Brenntag
Erinevalt globaalsetest kemikaalide tootjatest iseloomustab kemikaalide edasimüüjaid suurem stabiilsus ning väiksem sõltuvus kemikaalide turuhinnast. Väga killustunud kemikaalide edasimüügiturul on 6% turuosaga liidriks Saksamaa ettevõte Brenntag.
1874. aastal asutatud maailma suurima kemikaalide edasimüüja, Brenntag, eesmärgiks on ühendada globaalsed kemikaalide tootjad kemikaale kasutavate ettevõtetega (vt allolev joonis). Brenntagi tooteportfellis on 10 000 toodet (nii laialtlevinud kui spetsiifiliseks otstarbeks mõeldud kemikaalid) ning kliendibaas ulatub 180 000. Ettevõtte klientide hulka kuuluvad tööstusliimide, värvide, nafta ja gaasi, toiduainetööstuse, veepuhastuse, kosmeetika- ning ravimitööstuse ettevõtteid. Nii on Brenntagi klientideks näiteks Airbus, GSK, Halliburton, Novartis, Reckitt Benckiser ning Syngenta. Tugeva hajutatuse tõttu aga moodustavad 10 suurimat klienti vaid 5% ettevõtte käibest.
Allikas: Brenntag
Ka tarnijaid on Brenntagil tuhandeid, sealhulgas kümme suurimat moodustavad umbes 30% käibest. Brenntagi suurimateks tarnijateks on maailma suurimad keemiaettevõtted nagu näiteks BASF, BP, Dow, ExxonMobil, Shell ning LyondellBasell.
Kuid Brenntag ei tegele lihtsalt kemikaalide vahendamisega, vaid loob ka lisandväärtust. Lisaks sellele, et Brenntag ostab keemiaettevõtetelt suurtes kogustes kemikaale ja tarnib need klientidele, tegeletakse ka kliendi soovidele vastavalt kemikaalide kokku segamisega ning toodete väiksematesse kogustesse pakendamisega.
74 riigis tegutseva Brenntagi suurimateks turgudeks on Euroopa ja USA, kus tuleb kokku 82% ettevõtte käibest ning 86% äritegevuse EBITDAst. Saksamaa ettevõtte kasv aga tuleb hetkel Aasiast ning see on ka suund, kus läbi M&A soovitakse laieneda.
Nõudlus kemikaalide järele on tsükliline. Erinevalt aga keemiatootjatest ei ole Brenntagi brutokasum tugevalt mõjutatud kemikaalide turuhinnast, kuna sõltub ka ettevõtte poolt lisatavatest teenustest. Kui mitte arvestada 2009. aastat, on globaalne kemikaalide müük alates 2003. aastast järjepidevalt kasvanud (vt allolev joonis).
Allikas: Morgan Stanley
Brenntag on hästi juhitud, tugeva bilansi ning rahavooga. Seda, et Brenntag on hästi juhitud, näitab see, et 2009. aastal suutis ettevõte teenida umbes sama EBITDA nagu aasta varem (muutus aastatagusega oli vaid -1%) ning seda tänu nii kulude kärpele kui ka M&Ale.
Ettevõtte käive on viimasel kümnel aastal kasvanud keskmiselt +7,6% aastas ning EBITDA +12%. 7 miljardi euro suuruse turuväärtusega Brenntagi käive kasvas eelmisel majandusaastal +3% võrreldes aastatagusega, ulatudes 10 miljardi euroni (vt allolev joonis). 14 500 töötajaga ettevõtte EBITDA kasvas samal ajal +11% ehk 807 miljoni euroni, brutokasumi marginaal paranes 22% peale aastataguse 20% pealt ning vaba rahavoog tegi +75% kasvu võrreldes aastatagusega ehk 467 miljoni euroni. Märkusena, 2016. aastal mõjutab ettevõtte äritegevust negatiivselt nii USA nafta- ja gaasisektori nõrkus kui ka Venetsueela nõrk majanduskeskkond. Kuid vaatamata sellele loodab ettevõte ka 2016. aastal käivet ning kasumit kasvatada.
Allikas: ettevõtte aruanded
Brenntagi hinnangul suudavad nad järgmised 2-3 aastat kasvatada orgaanilist EBITDAd 4-6% aastas (pluss täiendav tugi M&Alt). Üldiselt aga sõltub Brenntagi kasv tööstusettevõtete tootmise kasvust, ent tööstussektori PMId pole hetkel ei USAs ega Euroopas kõige tugevamad.
Brenntagi aktsia kaupleb viimase 6-aasta keskmist EV/EBITDAd, milleks on 9,7. Aktsia tootlus alates aasta algusest on -14%. Dividendimäär on 2,3%, omakapitali tootlus 13,8% ning netovõla/EBITDA suhtarv 2,1. Brenntagi aktsia graafik alates 2010. aastal toimunud IPOst:
Allikas: Bloomberg
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.
Tweet