhkeldamisõiguste kõrval saavad omanikud „nautida“ pigem aastate jooksul klubide bilanssi juurde pumbatavate rahasummade mitmekordistumist. See on ka põhjus, miks mitmed suurklubid on täna klubiomaniku rolliga kaasnevat tähelepanu ja kuulsust nautivate super­rikaste mängumaaks, kuigi selle kõrval eksisteerib ka teisi omandivorme. Hispaanias on näiteks mitmete klubide, sealhulgas ka legendaarsete Barcelona ja Real Madridi omanikeks klubi toe­tajaid koondavad ühendused, kus kõikidel liikmetel on võrdne hääleõigus ning klubi igapäeva­elu juhatab fännide valitud president.

Kolmas, jalgpalliklubide piiritut rahavajadust arvestades mõneti üllatav omandivorm on avalikult kaubeldavate aktsiatega äriühing. Kuivõrd reaalset tootlust sellised aktsiad üldjuhul ei paku ning investorid ostavad neid pigem selleks, et saada lisaemotsioone oma lemmikklubi omamisest, võiks lihtsale loogikale tuginedes eeldada, et selline omandivorm on vaid mõne üksiku tugeva brändiga jalgpalliklubi pärusmaa. Ometi – tõenäoliselt paljude üllatuseks – on olemas isegi 22 börsil olevat jalgpalliklubi koondav STOXX Euroopa jalgpalli indeks, mil­les viie suurima nimena on esindatud NYSE-l noteeritud inglaste Manchester United, Frank­furdi börsi nimekirja kuuluv Borussia Dortmund ning kolm itaallast Milano börsilt: Juventus, AS Roma ja Lazio.

Joonis 1. STOXX Europe Football indeksi  (FCTP) kolme aasta liikumine eurodes.

Allikas: STOXX Limited.

Nagu indeksi viimase kolme aasta liikumisest väga selgelt näha on, ei paku jalgpalli­klubide aktsiad pikas perspektiivis mingitki tootlust, pealegi ei maksa enamik neist ka ku­na­gi välja dividende. Samas on isegi indeksist näha väga suuri liikumisi, mis sooritavad eriti järske manööv­reid ülespoole ning hiljem - veidi tagasihoidlikumas tempos - võtavad jälle suuna tagasi allapoole. Veel paremini paistavad sellised liikumised silma üksikute klubide aktsia­­­hindades. Heaks näiteks on Itaalia pealinnaklubi AS Roma aktsiagraafik. 2013. aasta sügisel alustas klubi uut hooaega Itaalia Serie A-s seninägematus tempos, võites kõik oma esimesed kümme mängu, olles möödunud hooaja lõpetanud tagasihoidlikul kuuendal kohal. Klubi aktsia rea­geeris pöörase tõusuga, kerkides oktoobri keskpaigaks enam kui 200%, kuid kohe, kui halve­nesid tulemused jalgpalliväljakul, taandus ka aktsiahind.

Joonis 2. AS Roma viimase viie aasta aktsiahinna liikumine eurodes.

Allikas: Bloomberg.

Kõikide nende emotsioonide kõrval on jalgpalliklubide aktsiahindade säärasel reaktsioonil hea­dele tulemustele palliplatsil olemas ka täiesti ratsionaalne selgitus. Nimelt on klubide tulemused väga tugevas seoses sellega, kui suurt tulu nad suudavad teenida. Näiteks on igale UEFA Meistrite Liiga alagrupiturniirile pääsenule garanteeritud auhinnarahana €12 miljonit ning olenevalt sinna jõudmise teekonnast või edasistest tulemustest, samuti televaatajate huvist konkreetse klubi vastu, kasvavad klubidele makstavad tasud suurte hüpetega. Näiteks teenis möö­du­nud hooajal Meistrite Liigas teise koha saavutanud Juventus hooaja peale kokku €89,1 miljonit - ligi poole rohkem kui finaali võitnud Barcelona, peamiselt tänu suuremale telehuvile Itaalias. Auhinnarahade kõrvalt ongi sisuliselt kõik klubide teenitavad tulud (teleõiguste müügilt teenitav osa, piletitulu, fännikaupade müük jms) otseselt seotud sellega, kui popu­laar­sed nad on. Ja inimestele meeldivad võitjad.

Samas jäetakse seejuures tähelepanuta üks väga oluline jalgpallimaailma varjukülg: mida rohkem raha selles meelelahutusäris ringleb, seda enam maksab tipptasemel konku­ree­ri­mine. Seda eriti täna, kus nii mõnegi Euroopa tipptiimi edu taga peitub ülirikas omanik, kes ei pelga parimate mängijate eest maksta täpselt nii palju, kui müüja küsida julgeb. Ülemine­ku­tasud on aga ühekordsed väljaminekud ning moodustavad vaid väikese killu sellest summast, mida klubid igal aastal mängijate palgana välja maksavad. 1992. aastal oli keskmine Inglise kõrgliiga jalgpalluri nädalateenistus umbes 1 755 naela, 2014. aastal juba 43 000 naela. Kogu liiga peale teenitud tulu on samas ajavahemikus kasvanud aga 170 miljoni naela pealt 3,3 miljardi naelani. Kiire arvutaja märkab, et kõrgliiga pallurite palk on kasvanud ligikaudu nel­jan­diku võrra kii­re­mini kui klubide tulud, ning just siin peitubki põhjus, miks jalg­palli­­klubid on võime­tud investorile kasumit teenima: väga suur osa rahast, mis süsteemi sisse pannakse, läheb män­gi­jate taskusse ning sealt kaudu uuesti süsteemist välja. See ei ole ilmtingimata eba­õiglus – on ju just väljakule astuvad mängijad need, kes pakuvad rahvale meelelahutust ning mee­­li­­tavad miljoneid silmapaare jälgima iga nende liigutust. Investorite põhirolliks jalgpallis jääb aga paraku igavesti seda etendust üleval pidada ning tunda uhkust selle üle, et tänu neile saab rah­­vas nautida head show´d.

Sellegi poolest leidub üksikuid erandlikke klubisid, mis suudavad süsteemis ringlevaid res­­surs­se kasutada otstarbekalt ning on valmis osa neist loovutama tänutäheks ka investo­ri­tele, kes on klubi tegemistele õla alla pannud. Üks viimaste aastate parimaid näiteid selli­sest klubist on Borussia Dortmund, mis on küll börsil noteeritud juba 2000. aastast, ent pööre pare­muse poole nii palliplatsil kui turgudel saabus selle kümnendi alguses. Ehkki kasum­likkus on kõikunud, on klubi suutnud viimased viis majandusaastat lõpetada plussis ning viima­sel kolmel aastal on välja maks­tud ka dividende. Selle tulemusel on erinevalt enamikest jalg­palli­aktsiatest võtnud Borussia Dortmundi aktsia sisse üsna selge trendi ning käitub üsna sar­naselt tõelisele ettevõtte akt­siale, reageerides enam reaalsetele majandustulemustele ning vähem palli­platsil toimuvale.

Joonis 3. Borussia Dortmund viimase viie aasta aktsiahinna liikumine eurodes.

Allikas: Bloomberg.

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.


Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon