Shutterstock
2. augustil avaldatud numbrite järgi kasvas Ühendriikides uute autode juuli müük 0,7% võrreldes mullu sama ajaga, mis tähendas annualiseeritult 17,8 miljonit neljarattalist. Seejuures valmistas pettumuse USA kõigi kolme suurima autotootja statistika, kui General Motorsi müük alanes aastaga -1,9% (oodati -1,0%), Fordi oma -3,0% (oodati -0,5%) ning ehkki Fiat-Chrysleri oma kasvas 0,3%, lootsid analüütikud näha 1,9% tõusu.
Välismaistest brändidest läks arvatust paremini Toyotal, kelle müügi -1,4% langus ületas analüütikute -2,9% prognoosi ning Hondal, kelle autosid osteti tänu populaarsele CR-V mudelile juulis mullusest 4,4% enam, vastupidiselt kardetud -0,4% langusele.
Üksikute eranditega on selge, et kuus aastat taastunud autoturg on jõudnud punkti, kus tootjatel on keeruline oma müüki kasvatada. Lae saavutamisest on tegelikult USAs räägitud juba paar aastat ning sellega koos veeretatud mõtet, et tipu saavutamisel võiks järgneda tugev langus. Ajalugu aga näitab, et aastaid väldanud pidu ei pruugi alati krahhini viia. Näiteks 2000. aastal lõppenud tõusutsükli järel piirdus langus järgneval aastal kuni septembri terrorirünnakuni ca -5%ga. Kolmeaastase kasvufaasi järel pöördus müük langusesse 1995.a, aga toonagi jäi annualiseeritud müügi vähikäik -2% juurde, liikudes 1990ndate lõpus uuesti kõrgemale.
Allikas: Bloomberg
Ühtlasi ei kohtle stagneeruv või isegi langev USA turg kõiki autotootjaid võrdselt, sest rolli mängivad mudelivalik, tootetsükkel, positsioon rahvusvahelistel turgudel ja paljud teised tegurid. Näiteks Ford, kes jäi juuli lõpus avaldatud teise kvartali tulemustega analüütikute kasumiootusele alla, viitas keerulisemaks muutunud müügikeskkonnale, ega olnud enam täiesti kindel, kas suudab varasemalt lubatud aasta prognoosi saavutada. Hoopis vastupidise sõnumi saatis aga General Motors, kes purustas teise kvartali tulemustega analüütikute ootused ning kergitas lisaks 2016.a aktsiakasumi prognoosi 5,25-5,75 dollarilt 5,5-6,0 dollarile, ületades keskpunkti järgi konsensuse 5,63 dollari suurust ootust.
Ajaloost paralleeli otsides toob Citi välja, et 2000.a aastal tiris küll tõusutsükli lõppemine USA autoturul General Motorsi aktsia alla (siin tasub märkida, et ettevõte restruktureeriti 2009.a efektiivsemaks), kuid väärtpaber suutis seejärel taastuda olukorras, kus USA autoturg jäi tugevasse langusesse.
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.
Tweet