Ostude tegemine internetis on kogu maailmas järjest populaarsem ja paljude kaupade puhul ka kõige mugavam viis ostlemiseks. Eestiski on e-kaubandus hoogu kogumas, kuid siiski mitte nii kiiresti, kui võiks arvata.
Kindlasti on ka jõulude-eelsel ajal nii mõnigi kingitusi just internetiavarustes otsimas. Oma osa internetiostude hulga kasvukiiruses on ka sellel, kuidas nende eest tasuda saab.
Kodumaine kaardimakselahenduste ettevõte EveryPay analüüsis makselahendusi rohkem kui tuhandes Eesti e-poes, millest selgus, et pea 30 protsenti internetikauplusi ei paku mitte ühtegi internetipõhist maksmisviisi ning kauba eest tuleb maksta kas arvega või muul viisil. 56 protsenti Eesti e-poode aga ei pakugi võimalust maksta sooritatud ostude eest pangakaardiga, piirdudes vaid pangalingilahenduse võimaldamisega.
Müütide küüsis
Eesti e-kaubandus on endiselt pangalingiusku, kuigi see makseviis loodi 15 aastat tagasi ja ainult sellise makseviisi võimaldamine ei ole tänapäeval enam piisav. Statistika näitab, et tarbijate soov maksta internetis kaardiga on hüppeliselt kasvanud, ning siin avaneb e-kauplejatel võimalus kasvatada kliendibaasi ja mitmekordistada oma käivet.
Hetkel valitseb Eesti e-kaubanduse turul kaks põhilist müüti: eestlane on harjunud maksma pangalingiga ning inimesed ei saa internetis kaardiga maksta, sest neil pole krediitkaarti või nad ei soovi seda kasutada.
Tegelikult, kui vaatame kaardimaksete populaarsuse kasvu, näeme, et Eesti tarbija ootab vastavaid lahendusi ega karda kaardimakseid internetis. Kaardimaksed on kättesaadavad ka neile, kellel pole krediitkaarti, sest juba mõnda aega saab internetis maksta ka deebetkaardiga.
Eestis on hetkeseisuga väljastatud ligi 340 000 krediitkaarti ja 1,6 miljonit deebetkaarti. Eesti Panga statistika järgi maksid eelmisel aastal eestlased e-poodides deebetkaardiga üle kolme korra rohkem kui aastal 2014. Krediitkaardiga maksmine kasvas aastaga 1,5 korda. Selline statistika näitab, et inimesed on valmis kaardiga maksma ja suuri reservatsioone selle suhtes tarbijal pole.
Eesti e-kaubandus võiks teenida rohkem
Näeme kaardimaksete hüppelist kasvu, sest veel paar aastat tagasi püsis aasta keskmine kasv 8 protsendi piiril. Olukord muutub nii kiiresti just sel põhjusel, et progressiivsemad Eesti e-poed tulevad tarbijatele vastu ning on juba hakanud pakkuma tarbijale kiiret ja mugavat kaardimaksete võimalust.
Üldine e-kaubanduse käive Eestis kasvas eelmisel aastal võrreldes üle-eelmise aastaga 20 protsendi võrra. Kokku kulutasid eestlased 2015. aastal internetipoodides nii Eestis kui üle maailma 1,1 miljardit eurot, mida on 20 protsenti rohkem kui aasta varem.
Eesti e-poodides kulutati 835 miljonit eurot (kasv 20 protsenti). Välismaalased jätsid meie e-poodidesse 25 miljonit eurot (kasv ligi 70 protsenti). Kaardimakseteenuse puudumine Eesti e-kaubanduses on üks põhjustest, miks Eesti tarbija kulutabki endiselt enam kui 330 miljonit eurot aastas välismaistes e-poodides, mis vähendab kodumaiste kaupmeeste tulu.
Kaardimaksest saab hea turundusnipp
Kõik need numbrid viitavad sellele, et turg on innovatsiooniks küps ja ainuüksi kaardimaksevõimaluse lisamine võib tuua e-kaupmehele mitmekordse käibekasvu nii kodutarbijate kui ka välismaalaste arvelt, kes erinevalt eestlastest Eesti e-poes pangalingiga maksta ei saa.
Kaardimaksete hüppeline kasv näitab seda, et tarbijad on valmis ja nõudlus täiesti olemas. Eesti e-kaubandusel on siin hea stardipositsioon, kust teha uut tiigrihüpet. Kaardimakselahendus on igale e-poele lihtne ja odav turundustööriist, mis loob olulist lisandväärtust kliendile ja aitab e-kaupmehel kasvatada mahukat püsikliendibaasi. Kaasaegne, mugav ja kiire kaardimakse võiks saada tavapärase lojaalsusprogrammi lahutamatuks osaks igas arvestatavas e-poes.
Aeganõudev, mitmesammuline ostuprotsess läbi pangalingi tähendab klientide jaoks raisatud aega, kahandades huvi sama kaupmehe juurde tagasi tulla. Kas 15 aastat tagasi loodud ja seni muutmata kujul eksisteerinud pangalingiga makselahendus vastab tänapäevaste klientide ootustele? Pigem mitte. Klient valib täna mugavama keskkonna ja viib raha mujale. Seega tuleb lojaalsete ja rahulolevate klientide osakaalu kasvatamiseks pakkuda lihtsaid ja tänapäevaseid makselahendusi.
Mujal riikides laialdaselt kasutuses olev kaardimaksevõimaluse pakkumine e-poes on üheks lihtsamaks vahendiks kliendibaasi loomisel. Kaardiandmete salvestamine on see, mis teeb maksmise kiireks ja mugavaks. Oma kasutajamugavuse ja kiiruse tõttu toetab see ka korduvostude tegemist. Korduvoste sooritav klient on stabiilne ja kasulik igale ettevõttele. Lojaalse püsikliendini on kaupmehel odavam jõuda ning korduvoste analüüsides õpib kaupmees oma klienti paremini tundma ja talle ka suunatud pakkumisi tegema.
Seda lähenemist kasutab väga edukalt enamik e-poode näiteks Suurbritannias, mis on üks e-kaubanduse liidritest maailmas – umbes 70 protsenti Briti inimestest vanuses 21–45 teeb täna enamiku oma ostudest internetis. Tänu sellele on jaemüük Briti turul aasta-aastalt stabiilselt kasvanud, laskmata ennast segada globaalsest majanduslangusest.
Mis on kaardimakse?
Kaardimakse on alternatiiv pangalingile, e-arvele ja e-arve püsimakseteenusele (endisele otsekorraldusele). Ettevõtted saavad kaardimakse puhul võimaldada kaardiandmete salvestamist ehk esmakordsel maksmisel on võimalik kaardiandmed meelde jätta ning järgmistel ostudel piisab ostu sooritamiseks vaid ühest klikist ehk nupu „osta” vajutamisest. Ettevõtja saab luua oma e-keskkonnas (olgu see veebipood või iseteeninduskeskkond) ka korduvmaksete vastuvõtmise toe – klient, kes soovib tarbida perioodilist teenust, sisestab oma kaardiandmed, mille alusel saab ettevõtja kokkulepitud summa edaspidi regulaarselt ja igakuiselt ise maha võtta või kasutada automatiseeritud lahendust.
Mis on EveryPay?
EveryPay on Eesti kapitalil loodud tehnoloogiaettevõte, mis pakub töökindlat ja turvalist internetikaardimaksete teenust, võimaldades veebipoodide laienemist uutele turgudele. EveryPay on lihtne ja mugav kaardimaksete kogumise teenus e-poodidele, mis haldab kaardiandmeid ja internetimakseid kaupmehe eest ning vähendab seeläbi kaupmehe maksete töötlemise riske ja kulusid. EveryPay teenus pakub mitmeid uusi mugavaid võimalusi, nagu ühe-kliki-makse või korduvmakse, ehk alternatiive nii pangalingile kui ka e-arve püsimakselepingule. Maksmisel kasutatakse EveryPay loodud süsteemi, kus maksed liiguvad läbi kohaliku LHV Panga.
Lauri Teder
EveryPay tegevjuht
* Artikkel ilmus LHV ajakirjas Investeeri 4/2016
Tweet