Globaalne alkoholitarbimine vähenes - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Globaalne alkoholitarbimine vähenes

Kristiina Kirtsi

01.06.2016 14:26

Shutterstock

Esmakordselt viimase 15-aasta jooksul tarbiti ülemaailmselt eelmisel aastal vähem alkoholi kui aasta varem. Sealjuures oli ainsaks müüki kasvatanud regiooniks Põhja-Ameerika, kus alkoholi tarbimist on soodustanud nii majanduse tugevus kui ka käsitööõlle populaarsuse kasv.

Turu-uuringute ettevõtte, Euromonitor, hinnangul vähenes globaalne alkoholitarbimine 2015. aastal -0,7% võrreldes aastatagusega ehk 1,7 miljardi liitri võrra, ulatudes 248 miljardi liitrini. Ühtlasi oli tegemist esmakordse vähenemisega alates 2000. aastast. Võrdlusena, 2014. aastal kasvas nõudlus alkoholi järele 1 miljardi liitri võrra ehk 249 miljardi peale.

Alkoholi müügi langusele aitasid kaasa kõik regioonid peale Põhja-Ameerika, kus tarbimine kasvas +2,3% võrreldes aastatagusega. Kui Ida-Euroopas vähenes alkoholi tarbimine -4,9% võrreldes aastatagusega, siis Hiinas oli languseks -3,5% ning Brasiilias -2,5%. Samal ajal aga Lääne-Euroopas ja Austraalias püsis müük aastatagusel tasemel.

Globaalselt on alkoholi tarbimine inimese kohta vähenenud 55,4 liitrini (2014. aastal) 2012. aasta 56,6 liitri pealt ning seda seetõttu, et arenenud riikides tarbivad inimesed vähem alkoholi. Nagu allolevalt jooniselt näha, on maailma suurimatest alkoholi tarbivatest riikidest arenenud riikides (Saksamaa, Inglismaa, Prantsusmaa) tarbimine viimase kahekümne aasta jooksul märkimisväärselt vähenenud. Märkusena, mahu järgi on maailma suurimaks alkohoolsete jookide turuks Hiina, järgnevad USA, Brasiilia ning Saksamaa.

Allikas: IWSR

Kui Hiinas ja Brasiilias on müügi vähenemise põhjuseks nõrk majanduskeskkond, siis üldiselt on alkoholi tarbimise vähenemisele kaasa aidanud ka trend, kus üha enam eelistatakse kvantiteedile kvaliteeti. See on seletatav näiteks käsitööõlle populaarsuse kasvuga.

Samal ajal, kui maailma suurimad õlletootjad on hädas nõrga nõudlusega, on käsitööõlle turuosa viimastel aastatel kahekordistunud – kui 2010. aastal oli käsitööõlu osakaal USA õlleturul 5%, siis 2014. aastal juba rohkem kui kaks korda suurem (ehk 11%). Käsitööõlu puhul peab märkima ka seda, et tegemist on väga tugeva konkurentsiga turuga – näiteks on käsitööõlle tootjate arv USAs kasvanud üle 4000 kümne aasta taguse 1400 pealt. Lisaks iseloomustavad käsitööõlle turgu ka mittelojaalsed kliendid.

Käsitööõlle populaarsust väljendab müügi kahekohalistes protsentides kasv – 2014. aastal kasvas käsitööõlle müük USAs +18% võrreldes aastatagusega ning 2015. aastal +13% (mis oli ühtlasi kaheksas järjestikune kahekohalistes protsentides müügi kasv). Võrdlusena, USA õlleturg tervikuna 2015. aastal vähenes -0,2%. Käsitööõlu moodustab nüüd 12% USA 100 miljardi dollari suurusest õlleturust, kuid 2020. aastaks prognoositakse osakaalu tõusu 20% peale.

Tootmismahu järgi on maailma suurimaks käsitööõlle tootjaks Boston Beer, mille tootmismaht ulatus 2014. aastal 2,55 miljoni barrelini. Börsil on kaheksast suuremast käsitööõlle tootjast noteeritud kaks - Boston Beer (turuväärtus 1,9 miljardit dollarit) ning Craft Bewers Alliance (turuväärtus 143 miljonit dollarit). Maailma suurimad käsitööõlle tootjad tootmismahu järgi:

Allikas: Beer Marketer's INSIGHTS

Boston Beer on 1984. aastal asutatud USA käsitööõlle tootja. Ettevõtte äritegevus jaguneb kahe üksuse vahel:  Boston Beer Company (üksuse alla kuuluvad  kaubamärgid on: Samuel Adams, Twisted Tea ning Angry Orchard) ning A&S Brewing Collaborative (üksuse alla kuuluvad kaubamärgid on: The Traveler Beer Company, Coney Island Brewing Company, Angel City Brewing Company ning Concrete Beach Brewing). Kokku kuulub ettevõtte õlleportfelli umbes 100 erinevat  toodet ning neid müüakse nii USAs kui välisriikides.

Boston Beeri müügitulu kasvas eelmisel majandusaastal +6,3% võrreldes aastatagusega ehk 960 miljoni dollarini. Võrreldes 2014. aasta +22% kasvuga, oli 2015. aastal tegemist märkimisväärse käibe kasvu aeglustumisega. Samal ajal ettevõtte brutokasumi marginaal paranes 52,3% peale aastataguse 51,5% pealt. Õlletootja teenib ka kasumit – ettevõtte puhaskasum kasvas eelmisel majandusaastal +7,3% võrreldes aastatagusega ehk 99 miljoni dollarini. Boston Beer viimase kümne aasta aktsia graafik (aktsia viimase 12-kuu tootluseks on -43%), aktsia kaupleb 22,6-korda tagasivaatavat kasumit:

Allikas: Bloomberg

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon