Mõista, mõista – tarbime iga päev, aga ometigi sellele ei mõtle - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Mõista, mõista – tarbime iga päev, aga ometigi sellele ei mõtle

Markus Roogna

27.07.2017 09:50

Avery Dennisoni kodulehekülg

Pani mindki korraks mõtlema, mitu korda olen ma poeriiulilt haaranud kauba, lugenud pakendilt toitainelise sisalduse või muu info kohta ning seejärel toote omale korvi asetanud – aga kordagi mõtlemata, et selle väikese kleebitava infolipiku tööstusharu genereerib aastas miljardeid dollareid müügikäivet ja seda juba aastakümneid. Kõik sai alguse ühest säravast ideest ja 100-dollarilisest laenust aastal 1935. Ray Stanton Avery leiutas viisi, kuidas poed saaksid lihtsama vaevaga oma kaupu hinnastada ning pani seeläbi aluse isekleepuvate materjalide tekkele. Ärivaistu Avery’l oli ning 18 patendi soetamise ja tootmise alustamise järel oli ta aluse pannud korporatsioonile, mis on tänaseks oma haru globaalne turuliider – Avery Dennison.

Keerulisena näiva materjaliteadusest ja -tehnoloogiast pungil oleva valdkonna lõpp-produktideks on tegelikult igapäevaelus hulganisti kasutatavad tooted - pea 2/3 ettevõtte müügituludest tuleb tarbekaupade sektorist: siltidest veepudelitel kuni kleebisteni konservidel. Võiks eeldada, et tarbekaupade sektor on niigi suur ja mitmetahuline, kuid sellest olenemata on ettevõte oma tegevuse integreerinud nii autotööstuse tasemele, pakkudes väliseid kleebitavaid disainelemente kerele kui ka tootes rõivatööstuse segmendis graafilisi materjale riietele. Nimetatud valik on hetkel vaid käputäis võrreldes kogu tooteportfelliga.

Peegelpindade tehnoloogia

Kas sina oled kunagi mõelnud, kuidas liiklusmärgid töötavad? Mina isiklikult polnud varem sellele tähelepanu pööranud, et ühe liiklusmärgi või teadetetahvli taga võib olla jadamisi materjaliteadust ja optikat, ent just sellisele turule on meie vaadeldav ettevõte oma tehnoloogiaga sisenenud. Malaisia sultani-nimelise silla Abdul Muadzam Shah ehitamisel oli oluliseks väljakutseks juhtide tähelepanuvõime suurendamine sellel 24 kilomeetrisel
teelõigul. Probleemi lahendamiseks võeti kasutusele Avery Dennisoni pakutav OmniCube tehnoloogia liiklusmärkidele, kus tahvlites paiknevate mikroprismade abil on võimalik tagasi peegeldada ligi 60% neile suunatud valgusest võrreldes vanemate versioonide 30%ga. Uus kattetehnoloogia seisneb valguskiirte efektiivsemas peegeldamises laiendades seeläbi kiirte raadiust, mis sõidukijuhini tagasi jõuavad. Tehnoloogia muudab liiklusmärgid ja teadetetahvlid nähtavamaks mistahes tulede kõrguse ning sõiduki kauguse korral. Mitmetes riikides, kus rahvastik on vananev ja aastatega halvenev silmanägemine võib põhjustada potentsiaalseid liiklusohtlikke olukordi, on taolised lahendused liiklusohutuse suurendamiseks eriti päevakorral. Möödunud majandusaastal moodustas segment ettevõtte kogukäibest küll mõne protsendi, kuid uudses ja huvitavas tehnoloogias ollakse vaieldamatult üks teerajajatest.

RFID

Rääkides lähemalt innovatsioonivaldkondadest, millega Avery Dennison tihedalt seotud on, ei saa jätta mainimata RFID (Radio Frequency Identification) tehnoloogiat, millel nähakse mahtudelt nii globaalses kui ettevõtte-siseses perspektiivis aina kasvavat rolli. RFID on andmekogumismeetod, mis võimaldab lugeda ja üle kirjutada andmeid, kasutades madalaid lainesagedusi ja seevastu omamata kiibitud tootega füüsilist kontakti. Sisuliselt toimib lahendus viisil, kus andmekogujast seade suudab identifitseerida teatavas raadiuses asuvad kiibistatud sildid, kaardistades kogused sekundite jooksul kuni 99% täpsusega. Riistvaraliste omaduste tõttu on süsteemi kasutamisel piirid, mis puudutavad niiskusnõudeid ja ilmselt ei saa tehnoloogia kunagi olema odavam klassikalisest triipkoodiga lahendusest. Sellegipoolest loob RFID kasvavat väärtust valdkondades, mille mahud on suured ja voolavus kiire – jaekaupade hulgimüügist lennunduse ja rõivatööstuseni. Sellistes tingimustes on jällegi võimalik kokku hoida tööjõult ja lasta tehnoloogial töötada kiiremini ning efektiivsemalt. RFID müük moodustas 2016. aastal Avery Dennisoni kogukäibest 2-3%, kuid viimastel aastatel on segment näidanud mahtudelt mitmekümne protsendilist aastast kasvu ning tulevikus oodatakse tugevat lisa tänu piirkulu alanemisele ja e-kaubanduse arengule.

Laiale tootevalikule lisaks genereerib ettevõte iga-aastast stabiilset müügitulu (2016. aastal $6 miljardit) ja pakub investoritele passiivset tootlust üle 30-aastase dividendiajalooga. Avery Dennisoni keskmine aastane dividenditootlus alates 2010. aastast on olnud 2.4% ning kapitalikasv keskmiselt 22% aastas. Muuhulgas on ettevõte teostanud viimaste aastate jooksul hulganisti ühinemisi eesmärgiga laiendada globaalset haaret ja täiustada tehnoloogiapagasit. Alates 2016. aasta algusest kuni tänaseni on Avery Dennison läbi viinud 6 ülevõtmist.

Markus Roogna
LHV Varahalduse praktikant

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon