Sprint – lõppematud kahjumid ja väärtuslikud sagedused - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Sprint – lõppematud kahjumid ja väärtuslikud sagedused

Vallo Lees

13.04.2016 09:53

Shutterstock

Sprint Corporation (S) on 58 miljoni kliendiga USA suuruselt neljas mobiilsideteenuste pakkuja ehk suurematest telekomioperaatortiest väikseima turuosaga. Kuigi veel aasta aega tagasi oli Sprint ühe pügala võrra kõrgemal astmel, sai T-Mobile’ist 2015. aasta teises kvartalis USA suuruselt kolmas telekomioperaator.

Hiljutised aastad ei lähe Sprinti ajalukku kui ettevõtte hiigelaeg. Sprinti viimase kaheksa aasta kasumiaruandelt vaatavad vastu ainult kahjumid, kusjuures viimasel viie aastal kogusummas $16 mld.  Samuti on kokku kuivanud rahavood äritegevusest, kuid tihedas konkurentsis püsimiseks pole Sprint saanud kapitalikulutuste pealt püksirihma koomamale tõmmata. Sellest on ka tingitud negatiivne vaba rahavoog viimasel neljal aastal. Allolevalt jooniselt on näha, et analüütikud pole vaba rahavoo osas ka tulevikus positiivselt meelestatud.

Allikas: Bloomberg

Antud arengute tulemusena on Sprinti võlakoormus kasvanud $34 miljardini, mis on üle kahe korra kõrgem ettevõtte turuväärtusest. Viimati suudeti ärikasumit näidata 2011. aastal, kui see oli vaevumärgatavad $108 mln (marginaal 0,3%). Kuigi viimase 12-kuu tulemused näitavad juba paremat, $620 mln suurust ärikasumit, siis $2,1 mld suurune intressikulu sööb selle kerge vaevaga ära.

Selleks, et Sprint suudaks intressimaksed ära katta, peab ettevõtte suutma teha praeguste müügitulude juures 8,5% ärikasumi marginaali. Viimati suudeti nii kõrget kasumlikkust näidata 2005. aastal, mil see oli 11%.

Tulenevalt tugevast konkurentsist USA telekommunikatsiooni turul pole ilmselt nii kõrge kasumlikkus lähiajal saavutatav. Sprinti strateegia on viimasel ajal olnud lüüa konkurente hinnaga, alandades andmemahtude hindasid ja tehes -50% kampaaniaid. Viimaste tulemuste põhjal võib öelda, et Sprint on antud strateegiaga suutnud vähemalt oma klientide arvu kasvatada.

Kui veel mõned aastad tagasi oli USA telekomioperaatorite kasvulooks võimalus tõsta andmemahtude tasusid, siis T-Mobile’i (TMUS) agressiivsus tõmbas sellele kriipsu peale. Nüüd tuleb sõdida hinnaga või pakkuda uusi teenuseid. USA suuruselt teine operaator, AT&T (T) viis suvel lõpule DirecTV ostu, millega ettevõttel avanes võimalus pakkuda televisiooni- ja videoteenuseid ka oma mobiilside klientidele. USA suurim mobiilside pakkuja Verizon (VZ) on aga liikumas rohkem mobiilse reklaamitehnoloogia poole. Selleks omandas ettevõte AOLi, kellel on tugev videoreklaamide platvorm. Väidetavalt on Verizon tegemas ülevõtupakkumist ka Yahoole, mis võimaldaks Verizoni strateegiat veelgi kiiremini ellu viia.

Sprintil aga ilmselt puuduvad ressursid, et sarnaseid ülevõtmisi teha. Halvem uudis on aga see, et suhteliselt kindlalt peab Sprint tulevikus veelgi võlga tõstma. Viimase aruande kohaselt oli Sprintil bilansis raha $2,2 mld. Viimastel aastatel on Sprint suutnud äritegevusest genereerida ca $3-$3,5 mld. Samas on tugeva konkurentsi ning teenuste kvaliteedi parandamise nimel tehtavad kapitalikulutused olnud märkimisväärsed (ja ilmselt ka jätkuvad).

Kui perioodil 2011-2013 oli kapitalikulutused ca $4 mld aastas, siis möödunud aastal oli see $6 mld ning viimase 12-kuu jooksul isegi $7,8 mld. Kõigele lisaks jõuavad käesoleva aasta lõpust kätte mitmete võlakirjade tähtajad. Detsembris aeguvad $2 mld nimiväärtusega võlakirjad ning sealt alates on järgmisel viiel aastal aegumised keskmiselt $2,5 mld aastas. Käesoleval aastal on kavas ka madalama sagedusspektri oksjonid, mille vastu Sprint huvi on üles näidanud – kapitalikulutustele tuleb lisa. Ilmselgelt jääb bilansis olevast rahast ning rahavoost äritegevusest liiga väheseks, et katta lähituleviku likviidsusvajadus ning täiendav laenukoormuse kasv on möödapääsmatu.

Sprinti enamusomanikuks on Jaapani üks suuremaid ettevõtteid SoftBank, kes omab telekomioperaatoris 80% osalust. SoftBankil ilmselt oleks vahendeid, millega Sprinti toetada, kuid emaettevõte huvi Sprintile laenata on olnud leigevõitu. Softbank maksis 2013. aastal Sprinti eest $22 miljardit, kuid SoftBanki juht Masayoshi Son kahetses investeeringut kohe, kui selgus, et USA järelvalveorganid ei anna luba T-Mobile’i ja Sprinti ühinemiseks. Seega on Softbankile jäänud kätte ettevõte, mis neelab aastas miljardeid dollareid.

Siiski on Softbank laenanud Sprintile raha läbi tehingute, mis pole sektoris just tavapärased. Novembris loodi Softbankile tütarettevõte, kes ostis $1,2 mld eest ära suure osa Sprinti telefonide varudest ning Sprint liisib nüüd need telefonid endale tagasi. Eelmise nädala kolmapäeval teatas Sprint, et müüb $2,2 miljardi eest võrguseadmeid ning liisib need koheselt tagasi. Ühtlasi arvatakse, et Sprint võib selliseid tehinguid teha ka oma sagedusspektriga.

Sagedusspekter on tegelikult aga Sprinti trumpäss. Ettevõttele kuulub USA kõige suurem tükk 2,5 GHz sagedusribast (maailma kõige populaarsem LTE sagedus), mille väärtuseks hindavad Bloombergi analüütikud tervelt $115 miljardit! Sprinti bilansis näidatakse sagedusspektri koguväärtuseks $40 mld, milles 2,5 GHz sagedusriba osa on kõigest $12 mld. Kui Bloombergi poolt hinnatav väärtus on korrektne, siis on ainuüksi ettevõtte sagedusspekter väärt 2,5 korda ettevõtte väärtust (netovõlg + omakapitali turuväärtus).

Sprint on 2,5 GHz sagedusest kümne küünega kinni hoidmas ja suhtub väga vastumeelselt selle müümisesse. Aastaid on Sprint lubanud, et kui antud sagedusribale saadakse piisavalt kvaliteetne infrastruktuur taha, suudetakse luua USA kiireim juhtmevaba võrk. Sprinti tehnoloogiajuht John Saw nimetab seda sagedusspekterit ettevõtte kroonijuveeliks. Arvestades aga tugevat hinnakonkurentsi andmeside mahtude osas jääb õhku küsimus, kas antud võrgu edukal kasutuselevõtul on võimalik tehtud investeeringud tagasi teenida?

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon