Zara edu saladus on eriline ärimudel - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Zara edu saladus on eriline ärimudel

Birgit Elken

02.05.2017 09:30

Pixabay

Möödunud aasta kujunes keeruliseks paljudele rõivatootjatele üle maailma, kui ennekõike kiirmoe segmendis näitasid mitmed suurettevõtted oodatust kehvemaid tulemusi. Nii Rootsi moegigant H&M kui ka Jaapani Fast Retailing on investoritele juba mõnda aega pettumust valmistanud. Samal ajal aga on Hispaania kiirmoe brändi Zara omanikfirma Inditex jätkanud nii müügitulu kui kasumi kasvatamist tugevas tempos. Inditexi eeliseks teiste rõivatootjate ees peetakse ettevõtte erilist ärimudelit, mis võimaldab uusimad trendid tuua klientideni rekordilise kiirusega. Uurime lähemalt, mis on maailma suurima rõivamüüja Inditexi edu saladus.

Industria de Diseno Textil ehk Inditexi portfelli kuulub täna kaheksa brändi, mis kõik tegutsevad iseseisvalt, kuid kasutavad sarnast paindlikku tootmisahelat. Vaieldamatult kõige suurem Inditexi tuluallikas on jätkuvalt Zara kaupluste kett, mis moodustab 66% müügituludest. Järgnevad Bershka 9%-ga ning Massimo Dutti ja Pull & Bear mõlemad 7% osakaaluga tuludest.

Kümme aastat tagasi müüdi Inditexi kaubast 80% Euroopas (millest pool Hispaanias), 11% Ameerika mandril ja 9% mujal maailmas. Praeguseks aga on tulude jaotus regioonide lõikes oluliselt muutunud: Hispaania moodustab tulubaasist 17% ning muu Euroopa 44%. Suurima kasvu on teinud Aasia segment, kus müüakse 24% kaubast, järgneb Ameerika 15%-ga. Inditex opereerib kauplusi valdavalt ise, kuid ~15% kauplustest tegutseb ka frantsiisi alusel (näiteks Baltimaade kauplused).

Aastal 2010 alustas Zara kauba pakkumist ka internetis esialgu kuues Euroopa riigis ning järgneval aastal laienes USA ja Jaapani turgudele. Samal ajal alustasid ka Inditexi teiste brändide e-kauplused ning 2012. aastal liiguti edasi Hiina turule. Nüüdseks tegutseb Inditex online turul pea kõigis riikides, kus omatakse jaekauplusi. Kuigi Inditex ei avalda, kui suure osakaalu moodustab e-kaubandus tuludest, siis erinevate hinnangute kohaselt jääb see 9% juurde. Seega on ettevõttel selles valdkonnas veel oluliselt kasvuruumi ning tõenäoliselt on e-kaubanduse kiire kasv toetanud ka seniseid kasvunumbreid.

Inditexi ärimudel ja tootmisahel

Ettevõtte ärimudeli üheks alustalaks on tihe suhtlus disainerite, tootmisosakonna ning kaupluste vahel. Nagu teistelgi rõivatootjatel, on Inditexil iga hooaja jaoks esialgne moekollektsioon, kuid see moodustab vaid veerandi kogu kollektsioonist, mis hooaja jooksul kauplustesse jõuab. Kauplused üle maailma suhtlevad tihedalt peakontoriga ning jagavad infot erinevate kaupade müügi edukuse osas. Selline tagasiside võimaldab disaineritel pidevalt kollektsiooni uuendada ja täiendada vastavalt turu nõudlusele. Seega juhindub Inditex klientide soovidest ning saab seeläbi kiirelt kohaneda viimaste moetrendidega.

Teine oluline osa Inditexi ärimudelist on kaupade tootmine ettevõtte jaotuskeskuste lähedal, mis kõik asuvad Hispaanias. See tagab piisava paindlikkuse ja kiire kaupade transpordi, et väga lühikese aja jooksul vastata turu muutuvale nõudlusele hooaja vältel. Kui valdavalt toodavad kiirmoe äris tegutsevad ettevõtted kogu kauba Aasias, siis Inditexi toodangust moodustab Aasia vaid 35%. Peamiselt toimub ettevõtte tootmistegevus Hispaanias, Portugalis, Marokos ja Türgis. Euroopa läheduses toodetud kaupade tellimisaeg moejoonisest valmis esemeni on vaid mõni nädal. Aasias aga toodetakse peamiselt n-ö elementaarseid kaupu (t-särgid, teksapüksid jms), mille tellimisaeg on mitu kuud.

Inditexi kaupade jaotusvõrk kasutab erinevate transpordifirmade teenuseid, ettevõte ise veokeid ja lennukeid ei oma. Kauplused esitavad tellimusi kaks korda nädalas ning ka kaupade tarne toimub keskmiselt kaks korda nädalas. See tähendab, et hooaja lõpuks võib igas kaupluses olla erinev kaup ning lisaks väheneb ka liigsete kaubavarude tekkimise risk. Kui mõni toode müüb oodatust paremini, siis seda ei toodeta suures koguses juurde, vaid luuakse sarnaste omadustega uusi tooteid. See omakorda innustab kliente ostma kaupa koheselt, sest toodete arv on piiratud. Kliendid külastavad Zara kauplusi tihemini, kui teiste brändide kaupluseid, sest kaubavalik on pidevas muutumises.

Kuigi Inditex on kindel liider moetrendide tabamise, uute toodete disainimise ja kauplusesse jõudmise kiiruse osas, siis on kiirmoe turule ilmunud kaks uut konkurenti. Nimelt rõivatootjate Asos ja Boohoo tellimisajad on Goldman Sachsi analüütikute hinnangu kohaselt veelgi lühemad kui Inditexil. Nende ettevõtete eeliseks kiiruse osas on see, et tegutsetakse vaid internetis ning jaekauplusi ei omata. Tegemist on veel väikeste ettevõtetega ning praegu ei ole Asose ja Boohoo kaubamahud veel maailma suurimatega võrreldavad. Tulevikus aga pakuvad need e-kaubamajad kindlasti konkurentsi nii Inditexi (ja ka teiste rõivatootjate) füüsilistele kui ka online kauplustele.

Inditexi aktsia Madridi börsil

Allikas: Bloomberg

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon