Shutterstock
AB InBevi ning SAB Milleri ühinemine näitas üsna selgelt, et õlletootjad otsivad uusi kasvuvõimalusi arenevatelt turgudelt. Pole mingi saladus, et arenenud riikide õlleturgude kasvutempo on põhimõtteliselt stagneerunud. Heinekeni aruande järgi oodatakse Lääne-Euroopa premium õllede mahtude kasvuks järgnevatel aastatel keskmiselt 0,5% ning erinevad turu-uuringud prognoosivad USA õlleturu kasvuks ca 1,5% aastas. Seega on antud turgudel võimalus müügitulusid kasvatada läbi turuosa võitmise või kallimate toodete suurema osakaaluga kogumüügist.
Arenevate turgude väljavaade on aga märksa helgem. Kui lisada Põhja-Ameerikale kiirelt kasvav Lõuna-Ameerika turg, tõuseb premium õllede kasvuprognoos 6,8%-ni, Aafrikas ja Lähis-Idas oodatakse kasvuks 6,5% ning Aasias 4,9%. Pole ka ime, et mitmed õlletootjad peavad antud regioone tuleviku kasvumootoriteks. InBevi ja SAB Milleri ühinemise järel tekib ülekaalukalt maailma suurim õllepruulija, kes on äärmiselt tugevalt positsioneeritud igas maailmajaos peale Euroopa. Samas on võimalusi kiiresti kasvavatele õlleturgudele panustada ka läbi teiste õlletootjate.
Ambev on Ladina-Ameerika suurim õllepruulija (ettevõte on noteeritud USA börsil sümboli ABEV) all. Ettevõtte kontrolliv omanik on 62%-ga AB InBev. Ambevil on litsents müüa AB InBev Budweiseri ja Corona brände Ladina-Ameerika riikides ning lisaks vastastikune litsentsileping, mille kohaselt võib Ambev toota ja müüa Ladina-Ameerikas Stella Artois ja Beck’s brände ning AB InBev võib samal ajal toota ja müüa Brahma brändi Euroopas. Lisaks on Ambevil õigus toota ja müüa AB InBev brände (muuhulgas Budweiser, mis on Kanada enimmüüdud õlu ja Bud Light) Kanadas kuni aastani 2098, misjärel on osapooltel õigus pikendada litsentsilepingut veel 100 aastaks. Ambevil on ka eksklusiivne litsentsileping PepsiCo’ga, mille kohaselt võib ettevõte Brasiilias, Dominikaani Vabariigis ning Peruus toota ja müüa teatud Pepsi brände nagu näiteks Pepsi-Cola, Seven Up ja Gatorade.
Kuigi ettevõtte tegutseb väga paljudes riikides, siis olulisel määral sõltutakse Brasiilia turust. Seal müüb Ambev 50% oma mahtudest ning genereerib 60% EBITDAst. Brasiilia on mahtude poolest üks maailma suuremaid õlleturgusid, kus aastane müük ulatub 127 miljoni hektoliitrini. Ambevil oli 2014. aasta müügimahtude järgi 68% suurune turuosa, peamiselt läbi kolme brändi (Skol, Brahma ja Antarctica). Lähimal konkurendil Cervejaria Petropolis oli alles 12% suurune turuosa, järgnesid Brasil Kirin ning Heineken 9%-liste turuosadega.
Ka Euroopa suuremad õlletootjad on üha enam vaatamas arenevate regioonide poole, tulenevalt eelnevalt mainitud madalatest kasvutempodest koduturgudel. Heineken, kes on maailma suuruselt teine õlletootja müügitulude järgi, on võtnud strateegiaks investeeringud suunata pigem arenevatele turgudele. Ettevõte peamine rõhk on loomulikult ka nendes regioonides panustada eelkõige Heinekeni bärndile, aga samas ka teistele premium brändidele. Heineken genereerib arenevatest riikidest 49% müügituludest, 62% müügimahtudest ning 57% ärikasumist.
Heinekeni investeerides tuleb aga tähele panna, et ettevõttel on Amsterdami börsil kaks noteeringut – Heineken ja Heineken Holding. Nagu nimigi ütleb, siis viimane on lihtsalt Heinekeni perekonna kontrollitav valdusettevõte, mis on loodud kaitseks ülevõtmiste vastu, aidates säilitada enamusosaluse Heinekenis. Heineken Holding aktsiate koguarv on võrdne ettevõttele kuuluva Heinekeni aktsiate arvuga ning kuna Holdingu dividendipoliitika on täpselt sama, mis Heinekenil, pole Heinekeni ja Heineken Holdingu aktsial sisulist vahet. Ometigi kaupleb Heineken Holding märkimisväärselt odavama hinnaga kui Heineken. Kuigi esmapilgul tundub tegu olevat suurepärase arbitraaži võimalusega, siis on selline anomaalia kestnud 70-ndatest alates ning pole põhjust arvata, et nende kahe aktsia hinnaerinevused saaksid peagi kõrvaldatud. Heinekeni juhatuse sõnul võib Holding ettevõtte aktsia väiksem hind tuleneda aktsiate suhtelisest ebalikviidsusest võrreldes Heinekeni aktsiatega, mistõttu institutsionaalsed investorid eelistavad kaubelda Heinekeni aktsiaga. Heinekeni aktsia kuulub ka mitmesse indeksisse samal ajal kui Heineken Holding suuremate indeksite koosseisudes pole.
Kui Heineken on oma arenevate turgude müügis hetkel rohkem kaldu Aafrika ning Ladina-Ameerika suunale, siis Carlsberg panustab eelkõige Aasiale. 72% ettevõtte müügituludest genereeritakse Ida- ja Lääne-Euroopast ning 28% Aasia turgudelt. 25% mahtudest ning 46% ärikasumist tuleb arenevatest riikidest. Geograafiline müügitulude jaotus aga räägib Carlsbergi kahjuks, kuna 58% müügituludest ja 60% ärikasumist tuleb Lääne-Euroopast. Seal aga asuvad sektori ühed küpsemad turud, mistõttu on mahud mitmetes riikides paigal või isegi kergelt kahanevad.
Ühtlasi on Carlsbergil üsna suur avatus Venemaale, kust tuleb 16% ettevõtte ärikasumist. Venemaal on aga ettevõtte olukord hetkel raske tulenevalt sealsest makromajanduslikust olukorrast ja karmimatest regulatsioonidest. Möödunud aastal langesid Ida-Euroopa müügimahud 14% s.h. Venemaal 17% ning Carlsberg kaotas turuosa.
Juunis Carlsbergi juhtohjad enda kätte võtnud Cees ’t Hart on rakendanud restruktureerimisprogrammid, millede raames on maha kirjutatud varasid ning vähendatud töötajate arvu. Ettevõte on koondanud 20% (180 inimest) oma kontoritöötajatest ning samuti teatati täiendava 2000 töötaja koondamisest. Programmi raames tõmmatakse mahtusid koomamale peamiselt Venemaal (vähendatud 4 tehase tootmisvõimsust, jaanuaris suleti kaks tehast, mis moodustasid 15% Venemaa tootmisvõimsusest), Hiinas (suletud 7 tehast) ja UKs (töötajate vähendamine). Lõpptulemusena peaks Carlsbergi kasum 2018. aastal kasvama 1,5 – 2 mld Taani krooni võrra. Kuigi tavaliselt pakuvad sellised raskused pikaajalisele ning ettevõtte tulevikupotentsiaali uskuvale investorile soodsaid sisenemiskohtasid, siis tuleb märkida, et hoolimata hetke keerulisest olukorrast kaupleb Carlsbergi aktsia oma viimaste aastate tippude läheduses.
Allikas: Ettevõtete aruanded
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.
Tweet