Ettevõte, mis võidab rahvastiku vananemisest - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Ettevõte, mis võidab rahvastiku vananemisest

Kristiina Kirtsi

29.04.2016 10:37

Shutterstock

Kuuldeaparaatide turu puhul on tegemist aeglaselt, kuid stabiilselt kasvava turuga, kus üheks nõudlust suurendavaks teguriks on rahvastiku vananemine. Aastate jooksul on tugevas konkurentsis innovaatiliste toodete toel endale turuliidri positsiooni kindlustanud Šveitsi ettevõte Sonova.

1947. aastal asutatud Šveitsi ettevõte Sonova (sümbol: SOON) on käibe järgi maailma suurim kuuldeaparaatide tootja. Lisaks kuuldeaparaatide tootmisele ja müügile tegeleb ettevõte ka kõrvasiseste implantaatide ja juhtmevabade kommunikatsiooniseadmete tootmisega. Ent peamine osa ettevõtte tuludest tuleb ühest üksusest – kuuldeaparaatide üksusest (vt allolev joonis).

Allikas: Sonova aruanded

Sonova tootmistehased asuvad Šveitsis, Hiinas, Vietnamis ning USAs. Kulude langetamise eesmärgil on ettevõte tegelenud töötajate arvu vähendamisega Šveitsis, samal ajal suurendades arvu odavamate tootmiskuludega riikides. Sonova müüb oma tooteid nii ise edasi kui ka kasutab kolmandate osapoolte teenuseid (müües näiteks oma tooteid läbi maailma suurima kuuldeaparaatide edasimüüja, Itaalia ettevõtte Amplifon, ning kuuldeaparaatide jaemüügiga tegeleva USA ettevõtte Costco). Sonova tooteid müüakse selliste kaubamärkide alt nagu: Phonak, Unitron ning Advanced Bionics.

Sonova suurimateks konkurentideks on Taani ettevõtted William Demant ja GN Resound, Saksamaa Siemens ning Austraalia ettevõte Cochlear. Ühtlasi kuulub globaalsel kuuldeaparaatide turul kuuele suurimale 95% turust, sealhulgas on turuliidrist Sonoval 24% turuosa (vt allolev joonis).

Allikas: MedWatch

Geograafiliselt on Sonova suurimaks turuks USA, kus tuleb 46% ettevõtte käibest. Suuruselt teiseks turuks on Euroopa (moodustab 44% müügitulust) ning ülejäänud osa moodustab Aasia. Eelmisel majandusaastal vedas Sonova müügi kasvu Euroopa (kasv oli +15%). Märkusena, USA puhul on tegemist ka maailma suurima kuuldeaparaatide turuga, suuruselt teiseks on Saksamaa.

Globaalse kuuldeaparaatide turu maht ulatub 7 miljardi dollarini. Tegemist on kiire kasvu faasist väljunud aeglase, kuid stabiilse kasvuga turuga, mis peaks kuni 2020. aastani kasvama keskmiselt 4,5% aastas (mõõdetuna müüdud ühikutes) (vt allolev joonis). Samal ajal aga peaks müügi kasvu vähendama seadmete keskmise müügihinna langus.

Allikas: Berenberg

Kuuldeaparaatide turu kasvu veab nii rahvastiku vananemine, innovatsioon, valitsuse toetused kuuldeaparaatide ostjatele kui ka senine vähene kuuldeaparaatide kasutamine kuulmiskahjustusega inimeste seas. Turule sisenemise barjäärid on samas kõrged – näiteks on vaja väga häid tooteid (tehnoloogiline eelis), tugevat kaubamärki ning väga head ostujärgset klienditeenindust.

Sonova kasvab nii orgaaniliselt kui ka läbi ettevõtete ostmise, kuid vaatamata kuuldeaparaatide turu kasvule, on ettevõtte käibe kasv hakanud aeglustuma. Üheks põhjuseks on Šveitsi frangi ebasoodne liikumine (märkusena, 90% ettevõtte müügitulust tuleb väljastpoolt koduturgu). Teisalt on hakanud aeglustuma varasemalt kiire kasvuga olnud implantaatide üksus. Kolmandaks on tegemist väga konkurentsitiheda sektoriga – ajal, mil kuuldeaparaatide tootjal uusi tooteid välja tulemas pole või need viibivad ravimiametilt heakskiidu saamise tõttu, tegelevad konkurendid turuosa suurendamisega.

Eelmisel majandusaastal (2014/15) kasvas Sonova käive rekordilise 2 miljardi Šveitsi frangini (muutus +4,3% võrreldes aastatagusega). Arvestamata valuutakursside muutust, oli müügi kasvuks +6,2% Y/Y, millest käibe orgaaniline kasv moodustas 5,1 pp ning M&A 1,1 pp. Viimasel viiel majandusaastal on Sonova käive kasvanud keskmiselt +6% aastas ning puhaskasum +11% aastas. Ettevõtte ärikasumi marginaal on samal ajal kasvanud 17% pealt 21% peale ning vaba rahavoog 300 miljoni frangini aastas (vaba rahavoo määr on 4,4%). Muuhulgas on Sonova puhul tegemist ka peaaegu võlavaba ettevõttega.

Sonova käive, puhaskasum ja ärikasumi marginaal perioodil 2006-2015 (märkusena, 2012. aastal mõjutas ettevõtte tulemusi negatiivselt ühekordne toote tagasikutsumisega seotud kulu):

Allikas: Sonova aruanded

Viimase 12-kuu jooksul on 7,8 miljardi euro suuruse turuväärtusega Sonova aktsia odavnenud -1,3%, kaubeldes 25,2-korda tagasivaatavat kasumit. Aktsia dividendimäär on 1,6%. Sonova omakapitali tootlus on 19,5%.

Allikas: Bloomberg

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon