Shutterstock
Kuigi Eesti riik viis taasiseseisvumise järel läbi üsna mahuka erastamisprogrammi, on riik siiski seni osanik enam kui kolmekümnes äriühingus. viimastel aastatel tihti kõne alla tulnud riigiettevõtete erastamine ja osaliselt börsile viimine on aga üles kütnud poliitilisi kirgi.
Riigile kuuluvate ettevõtete hulgas on kitsaid ja spetsiifilisi funktsioone täitvaid ühinguid, aga ka riigi seisukohalt olulist infrastruktuuri omavaid ettevõtteid, nagu Eesti Energia, Elering ja Tallinna Sadam. Enamikul juhtudel on riik neis ettevõtetes kas ainu- või enamusaktsionär. Riigi äriühingute varade maht on laias laastus kuus miljardit eurot ja ühingutes töötab 15 000 inimest (2014, aasta lõpu seisuga).
Muutusi on vaja
„Leian, et riigi osalus äriühingutes on põhimõttelisi muutusi vajanud juba mõnda aega,” tõdeb riigi varahoidja, rahandusminister Sven Sester. Nagu iga omanik, soovib ka riik tema sõnul äriühingutest teenida korralikku ja võimalikult stabiilset omanikutulu. Samas peavad mitmed riigiportfelli kuuluvad suuremad äriühingud praegu toime tulema harjumuspärasest keerulisema konjunktuuriga. Eeskätt sunnivad efektiivsust otsima madalad energiahinnad ning sadamaid ja raudteid läbivate kaubamahtude vähenemine. Sesteri sõnul päästaks olukorra erasektori parima praktika ülevõtmine.
Riigifirmadesse erakapitali kaasamine, näiteks vähemusosaluse börsile viimise näol, on IRL-i ministri hinnangul üks võimalik viis, kuidas tõsta riigi äriühingute efektiivsust. „Eesti inimestel ja ka pensionifondidel peaks olema rohkem võimalusi investeerida Eesti majandusse,” kinnitab Sester.
Minister meenutab, kuidas 2010. aastal kaalus valitsus tõsiselt Eesti Energia IPO läbiviimist. Otsus jäi viimasel hetkel siiski tegemata. „Peale jäi mure, et äkki müüme liiga vara ja odavalt. Aastad möödusid ja nüüd võib tõdeda, et igal äril on alati omad riskid. Kui tahad kogu kasumi endale jätta, tuleb ka kogu risk ise kanda,” tõdeb Sester.
Erakapitali kaasamiseks riigi äriühingutesse oleks vähemalt tarvis valitsusliitu kuuluvate erakondade kokkulepet, kuid maailmavaatelised erinevused suhtumises majanduspoliitikasse kipuvad sel teemal põrkuma.
Tallinna börs elavneks
LHV analüütik Joonas Joost võtab teemat hoopis pragmaatilisemalt. „Lisaks majanduslikule loogikale on ka juhtimisstruktuuri poolest kõige börsikõlbulikumad ja atraktiivsemad ettevõtted Eesti Energia ja Elering,” väidab Joost. Elering on varasemalt emiteerinud võlakirju rahvusvahelistele investoritele, olles seetõttu juba karastunud investoritele aruandluse esitamises.
Joost toob esile ka Tallinna Sadama, mille juhatuse esimeheks on börsiettevõtte juhtimise kogemusega Valdo Kalm. Joosti sõnul sobib loetelusse mööndusega ka Riigi Kinnisvara AS ning mahtude poolest võiks investoritel huvi olla ka Lennuliiklusteeninduse, Tallinna Lennujaama ja Eesti Loto vastu. „Kindlasti aga ei ole see huvi nii suur kui esiti mainitud ettevõtete vastu,” selgitab Joost.
Eelnimetatutest oleks vähemalt Eesti Loto puhul vaja ka seadusemuudatust, sest käesoleval hetkel võib hasartmänguseaduse kohaselt korraldada loteriid ainult aktsiaselts, mille kõik aktsiad kuuluvad Eesti riigile.
Kui vaadata majandusnäitajaid, siis oleksid Eesti Energia, Tallinna Sadam, Elering ja Riigi Kinnisvara võimaliku noteerimise korral selgelt ühed suuremad ettevõtted Tallinna börsil. Sellises suurusjärgus ettevõtted võiksid kohalike investorite kõrval olla atraktiivsed ka välismaistele, kelle lisandumine avaldaks Tallinna börsile tuntavat positiivset mõju. „Nende ettevõtete noteerimisel suureneks oluliselt börsi rolli kirjeldav turukapitalisatsiooni suhtarv,” sõnab Joost.
Maailmapanga 2012. aasta andmete ehk viimaste saadaolevate andmete kohaselt oli Eesti Tallinna börsi suhtarvu järgi üks tagumise otsa riike arenenud maailmas, jäädes suhtarvuga 10,3 protsenti alla Kreekale, Ungarile, Slovakkiale, Bulgaariale ja Ukrainale.
Joost toob välja mõnevõrra meelevaldse ja lihtsustatud arvutuse. Sellest selgub, et kui nelja suurima riigiettevõtte vähemusosalused oleksid olnud noteeritud ja väärtus oleks noteerimishetkel olnud sama suur kui ettevõtete raamatupidamislik omakapital, oleks suhtarv ulatunud 25 protsendini, mis oleks sarnanenud vastava näitajaga Austrias ja edestanud Itaaliat. Rootsi suhtarv oli 2012. aastal 103 protsenti, Soome suhtarv aga 62 protsenti.
Teised riigiettevõtted jääksid Tallinna börsil pigem keskmisteks või väiksemateks. Seda eeldusel, et nende aktsiad noteeritakse täiendavat kapitali kaasamata.
Teedeehitus erakätesse
Käesoleva aasta alguses viitas majandus- ja kommunikatsiooniminister Kristen Michal, et kaalumisel on AS Eesti Teede erastamine 2017. või 2018. aastal. „Iseenesest oleks see positiivne samm, sest piirkondlike teede ehitus ja korrashoid ei ole riigile kindlasti strateegiliselt nii tundlik, et seda korraldada läbi riigifirma,” sõnab Joost. „Teisest küljest, kui erastamine viia läbi nii, et sellele järgneks aktsiate börsil noteerimine, siis oleks sellel märgiline tähendus riigiettevõtete börsile viimise diskussioonis laiemalt.”
Samas on Joosti sõnul hetkel märksa tõenäolisem, et börsil noteerimise korral ei kaasa ettevõte täiendavat kapitali, mis tähendab, et tegu oleks pigem väiksema börsiettevõttega, mis moodustaks ligikaudu ühe protsendi kogu Tallinna turu kapitalisatsioonist. „Seega ei saa eeldada, et vaid ühe ettevõtte noteerimisega kaasneks Tallinna börsil suuremat sorti elavnemine. See aga on olnud üks poolt argumente riigiettevõtete börsile toomisel,” selgitab Joost.
Üks peamisi erinevusi riigi- ja eraettevõtete vahel on tema sõnul see, et viimastel on suurem ambitsioon riske võtta ja kasvada. Samas täidavad riigiettevõtted reeglina mõnda strateegilist ülesannet ja võivad seejuures teenida efektiivse majandamise korral ka kasumit. Seega peaks riigiettevõtete noteerimisel olema tegemist pigem dividendi- kui kasvuaktsiatega. „Tänu oma stabiilsetele tuludele ja dividendimaksetele ongi Tallinna Vesi täna Tallinna börsil ettevõte, mille aktsiatega kaubeldakse enim. Kindlasti on see positiivne näide avaliku ettevõtte erastamisest,” toob Joost välja, „aga pärast aastaid kestnud tariifidesõda Tallinna Vee ja konkurentsiameti vahel ning selle võimalikku seost erastamisega võime öelda, et ettevõtte erastamisel ja hiljem aktsiate noteerimisel peab erastaja kõik tingimused varem hoolega läbi mõtlema ja mängima, et vältida uisapäisa tegutsemist,” sõnab Joost. „ Samas pole meie riik hetkel erastamistega kuhugi tormamas.”
Tiit Efert
Kommentaarid
Sven Sester, rahandusminister
Detsembris lõpetas töö asjatundjate töörühm, mille ma kokku kutsusin ja kuhu kuulusid ka mitmed helged pead erasektorist. Töörühm tegi riigi osaluspoliitika muutmiseks konkreetsed ettepanekud, nagu näiteks sõltumatu nimetamiskomitee loomine riigi äriühingute nõukogude liikmete valimiseks, ja selle eesmärk oli lahutada äriühingute juhtimine poliitikast.
Joonas Joost, LHV Panga analüütik
Majandusliku tegevusvaldkonna ja -mahtude poolest võiks riigiettevõtetest kaaluda täielikku või osalist (vähemusosaluse) erastamist ja börsil noteerimist ligikaudu kümmekond ettevõtet.
Kristen Michal, majandus- ja taristuminister
Kaalume kõiki võimalusi MKM-i poolt oleme riigile kuuluvaid osalusi hinnanud eelmise aasta kevadest selle mõttega, et mis täpsemalt peaks kuuluma enamus- või vähemusosalusena riigile ja mis pigem olema eraturul. Põhimõte, millest lähtume, on toimiva turu olemasolu. Kui turg toimib, siis ei peaks riik seal olema turuosaline, vaid jääma pigem regulaatori rolli. Millised täpselt on erastamisvõimalused, saame kirjeldada siis, kui analüüsid tehtud – kaalume kindlasti kõiki võimalusi, alates vähemusosaluste müügist ja strateegiliste partnerite kapitali kaasamisest kuni ettevõtte börsile viimiseni.
Lisainfo:
Meie kõigi vara (2016. aasta alguse seisuga)
AS Eesti Vanglatööstus
AS Eesti Kaardikeskus
Eesti Keskkonnauuringute Keskus OÜ
OÜ Eesti Geoloogiakeskus
AS Ökosil (Ohtlike ja radioaktiivsete jäätmete kogumine ja jäätmehoidlate töö korraldamine, riigi osalus 35%)
AS A.L.A.R.A. (Paldiski endise tuumaobjekti ja Tammiku (Saku) radioaktiivsete jäätmete hoidla haldamine)
AS Eesti Liinirongid
AS Eesti Loots
AS Eesti Post
AS Eesti Raudtee
AS Eesti Teed
AS EVR Cargo
AS Metrosert (Riigi mõõteetalonid, mõõtevahendite taatlemine ja kalibreerimine, väärismetall- toodete märgistamine ja vääriskivide ekspertiis)
AS Saarte Liinid
AS Tallinna Lennujaam
AS Tallinna Sadam
AS Teede Tehnokeskus
AS Eesti Vedelkütusevaru Agentuur
Elering AS
Lennuliiklusteeninduse AS
Rail Baltic Estonia OÜ
AS Nordic Aviation Group
OÜ Transpordi Varahaldus
AS Kredex Krediidikindlustus (riigi osalus 66,67%)
AS Vireen (Teenuste pakkumine põllumajandustootjatele ja teistele toidukäitlejatele loomsetest kõrvalsaadusteks vabanemiseks)
Eesti Põllumajandusloomade Jõudluskontrolli AS (riigi osalus 89%)
Eesti Energia AS
Riigi Kinnisvara AS
AS Eesti Loto
AS Levira (osalus 51%)
AS Rocca al Mare Suurhall (osalus 15,5%)
AS Andmevara
AS Hoolekandeteenused
* Artikkel ilmus LHV ajakirjas Investeeri 2/2016
Tweet