Blume-pr.de
Maailma kodusisustus- ja mööbliturul valitseb äärmiselt tihe konkurents suurte rahvusvaheliste korporatsioonidega eesotsas. Turg on ka paljudeks erinevateks segmentideks killustunud, mis annab aga väiksematele tegijatele hea võimaluse liiderettevõtete kõrval silma paista. Näiteks Prantsusmaal, kus on 5 erinevat turusegmenti, asub üsna pisike Maisons du Monde inspireeriva taskukohase mööbli ja dekoratsioonide müügis esikohal.
Maisons sai alguse 1996. aastal Prantsusmaal ning terve tegutsemisperioodi jooksul on ettevõte üsna stabiilselt kasvanud. Mööblifirma enda arvates on mitme turustuskanaliga ärimudel (multichannel approach) olnud nende senise kasvu üheks võtmeteguriks. Ka rahvusvaheline laienemine aastast 2003 on ettevõttele igal aastal järjest suuremaid müüginumbreid genereerinud. Kauplusi on tänaseks kokku 289, millest 203 asub Prantsusmaal ning ülejäänud teistes Lääne-Euroopa riikides (nt Itaalias, Belgias ja Saksamaal). Ettevõtte täispotentsiaal on tegutseda aga Prantsusmaal 285 ning rahvusvaheliselt 500 poes. Lisaks on Maisonsil kauplusi toetav veebipood, mis tegutseb 11 Euroopa riigis, ja hulk erinevaid katalooge.
Allikas: Maisons du Monde
Prantsusmaa kodusisustus- ja mööbliturul on Maisons turuosa suuruse poolest 4. kohal. Näiteks IKEA kõrval, mille 2016. aasta tulud olid üle 34 miljardi euro, on Maisons üpriski pisike tegija. Erinevalt suurettevõtetest on Maisons du Monde aga juhtival positsioonil turunišis, mis paistab silma oma unikaalse stiili poolest. Maisonsi tootevalik jaguneb dekoratiiv- ning mööbliesemeteks, mida kujundavad ettevõtte enda disainerid. Tooted on inspireeriva välimusega ning nad on kokku pandud nn universumitena, et kliendid mõtleksid ostu sooritamisel kogu toa disaini peale.
Joonis 2. Näiteid Maisonsi tootevalikust („eksootika universumid“).
Allikas: Pinterest.com
Tugeva ärimudeli ja ilusate toodete kõrval on Maisons siiani siiski kahjumis olnud. Samas 2016. aastal olid ettevõtte brutokasumi ja EBITDA marginaalid üsna korralikud - vastavalt 67,1% ja 13,9%. Müügitulu tõusis 882 miljonile eurole, ületades 2015. aasta tulu ligi 26%. Kulumieelne ärikasum tegi aga tänu jõulisele rahvusvahelisele laienemisele 30%-lise hüppe. 2016. aastal avas Maisons du Monde Euroopas 26 poodi, neist 16 väljaspool Prantsusmaad.
Allikas: Maisons du Monde
Järjest suureneval poeketil on tegelikult väga laiahaardeline mõju. Kaudselt tõstab see ka ettevõtte veebipoe külastajaskonda. Tähelepanu väärib asjaolu, et Maisons du Monde on Prantsusmaa kodusisustuse jaemüüjate seas e-kaubanduses esirinnas. Kui kogu Prantsusmaa mööbli- ja kodusisustusturu e-kaubanduse penetratsioon oli 2016. aastal kõigest 2% ja üllatavalt kombel IKEA online-müük moodustas tema kogutuludest ainult 3,2%, siis Maisonsi puhul oli see 19,2%. Sellegi poolest on ettevõttel valdkonnas veel oluliselt kasvuruumi.
Aastatel 2010-2016 kasvas Maison du Monde’i veebipoest saadav tulu keskmiselt 37% aastas ja 2017. aasta esimese kvartali online-müügi tulemused olid võrreldes 2016. aasta sama perioodiga 43,4% kõrgemad. Kuna Maisons on üsna aktiivne ka sotsiaalmeedias, siis ettevõtet mõjutavad positiivselt platvormide, nagu Pinterest ning Instagram, populaarsuse kasv. 2017. aasta aprilli seisuga oli Instagramil 700 miljonit kasutajat ning prognooside kohaselt võib see 2020. aastaks tõusta ligi neljandiku võrra.
Kuigi Maisons on huvitavalt positsioneeritud ning saab otsest kasu nii mööbli-, kodusisustus-, kinnisvara- kui ka online-turu kasvust, on ettevõte ikkagi avatud erinevatele negatiivsetele mõjuritele. Põhiliselt aeglustavad Maisonsi kasvu tihenev konkurents turul ning majandustsüklite vahetumine. Näiteks Austria jaemüügiliider XXXLutz omandas hiljuti ettevõtte BUT, mis oli 2016. aastal Prantsusmaa mööbli- ja kodusisustusturul 3. kohal, vahetult enne Maisonsit. Tsüklilisuse mõju illustreerib ettevõtte orgaanilise kasvu ebastabiilsus. Kui aastal 2007 oli võrreldavate poodide müügitulude kasv 17%, siis majandussurutise ajal 2008-2009 langes see 1%-le, peale seda tõusis taas üle 10% ja 2013. aastal kukkus tasemele -1%.
Börsil on Maisons du Monde (MDM.PA) olnud lühikest aega – aktsiate esmane avalik pakkumine toimus 2016. aasta mais. Kaasatud kapitaliga maksti tagasi vanad võlad, et parandada kapitalistruuri ning finantsvõimendust. Sellega seoses on Maisonsil tulevikus mitmekordselt väiksemad intressikulud ning senisel kahjumil on potentsiaal asenduda puhaskasumiga.
Joonis 4. Maisons du Monde aktsiahind perioodil mai 2016-august 2017.
Allikas: Bloomberg
Edaspidiselt jätkab Maisons oma klientide inspireerimist, tugevdab multichannel ärimudelit ning laiendab nii enda Prantsusmaa poeketti kui ka rahvusvahelist võrgustikku. Juhtkonna positiivset meelestatust näitab fakt, et 2016. aasta aktsionäride koosolekul otsustati 2017. aastaks maksta dividendidena välja 35% kasumist. Aastateks 2017-2020 on ettevõttel paika pandud ka kindlad eesmärgid. Igal aastal on kavas avada 25-30 uut kauplust ja kasvatada müügitulusid keskmiselt 12-14% aastas. EBITDA marginaal plaanitakse hoida 13% juures ning võrreldavate poodide müügitulu kasv peab olema Prantsusmaa üldise turu kasvust kõrgem – nii nagu see on olnud juba viimased 10 aastat. Kui majanduslikud tingimused vähegi toetavad, siis on Maisonsil oma sektoris säramiseks eeldused olemas.
Kirke Ruuven, LHV Varahalduse praktikant
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.
Tweet