Shutterstock
Raamatud ei näi olevat miljardiäri, ent Jeff Bezos suutis Amazoni virtuaalse raamatu-kaubamaja just nii suureks kasvatada. Tänaseks on sellest saanud juba palju enamat, mees on tõusnud maailma kolme rikkaima inimese hulka ja tema varandusest on kümneid miljoneid jagunud ka heategevuseks.
Me teame teda Jeff Bezose nime all, kuid mehe sünnijärgne nimi oli hoopis Jeffrey Preston Jorgensen. Tema esivanemad elasid Texase osariigis, kus nad olid aegade jooksul omandanud 101 ruutkilomeetri suuruse maavaldusega rantšo Cotulla linna lähistel. Pärijana on Bezos üks suuremaid maaomanikke Texases.
Väga suur eeskuju Jeffrey jaoks oli emapoolne vanaisa, kes oli olnud New Mexico osariigis Albuquerque’is Ameerika Ühendriikide aatomienergiakomisjoni direktor. Noor Jeffrey veetis temaga koos mitmed suved, tehes rantšos tööd. Tehnilise taibuga vanaisa süstis oma lapselapsesse huvi mehhaanika vastu ning üheskoos lammutasid nad ja panid kokku erinevaid mehaanilisi vidinaid.
Nime sai kasuisalt
Kui Jeffrey sündis, oli tema ema Jacklyn alles teismeline ja abielu poisi isa Ted Jorgenseniga kestis pelgalt aastakese. Aprillis 1968, kui Jeffrey oli neljane, abiellus ema uuesti, seekord Miguel Bezosega, kes oli 15-aastasena pagenud Kuubalt Ameerika Ühendriikidesse. Pärast abiellumist Jacklyniga lapsendas ta Jeffrey ja poiss sai endale uue perekonnanime Bezos.
Peale pulmi kolis pere Texase osariigis asuvasse Houstonisse, kus Miguel asus tööle insenerina naftakompaniis Exxon. Siiski ei jäänud pere Houstonis paikseks ning Jeff pidi enne ülikooli astumist käima mitmetes erinevates koolides. Tehnilist taiplikkust näitas ta üles juba maast madalast, luues näiteks oma toa ümber turvasüsteemi, et noored sugulased teda ei tüütaks.
Garaažikompanii
Pärast ülikooli lõpetamist 1986. aastal töötas Jeff New Yorgis Wall Streetil mitmes firmas tarkvaraarendamise kallal. 1994. aastal otsustas ta aga suunduda New Yorgist Seattle’isse. Teel kirjutas ta valmis Amazoni äriplaani. Jätnud seljataha kõrgepalgalise töökoha Wall Streetil, alustas ta oma ettevõtte arendamist garaažis. 1995. aastal, pärast katsetamist erinevate domeeninimedega, otsustas Bezos sõprade soovitusel võtta kasutusele kaubamärgi Amazon. Tema jaoks tähendas Amazon erilist ja eksootilist paika siin maailmas, mida pidi kehastama ka tema kaubamaja. Amazonas on maailma suurim jõgi – samamoodi pidi Bezose visiooni järgi kaup voolama läbi tema internetikaubamaja.
Mees pani kirja kõikvõimalikud tooted, mida interneti kaudu saaks müüa, alustades kõigest, mida saab salvestada kõvakettale, ja lõpetades raamatutega. Viimastest saigi tähelepanu keskpunkt. Bezose nägemust mööda pidid võimalikult odavad raamatud, mida pakutakse suures koguses, tekitama lugejates ka suurt huvi.
Esimese raamatuna müüdi 1995. aastal Douglas Hofstadteri „Fluid Concepts and Creative Analogies: Computer Models of the Fundamental Mechanisms of Thought”. Ja juba 1997. aastal suundus Amazon börsile, küsides ühe aktsia eest 18 dollarit.
Amazon muutus igavaks
Amazoni äri läks kenasti käima, kuid muutus Bezose jaoks igavaks ning mees hakkas mõtlema märksa suurematele mastaapidele. 2000. aastal asutas ta firma nimega Blue Origin, mille eesmärk on viia huvilisi kosmosesse ning luua orbiidile elamistingimusi, hotelle ja meelelahutusasutusi miljonitele inimestele. Esimesed kuus aastat oli firma tegevus salastatud, kuni see 2006. aastal välja tuli. Bezos ise lubas toona, et tema kosmosefirma saadab turistid kosmosesse juba 2018. aastal.
Julgustust andsid katsetused 2015. aasta novembris, kui Blue Origin saatis raketi kosmosesse ja tõi selle ühes tükis ka maa peale tagasi. 2016.a jaanuaris suudeti saavutust korrata. Nüüd ütleb Bezos, et peagi saab rakettidesse ka turiste panna. Kui testid lähevad hästi ka edaspidi, saadab Blue Origin 2017. aastal esimesed piloodid kosmosesse. Ja turistidele avanebki võimalus tõenäoliselt 2018. aastal.
Blue Origini teatel mahub ühte kosmoselaeva kuus turisti, kes lendavad 60 miili kõrgusele. 60 miili piir on napilt atmosfäärist kõrgemal, seega on sisuliselt tegemist kosmosega. Reisijad saavad tunda kaaluta olekut ning igaüks saab pärast lendu oma reisist ka kõrge kvaliteediga video. Enne kosmosesse minekut peavad inimesed läbima ka päevase koolituse.
Bezos on öelnud, et rakette saab kasutada mitu korda. Küll aga on seni avalikustamata, palju kosmosereisid maksma hakkavad.
Kirjastajaks
2013. aasta augustis ostis Bezos Washington Posti, Ameerika Ühendriikide ühe mõjukama ajalehe, 250 miljoni dollari eest. Amazon antud tehinguga seotud ei ole. „Ajaleht tegutseb tundmata maal ja vajab suunamist,” kommenteeris Bezos tehingut.
Kuigi ettevõtmisi on mehel palju, on just Amazoni tähelend tõstnud ta maailma rikkaimate inimeste hulka. Amazon on suutnud kasvada kiiremini kui tema konkurendid, kelle hulka kuuluvad näiteks jaemüügiketid Walmart ja Target, ja uute kasvuallikatena otsitakse pidevalt erinevaid võimalusi. Praeguseks kuuluvad Amazonile oma lennufirma, mitu menukat telešõud ning suur pilveandmete töötlemise üksus. Rääkimata hulgast toodetest, mida iga päev Amazoni vahendusel müüakse. Samuti laieneb ettevõte jõuliselt toidu kohaletoimetamise sektoris, mis on järjekordne samm võtmaks turgu Walmartilt, Targetilt ja teistelt supermarketitelt, nagu Kroger, Whole Foods ja Costco.
Arvatakse, et tulevikus lõikab Amazon kasu erinevatest uuendustest, nagu näiteks robootika, tarneahela täiustamine, toodete kohaletoimetamine droonidega ja isesõitvad autod. Siiski kahtlustatakse, et ainukeseks takistuseks Amazonile võivad saada Bezose liiga ambitsioonikad plaanid. Siinkohal tasub meenutada aegu, mil Bezose plaanid panid investoreid kukalt kratsima – nii oli see näiteks Amazoni nutitelefoni ja tahvelarvutiga Fire, mis ei suutnud kuidagi pakkuda konkurentsi Androidi ja Apple’i seadmetele. Sellele vaatamata on Amazon oma positsiooni seadmete turul parandanud. Näiteks on Amazoni Echo nutikõlarist saanud tõeline müügihitt. Samuti on Bezos kinnitanud aktsionäridele, et e-lugeril Kindle on miljoneid kasutajaid.
Ainuüksi USA lehekülge külastab üle 130 miljoni külastaja kuus. Lisaks on tegutseb Amazon veel 12 erineva riigi domeeniga, kus igal pool on erinevad tooted ja hinnad. Järjekindlalt arendab Bezos ka muid teenuseid, milleks on audioraamatud, koomiksid ja helistuudiod.
Keskendub klientidele ja võtab raha
Bezose sõnul mõtlevad tehnoloogiafirmad liiga palju konkurentide peale, tegelikult aga tuleks esikohale seada kliendid. „Enamik suuri tehnoloogiafirmasid on oma fookuse seadnud konkurentidele. Nad vaatavad, mida teised teevad, ja püüavad seeläbi sammu pidada,” kirjutas Bezos 2015. aastal aktsionäridele saadetud kirjas.
Mis aktsionäridesse puutub, siis peaksid nad oma tippjuhiga väga rahul olema. Amazoni väärtus tõusis mullu sügisel 360 miljardi dollarini. Ennustatakse, et 2016. aastal suureneb Amazoni müük 28 ja 2017. aastal 20 protsenti. Kasumi kasvuks prognoositakse vastavalt 360 protsenti ja 80 protsenti. Samuti ennustatakse, et aktsia hind tõuseb 900 dollarini.
Sellest tulust ei ole jätnud ennast kõrvale ka Bezos ise. Mullu mais müüs ta miljon aktsiat 671 miljoni dollari eest – see oli suurim summa, mida Amazoni aktsiate eest oli ühekorraga makstud. Aga sinna see ei jäänud – juba augustis müüs Bezos järjekordsed miljon aktsiat, teenides müügiga juba 756,7 miljonit dollarit.
Oktoobri seisuga omas Bezos veel 80,9 miljonit aktsiat, mis teeb temast üle 70 miljardi dollari suuruse varandusega rikkuselt kolmanda mehe maailmas, Bill Gatesi ja Amancio Ortega järel. Eelmise aasta suvel möödus ta legendaarsest Warren Buffettist.
LISAKS
Bezosega seotud ettevõtted
Airbnb, jagamismajandus; Aviary, pilditöötlustarkvara; Basecamp, projektijuhtimistarkvara; Blue Origin, kosmoseturism; Business Insider, kirjastamine; Crowdrise, annetuste platvorm; Domo, ärijuhtimistarkvara; D-Wave Systems, kvantarvuti arendus; Everfi, haridustehnoloogia; Finsphere, autentsuse kontrollimise tarkvara; General Assembly, haridustehnoloogia; General Fusion, tuumasüntees; Glassybaby, vähihaigete toetamine; Juno Therapeutics, vähiravimid;
Kongregate, online-mängud, Linden Lab, online-mängud; Lookout, mobiili turvatehnoloogia; MakerBot Industries, 3D-printerid; MFG.com, otseturundus; Nextdoor, kohalik sotsiaalvõrgustik; Pelago, online-mängud; Powerset, keelepõhine otsingumootor; Pro.com, koduteenuste turuplatvorm; Qliance, tervishoid; Rescale, pilvemajandus; Rethink Robotics, robotite tootmine; Sapphire Energy, nafta tootmine vetikatest; Skytap, pilvemajandus; Stack Exchange, küsimuste-vastuste keskkond; TeachStreet, õpetajate otsingumootor; Twitter, sotsiaalvõrgustik; Uber, jagamismajandus; Vessel, videoteenused; Vicarious, tehisintelligents; Workday, äritarkvara; ZocDoc, tervishoiutarkvara.
Filantroop
2012. aasta juulis toetas Jeff Bezos koos oma naisega 2,5 miljoni dollariga samasooliste abielu võimaldamise referendumit Washingtoni osariigis. Referendumil koguti 53 protsenti toetajaid.
On toetanud Long Now fondi 10 000 aasta kella loomisel 42 miljoni dollariga. Kella esimene prototüüp tiksub Texase osariigis Bezosele kuuluval maatükil.
Bezosel on oma innovatsioonikeskus Seattle’i ajaloo- ja tööstusemuuseumis. Sinna on ta annetanud 10 miljonit dollarit.
Toetanud Princetoni ülikooli närviteaduste instituuti 15 miljoni dollariga.
Bezose heategevuslik perefond annetas aastatel 2009 ja 2010 30 miljonit dollarit Fred Hutchinsoni vähiuuringute keskusele.
Toetanud 800 000 dollariga Amazoni töötajate poolt loodud Wordreaderi programmi, mille eesmärk on jagada arenguriikides lastele e-raamatuid.
Tunnustused
1999. aastal valis mainekas ajakiri Time ta aasta persooniks. Järgneval aastal tunnustati sama tiitliga näiteks USA presidenti George W. Bushi. Samas nimekirjas on läbi aegade olnud ka palju teisi maailma suurnimesid, nagu Hitler, Stalin ja Putin. Mitmed äri- ja majandusajakirjad on teda tunnustanud USA ühe parima tippjuhina. Viimati sai ta mullu septembris Heinleini auhinna, mida jagatakse kosmose populariseerimise eest. Auhinnaga kaasnenud 250 000 dollarit annetas ta kosmose arendamise ja asustamisega tegelevatele tudengitele.
Tiit Efert
* Artikkel ilmus LHV ajakirjas Investeeri 4/2016
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.
Tweet