Shutterstock
Eestimaa puhas loodus on inspireerinud looma kümneid ettevõtteid, mis toodavad looduskosmeetikat. Kuigi mahud pole veel suured, on tegemist põneva valdkonnaga, millest võib välja kujuneda omaette tööstusharu.
Valdkonna arengule aitab paljuski kaasa üldine ihalus puhtama toidu ja elukeskkonna järele. Eestimaal puhast loodust veel jagub. Kuigi tootjad üritavad purkidesse ja pudelitesse saada niipalju kohalikku puhast toorainet kui võimalik, tulevad baasõlid siiski kaugemalt, sest meie kliimas ei kasva kookospalmid, oliivi- ega kakaopuud. Kahjuks pole ka piisavas koguses teelehti ja rukkililli, et neid tööstuslikult kasutada. Siiski on tootjad tooraine osas väga nõudlikud ja uurivad põhjalikult ettevõtete tausta, kes neile allhanget pakuvad.
Kui kümme aastat tagasi oli looduskosmeetika tootjaid üksikuid, siis Solarise keskuses asuva Eesti looduskosmeetikapoe Pillerkaare lettidelt leiab juba üle 30 erineva tootja kaupa. „Võib-olla on isegi 40 täis. Tean mõnda väiketootjat veel, kuid üldiselt puudub neil ka ambitsioon jaekaubanduses müügil olla,” räägib kosmeetikapoe Pillerkaar perenaine Marju Sepp.
Eriti plahvatuslik oli tootjate arvu kasv läinud kümnendi lõpus majanduskriisi ajal, kui otsiti tööd ja ettevõtteid loodi huvialadest lähtuvalt. Tänaseks katab Eesti looduskosmeetikatootjate pakutav valik kogu igapäevase kosmeetikavajaduse.
Eriti lai valik on näohooldustoodete osas, kus leiab ka spetsiifilise funktsiooniga tooteid, nagu näoseerumid, silmakreemid, meigieemaldustooted. Seda kõike erinevatele nahatüüpidele ja probleemidele. Sama on kehahooldusega. Enamik tooteid jääb keskmisse hinnaklassi, aga leiab ka luksuskosmeetikat ja soodsamaid brände.
Kahjuks on ka selliseid tooteid, mida ei ole võimalik loodustootena teha või siis ei tasu see ära. „Näiteks ei ole meil juukselakki,” toob Marju näite.
Poes käib valdavalt üsna teadlik klient, mõni on juba väga suure kodutöö teinud, mõni on alles avastamas looduskosmeetikat. „Looduskosmeetika on Eestis kasvav trend. Üldiselt see, kes on hakanud juba looduskosmeetikat tarbima, enam tavakosmeetika juurde tagasi ei pöördu,” räägib Marju.
Kliente iseloomustab Marju mitmeti. Päris palju on neid, kellel on tekkinud naha ülitundlikkus ja kes on seetõttu hakanud otsima looduslikke tooteid. Aga üldiselt inimeste teadlikkus suureneb ning tervisliku eluviisi juurde käib ka hea looduslik kosmeetika. „Lihtsalt patriotismist kosmeetikat ei osteta, toode peab ise ikka ennast tõestama. Õnneks Eesti tootjad panustavadki just toorainesse, uuringutesse, tootearendusse,” sõnab kosmeetikapoe perenaine. „Nii tootjad kui ka meie ise töötame paljuski entusiasmist, tahtest teha midagi teistmoodi. Samas olen ma kindel, et nii mõnigi meie kodumaine kosmeetikabränd on 10–15 aasta pärast üle Euroopa tuntud ja tunnustatud.”
Joik – esimene huvi olid küünlad
Eesti suurim looduskosmeetikatootja Joik tähistas mullu juba kümnendat sünnipäeva. Ettevõte ise sündis aga hoopis asutaja Eva-Maria Õunapuu huvist õhtuhämaruses küünlaid põletada, et tuppa hubasust luua. Mida rohkem Eva-Maria küünlaid ostis, seda enam sai talle selgeks, et turgu valitsenud naftajääkidest tehtud parafiinküünlad olid vastumeelsed ega lõhnanud ka hästi. Nii ei jäänudki agaral naisel muud üle, kui uurida, kuidas küünlaid toota ja mis võiks olla parafiini looduslik alternatiiv. Ta jõudis sojavahani, mis oli ka Euroopas sel ajal tundmatu aine. Lisaks asus ta uurima, kuidas küünlaid lõhnastada. „See on täiesti omaette maailm,” räägib Eva-Maria.
Kõike seda tegi ta hobi korras töö kõrvalt ja tegelikult ainult iseendale. Aga kui suur töö oli tehtud ja küünlad kukkusid välja nii oivalised, et kõik tuttavad kiitsid, siis küsis Eva-Maria endalt, et miks mitte pakkuda neid müügiks. Ja nii läks pall veerema. „Kui midagi teed, tekib huvi uute asjade vastu,” sõnab ettevõtlik naine. Hiljem lisandus ka muud, näiteks seebid ja vannitooted. Nüüdseks on tootevalikus juba 150 erinevat artiklit ning küünalde osa moodustab käibest viiendiku. Kasvatud on Eesti tuntuimaks looduskosmeetikatootjaks, mis on inspireerinud ka teisi.
Kui toiduvaldkonnas on mahemärgistus küllaltki kenasti reguleeritud, siis kosmeetikas see päris nii ei ole. Riiklikku institutsiooni, kes märgistusi jagaks, pole olemas. Vaikiva kokkuleppe järgi loetakse looduskosmeetikaks tooteid, kus vähemalt 90 protsenti toorainest on looduslikku päritolu. Joikil on see näitaja 95 ja 100 vahel. „Aga see pole Joiki toodete puhul peamine. Kosmeetika peab olema tõhus. Lõhnad peavad olema head, pakend ilus ning toode peab tegema seda, mida lubab. Looduslik on boonus, looduslikkus võiks olla loomulik,” räägib Eva-Maria.
Rahvatarkus purgis
Joiki tootearenduses on kombineeritud aastasadu järeleproovitud põhjamaiseid rahvatarkusi uuenduslike toorainete ja tootmisvõtetega. Iga uue toote loomisele eelneb põhjalik eeltöö ja testimine, et kliendini jõuaks parim toode. Mõnikord võtab tootearendus aega kuid, teinekord üle aasta. Tänavu on uute toodetena turul deodorant ja näopuhastusvaht.
Eestist pärit tooraineid kahjuks Joiki toodetes väga palju ei leia. Siit saab rapsi-ja astelpajuõli, mett ning ürte. Aktiivaineteks valitakse sellised komponendid, mis on ka kohalikus rahvameditsiinis kasutusel olnud. Näiteks teeleht, saia- või rukkilill. „Taimi meil kasvab, aga tööstuslikuks tootmiseks mitte piisavalt,” selgitab Eva-Maria. Tooraine pärineb tunnustatud tootjatelt Prantsusmaalt, Saksamaalt, Inglismaalt, Šveitsist, Ameerika Ühendriikidest ja mujalt.
Kõik Joiki tooted arendatakse välja ja valmistatakse Eestis – tootmishoones Tallinna serval, kus asub ka vabrikupood. Poe seinal on maailmakaart, kus näha riigid, kuhu Joiki tooted on müügile jõudnud. Ekspordiga on tegeldud alates 2012. aastast ja nüüdseks ollakse esindatud paarikümnes riigis üle maailma. Eksootilisemad on Aasiast Jaapan ja Singapur ning Aafrikast Alžeeria. Põhiturg on siiski Euroopa Liit. Kokku moodustab eksport ettevõtte käibest 30 protsenti.
Nurme – seebiteost sai ettevõte
Looduskosmeetikatootja Nurme lugu sai alguse kümme aastat tagasi, kui Marit Tiits mõtles pärast lapse sündi, et valmistab ise jõulukingid. „Mõtte käigus jõudsin seepideni. Nii saidki sõbrad ja sugulased kingiks omatehtud käsitööseebid,” meenutab Marit.
Kingisaajate suurel toetusel nägi ta seebivalmistamises potentsiaali oma ettevõtte loomiseks. „Oli masu aeg ning mu ema sai koondamisteate. Sel hetkel tabas meid mõte üheskoos seebipajas kulpi liigutada. Ei kulunud palju aega, kui sain koondamisteate minagi, ja tundus, et taganemisteed ei ole,” räägib Marit.
Härjal haarati sarvist ning seepidele lisandusid järjest vannipiimad, -trühvlid, -soolad. Mõisteti, et tootevalikut on vaja veelgi laiendada, sest vanne kõigil pole ja jõudmine arusaamisele tükiseebist kui heast pesemisvahendist võtab tarbijal veel aega. „Alguses lähtusime nendest toodetest, mida kliendid küsisid ja mis ei vajanud väga suuri investeeringuid,” selgitab Marit.
Tänases Eesti turuolukorras ja karmides konkurentsitingimustes ellujäämiseks tuleb aga juba midagi väga unikaalset välja mõelda. Üritatakse tabada seda, mida konkurendid pole veel avastanud. Nii sündisid näopesuseep, kooriv jalaseep ning tahked šampoonid.
Aga tootearendus on pikk protsess, võttes vähemalt aasta kuni kaks. Toodet tuleb testida ja registreerida see Euroopa Liidu ühtses andmebaasis. Lisaks vajab toode ka nime, pakendit, disaini.
Merelõhna ei saa purki panna
Kõik värvid ja lõhnad Nurme toodetes pärinevad loodusest. „Me ei saa kunagi pakkuda kasteheina- või merelõhnalist kreemi, sest neist ei ole võimalik looduslikult lõhna toota,” selgitab Marit. „Hetkel on nimekirjas üle 100 toote. Poole moodustavad eeterlikud ja baasõlid, mis on toorainena ka teistes toodetes. Lisaks valmistame sojavahast aroomteraapilisi küünlaid. Tootevalikust leiab seepide kõrval ka kehavõided, orgaanilised ihupiimad, šampoonid, palsamid, näotoonikud, huulepalsamid, kehakoorijad ja vannikosmeetika. Eraldi on tooted meestele. Sortimendi laienemine andis meile ka alust oma brändi nimi Nurme Seep muuta Nurmeks.”
Nurme kõige populaarsemad tooted olid pikalt näoseep ja kooriv jalaseep.
Tänaseks on esituumikusse lisandunud looduslikud šampoonid ja juuksepalsamid. Viiendik Nurme käibest tuleb juba Soomest, kuigi sellega alustati alles pool aastat tagasi. Tooted on müügil Soome suurimas loodustoodete ketis Rouhonjuuri. Toorainet saadakse Saksamaalt, Prantsusmaalt ja Inglismaalt. Ürte ja kuivatatud lilli jagavad Nurmele ka kohalikud talunikud.
Turbliss – inspireeriv turvas
Kui väga paljude jaoks seostub turvas küttebriketiga, siis kolm ettevõtlikku naist asusid uurima, kas meie kodumaisest maavarast saaks kasutada ka kosmeetikas. Uuriti, mida mujal maailmas turbast valmistatakse ja kui sobilik on Eesti turvas kosmeetikatoodete valmistamiseks. Uuringud ja eeltöö kestsid umbes poolteist aastat, enne kui tootega turule tuldi. Nii sündis firma nimega Turbliss.
Palju infot kosmeetilise turba kohta saadi meie põhjanaabrite soomlaste käest, konsulteeriti sealse turbateadlase Riita Korhoneniga ja leiti teaduslikke uuringuid ka mujalt maailmast. Avastati ka näiteks, et Ida-Tallinna Keskhaiglaga koostöös oli tehtud Eesti raviturba mõju kohta kliiniline uuring, mis käsitles küll peamiselt turba mõju liigesehaiguste leevendamisel, kuid kõrvalmõjuna täheldati ka, et turvas parandab nahastruktuuri. „Sellest saime kõvasti innustust. Enda ja tuttavate peal olime turbamaskide mõju katsetanud juba pikalt ja põhjalikult. Tulemused olid hämmastavad ja motiveerisid ideega edasi liikuma,” räägib ettevõtte üks kolmest asutajast Jane Pappel. Turblissi esimene mask oli väga lihtne, kuid oma algainetelt unikaalne: 100% puhas looduslik mikroniseeritud raviturvas. Edasi liiguti erinevate nahatüüpide maskide suunas ja otsiti kvaliteetseid koostisosi, millega turba toimet veelgi võimendada. Seejärel lisandus ka puhas turbavesi, mis on allikavee kõrval ainus elav vesi kosmeetikaturul.
„Tänaseks laiendame kaubamärki ka eel- ja järelhooldustoodetega, mille väljatöötamisel arvestame olemasolevat kaubavalikut turul, vajaduspõhisust, toimet, kvaliteeti, unikaalsust ja kokkusobivust meie seniste toodetega,” räägib Jane. Inspiratsiooni uute ideede leidmisel on ammutatud rabast ja rabataimedest, aga ka klientide soovidest.
Turblissi turbamaskides on kasutusel ainult raviturvas. Eesti asub geograafiliselt väga huvitavas piirkonnas, kus looduslik kooslus ja ilmastikuolud on lasknud tekkida harukordselt kõrge humiinainete sisaldusega raviturba kihil.
Parim turvas maailmas
Kosmeetiline turvas peab vastama teatud näitajatele – olulised on asukoht, sügavus, lagunemisaste, pH jpm. Kõige tähtsam on aga humiinainete sisaldus. Eestist on teadaolevalt leitud kõige kõrgema humiinainete sisaldusega turvas maailmas.
Just humiinained on need, mis noorendavad ja niisutavad nahka ning parandavad naharakkude tööd. Raviturvas aitab tõhusalt tänapäeval laialt vohavate nahamurede vastu, nagu näiteks akne ja psoriaas. Humiinaineid ei ole võimalik laboris järele teha ja seetõttu ongi kvaliteetsed raviturbatooted unikaalsed. Kokku on erinevaid tootetüüpe 12. Populaarseimad tooted on bioaktiivne näomask probleemsele nahale ja bioaktiivne rabatoonik. Aga ka luksuslikum kullasari võidab aina rohkem populaarsust. Turblissi tooteid müüakse Soomes, Taanis, Ühendkuningriigis ja Venemaal. Näidispartiid on saadetud ka Koreasse ja Hiina. Kokku moodustab eksport toodangust umbes 15 protsenti.
Põhjamaine LUMI
Kosmeetikatootja LUMI sai alguse isiklikust vajadusest ning arenes teadusel põhinevaks looduslikuks nahahooldusbrändiks. Kuna firma tegevjuhi ja ühe looja Helen Hirve tütrel oli atoopiline dermatiit, hakkas ta uurima, kuidas probleemile leevendust leida. Nii jõudis ta külmpressitud kanepiseemneõlini. Helen pakkus uue nahahooldusbrändi idee välja Märt Miljanile, kes hakkaks kujundama brändi nägu ja olemust. Märdi vanaisa tegeles tööstusliku kanepi uurimise ja arendamisega, tänu millele oli Märt kursis kanepitaime mitmekülgsete omaduste ja väärtuslikkusega. Täna on rollide jaotus ettevõttes sama: Märt vastutab toodete presentatsiooni ja kuvandi eest, mida klient näeb riiulil, Helen vastutab pudeli sisu eest ning tegeleb firma igapäevase juhtimisega. Muidugi sünnivad otsused ikka koostöös ja ettevõtte kõik töötajad on tihedalt protsessi haaratud.
Toodete väljatöötamisel hakkasid Märt ja Helen kohe alguses tegema koostööd Tartu Ülikooli ja Tallinna Tehnikaülikooli teadlastega. LUMI näol ongi tegemist Tartu Ülikooli idufirmaga ehk ülikoolist võrsunud teadusmahuka ettevõttega, kus on kaasatud Biomedi – Tartu Biotehnoloogia Pargi inkubaatori – inkubandid. 2013.aasta teises pooles müügile jõudnud nahahooldustoodete arendamisel toimub endiselt tihe koostöö oma ala spetsialistide ja teadlastega. Koostööpartnerite hulka kuuluvad Eestis näiteks EMÜ Polli Aiandusuuringute Keskus, Terviseedenduse ja Rehabilitatsiooni Kompetentsikeskus, EAS ning ka ravimtaimede ekspert Irje Karjus. Tootesarjal LUMIderm on Eesti Allergialiidu tunnustus.
Esimesena lansseeriti näo-, keha- ja kätekreemid. Nende retseptuur valmis koostöös Tartu Ülikooli ja TTÜ-ga. Lumi lähteülesanne oli kasutada eestimaist kanepiõli kõikides toodetes. Üldine läbiv idee on siiani see, et kõik tooted oleksid valmistatud võimalikult naha-ja keskkonnasõbralikult, toore oleks võimalikult puhas ja töötlemata ning seejuures oleksid tooted ka tõeliselt efektiivsed. Kuna kokku valmistavad need nõudmised üsna keeruka ülesande, kulub ideest valmistooteni jõudmiseks paar aastat koos testimiste ja muude protsessi juurde käivate sammudega.
Unisex-tooted
Hetkel on LUMI valikus 26 toodet, milles on hooldustooteid nii näole, kehale kui kätele. „Usume, et peamine, mis meid teistest eristab, on teaduspõhisus,” ütlevad Märt ja Helen. Tänu koostööle TÜ ja TTÜ laboritega on LUMI toodetes ühildatud loodusliku toorme kasulikud omadused ning biotehnoloogia. Ühe peamise erisusena ei lisata LUMI nahahooldustoodetesse lõhnaaineid. Seetõttu sobivad tooted nii meestele kui ka naistele ning ka väga tundlikule ja allergilisele nahale.
Lisaks eristab LUMI sarja kohalik külmpressitud kanepiseemneõli, mis on kõigi toodete baaskomponent. Samuti hüaluroonhape, mida leiab lisaks näo-toodetele enamikus teistes pealejäetavates toodetes, sealhulgas käte- ja kehahooldustooted. Kuumtöötlust on seejuures minimeeritud, et toorme kasulikke omadusi maksimaalselt säilitada. Kuigi tooteid müüakse ka Saksamaale ja Hollandisse, ei moodusta eksport veel märkimisväärset osa, kuid sihiks on see kindlasti.
LISAINFO
JOIK
Töötajaid: 16
2015 käive: 1,1 miljonit eurot
JOIKi nime lugu: Nimi JOIK tuleb sõnast „joig”, mis on looduslähedase põhjamaa rahva saamide iidne laulmisviis. Joigumine annab edasi meeleolu, selle abil iseloomustatakse tundeid, inimesi, loomi ja loodust. Joigumine kannab endas traditsioone, aga samas areneb ja kohandub kaasajaga.
Eeskuju: Eva-Maria Õunapuu on loonud Eesti suurima looduskosmeetikaettevõtte, mis on ka teistele eeskujuks.
Nurme
Töötajaid: 7
2015 käive: 190 000 eurot
Harjumaal Kose vallas renoveeritakse vanast laudast uut tootmishoonet. „Soov on, et tulevikus toimuks tootmine meile inspireerivas keskkonnas. Võiks olla koht, kuhu saaksime kliente külla kutsuda, neid inspireerida... Et oleks maja keset nurme,” selgitab Marit Tiits.
Nurme nime lugu: Nurme nimi tuleb eestikeelsest sõnast „nurm”. „See on lilleaas, kus mina veetsin suure osa oma lapsepõlvest. Kevadel esimeste põllulillede tärkamisel ja terve suvi läbi oli minu lemmikkohaks kodu lähedal asuv aas ja metsaveerg. Mäletan seda idülli ja tunnet, mis valdas mind lilli korjates ja mesilasi jälgides. Milline muretu elu!” kirjeldab Marit Tiits.
Pereettevõte: Isa Märt Tiits, tütar Miia Liisa Riikoja (10 aastane), ema Luule Tiits ja Marit on kõik ettevõttega aktiivselt seotud.
Turbliss
Töötajaid: 4
2015 käive: 79 000 eurot
Turbliss väärtustab Eesti turvast. Eesmärk on teavitada inimesi, et Eestis leidub maailmas kõige parem kosmeetiline ehk balneoloogiline turvas.
LUMI
Töötajaid: 6
2015 käive: 166 000 eurot
LUMI nime lugu: Otsiti nime, mis annaks edasi puhtust ja looduslikkust ning oleks loetav nii eesti kui ka inglise keeles. Kuna ka paljud eestlaste nahaprobleemid on tingitud just meie karmist kliimast, tundus nimi LUMI ainuõige.
Tiit Efert
* Artikkel ilmus LHV ajakirjas Investeeri 3/2016
Tweet